Predictii: filmul romanesc "Pozitia copilului", sanse pentru Ursul de Aur la Berlin
Va castiga „Pozitia copilului” ceva si din partea juriului international dupa ce a primit deja Premiul FIPRESCI? Probabil ca da. Palmaresul celei de-a 63-a editii a Festivalului de Film de la Berlin se anunta sambata seara. In asteptarea ceremoniei, am alcatuit lista scurta a filmelor care pot intra in discutie pentru palmares, de unde am ales – cu argumente, posibilii castigatori sau, cel putin, castigatorii nostri.
19 filme intra in cursa pentru Ursul de Aur. Competitia a avut o prima jumatate cu mici exceptii slabuta spre medie, dar s-a mai dres pe parcurs. Pana la urma a fost o editie mai buna decat anul trecut, cand de-abia s-a gasit un Urs de Aur („Cesare deve morire”), si nici acela cu totul si cu totul de aur.
Dieter Kosslick, directorul festivalului, a fost criticat in acest an chiar de jurnalistii germani pentru selectia facuta, ceea ce l-a determinat pe Bernd Neumann, ministrul german al Culturii, sa-i ia apararea in mod public si sa declare ca nu considera necesar ca Dieter Kosslick sa-si ia un director artistic.
Ce a caracterizat competitia in acest an a fost varietatea genurilor, tarilor si numelor. De la filme slabute sau mainstream semnate de mari cineasti pana la mari surprize ale unor cineasti la inceput de drum.
De la filme din Est cu mame dominatoare, preoti homosexuali, tigani fara asigurare medicala sau fermieri care lupta cu mentalitatile pana la filme occidentale ori sud-americane cu sexagenare care regasesc gustul vietii, filme asiatice citandu-i pe Rohmer ori Pirandello, filme occidentale despre viata in recluziune sau despre grotescul vietii occidentale.
De la filme care lanseaza actori si, mai ales, actrite mai putin cunoscute pana la filme cu vedete de talie mondiala.
A fost evidenta intentia lui Dieter Kosslick de a crea niste corespondente inauntrul competitiei. De pilda, filmul polonez „W imie…”/”In the Name of…” (de Malgoska Szumowska), care a provocat scandal la el acasa inainte de a fi gata pentru ca are ca erou un preot nu doar gay ci, se pare, si pedofil, comunica cu „La religieuse”/”The Nun”, de Guillaume Nicloux, adaptare libera dupa Diderot care face o rebela din eroina secolului al XVIII-lea inchisa in manastire impotriva vointei ei, si la fel de bine comunica cu „Camille Claudel 1915” (de Bruno Dumont), in care celebra sculptorita interpretata de Juliette Binoche petrece 29 de ani intr-un azil ca o manastire din care, spre deosebire de eroina lui Nicloux, nu poate evada.
„W imie…”/”In the Name of…” comunica la fel de bine cu „The Nun”, cu thrillerul mainstream al lui Steven Soderbergh „Side Effects” sau cu inclasabilul film canadian „Vic + Flo ont vu un ours” de Denis Cote si prin intentia evidenta a festivalului (noua pentru competitie) de a aduce filme care au legatura chiar si razanta cu homosexualitatea ambelor sexe.
Si in acest an competitia a favorizat actritele, foarte multe dintre filmele selectionate mizand pe eroine/interprete puternice. Noi credem, insa, ca Luminita Gheorghiu nu poate rata premiul, chiar daca il ia ex-aequo cu Paulina Garcia, interpreta din „Gloria”.
Iata, mai jos, lista scurta a filmelor din care credem/speram ca se vor alege castigatorii:
„Paradies: Hoffnung”/”Paradise: Hope” de Ulrich Seidl (Austria)
„Gloria” de Sebastian Lelio (Chile)
„Pozitia copilului” de Calin Peter Netzer (Romania)
„Pardé”/”Closed Curtain” de Jafar Panahi si Kambozyia Partovi (Iran)
„Epizoda u životu berača željeza”/”An Episode in the Life of an Iron Picker” de Danis Tanović (Bosnia si Herzegovina)
„Prince Avalanche” de David Gordon Green (SUA)
„Uroki garmonii”/”Harmony Lessons” de Emir Balgazin (Kazahstan)
„Camille Claudel 1915” de Bruno Dumont (Franta)
Palmaresul posibil sau, cel putin, palmaresul nostru:
Ursul de Aur pentru cel mai bun film – „Uroki garmonii”/”Harmony Lessons” de Emir Balgazin (Kazahstan). Din pacate, e singurul film pe care l-am ratat (aveam de predat textul la HotNews.ro), dar am sentimentul ca filmul de debut al tanarului cu fata de olimpic la mate Emir Baigazin, „un film aproape perfect” („Variety”) despre razbunare, creat cu ajutorul Festivalului de la Berlin si al fondului creat de acesta, va fi girat de juriul prezidat de Wong Kar-wai cu cel mai important premiu. Ursul nostru de Aur merge, in schimb, la „Prince Avalanche” (de David Gordon Green, SUA) care, desi remake dupa un film islandez din 2011, e de departe cel mai proaspat titlu vazut anul acesta in competitie.
Jury Grand Prix (Ursul de Argint) – „Pardé”/”Closed Curtain” de Jafar Panahi si Kambozyia Partovi (Iran). Nu e vorba doar despre faptul ca Jafar Panahi, caruia Teheranul i-a interzis sa mai faca film timp de 20 de ani, trebuie sa fie in palmares macar ca sustinere politica, dar filmul e inedit si pune rame bizare ideii de film in film. (E si preferatul jurnalistilor germani care au dat cotatii zilnice in „Der Tagesspiegel”.).
Premiul „Alfred Bauer” pentru un film care deschide noi perspective – in mod paradoxal, e posibil ca acest premiu sa mearga la „Epizoda u životu berača željeza”/”An Episode in the Life of an Iron Picker” de Danis Tanović (Bosnia si Herzegovina), tocmai pentru ca e filmat in noua zile cu o camera ieftina, ceea ce nu-l impiedica sa fie un soi de pseudo-documentar de mare eficienta.
Premiul pentru cel mai bun regizor – Calin Peter Netzer („Pozitia copilului”) sau, mai degraba Sebastian Lelio („Gloria”) – pentru ca juriul va negocia acest premiu impreuna cu premiul de scenariu, impartindu-le intre cele doua filme.
Premiul pentru cea mai buna actrita (Ursul de Argint) – ex-aequo Luminita Gheorghiu („Pozitia copilului”) si Paulina Garcia („Gloria”). Cel mai mic comun al parerilor jurnalistilor e acesta: desi in 2013 au fost mai multe actrite de luat in seama, cele mai stralucitoare au fost romanca si chiliana. Daca ar fi dupa noi, am da acest premiu doar Luminitei Gheorghiu al carei rol e mult mai complex.
Premiul pentru cel mai bun actor (Ursul de Argint) – ex-aequo Paul Rudd si Emile Hirsch (ambii pentru „Prince Avalanche”). Daca va fi ca „Prince Avalanche” sa ia un singur premiu, acesta ar fi. Rudd si Hirsch duc un film in spate si sunt tot mai savurosi de la o scena la alta. Nu i-am mai vazut in astfel de roluri, nu credeam ca pot fi atat de buni.
Premiul pentru scenariu (Ursul de Argint) – „Pozitia copilului” Plecand de la implicatiile psihologice si personale, scenariul lui Razvan Radulescu si Calin Peter Netzer pune accentele cuvenite pe niste personaje universal valabile, dar perfect integrate intr-o tara postcomunista unde tarele clasei conducatoare s-au perpetuat in moravurile noii burghezii.
Premiul pentru contributie artistica deosebita in imagine, montaj, muzica, costume sau scenografie – „Camille Claudel 1915” de Bruno Dumont care bifeaza si imaginea, si scenografia sau costumele, oferind o viziune mai personala asupra vietii in recluziune decat o face celalalt film de epoca (si tot frantuzesc) din competitie, „La Religieuse”.
In ciuda celor spuse mai sus, e greu de prevazut care vor fi optiunile juriului extrem de amestecat prezidat de Wong Kar-wai. Cine poate sti cum negociaza membrii lui, daca vor sa dea cate un singur premiu unui singur film – ca „sa ajunga la toata lumea” (nemteste), sau daca vor imparti premiile dupa gusturi (frateste)? Un lucru e sigur, „Pozitia copilului” nu are cum lipsi din palmares.
Ceremonia de premiere poate fi urmarita live pe site-ul festivalului, www.berlinale.de, sambata, 16 februarie, incepand cu ora 20:00 (ora Romaniei).