Premiile Oscar: Filmul "The Artist", marele castigator al Galei, un omagiu adus Hollywoodului
Acesta a fost mesajul ceremoniei celei de-a 84-a editii a Premiilor Academiei Americane de Film. Alegand ca tema „Celebrate the movies in all of us”, Hollywoodul a asimilat tema peliculei francezului Michel Hazanavicius, cea mai mare surpriza a anului trecut, dandu-i astfel posibilitatea sa obtina cele mai importante Oscaruri – pentru Cel mai bun film si Cea mai buna regie, precum si pentru actor rol principal, costume si coloana sonora. „The Artist” a fost imbratisat pentru ca vorbeste despre Hollywood.
Probabil tocmai subiectul filmului „The Artist” a inspirat tema acestei editii a Oscarurilor. Filmul lui Michel Hazanavicius e un omagiu adus Hollywoodului si filmului in general – un alt subiect nu ar fi permis, poate, un asa mare succes peste Ocean din partea unei pelicule din Hexagon – oricat de mult ajutata ar fi fost de Harvey Weinstein si The Weinstein Company (iar succesul peste Ocean nu se masoara in bilete vandute cat in premii si presa.).
Dar „The Artist” (al carui titlu este in limba engleza tocmai pentru ca e un omagiu adus Hollywoodului) a magulit ego-ul Hollywoodului infuzand in spectatorii de oriunde placerea pura, originara a celei de-a sapte arte. Nu stiu cat de mult se datoreaza faptului ca imbatranita Academie Americana de Film si-a recunoscut tineretile in „The Artist” sau cat a tinut sa se dea tanara in spirit, dar voturile membrilor ei au fost in buna masura corecte si au dat Cezarului ce i se cuvenea.
Desi se speculase cu putin timp inainte ca „The Artist” nu avea cum rata Oscarul pentru Cel mai bun film si Cel mai bun regizor, era totusi greu de crezut ca cele doua cele mai importante premii nu urmau sa se imparta astfel incat Martin Scorsese sa primeasca statueta pentru Cel mai bun regizor (tinand cont si de faptul ca „Hugo” avea 11 nominalizari, cu una in plus fata de „The Artist”), iar filmul lui Hazanavicius sa ia trofeul cel mare.
Mai greu de dat cu zarul a fost la premiile de interpretare rol principal, unde Jean Dujardin, desi superb in filmul lui Michael Hazanavicius, trebuia sa se infrunte cu rasfatatul George Clooney, foarte laudat peste Ocean pentru rolul din gonflatul „Descendentii”/”The Descendents”. Faptul ca francezul a luat si Oscarul dupa ce a luat Globul de Aur vine si in trena celor spuse mai sus – breasla americana a imbratisat „The Artist” ca pe un film care se inclina in fata cinematografului american deci a ei – et alors, de ce sa nu fie premiat pe merit?
La categoria Rol principal feminin, era de asteptat sa castige Viola Davis (personal as fi vrut-o pe Michelle Williams), dar e evident ca 2012 este Anul Meryl Streep si ca AMPAS a tinut sa-i permita un „hat trick”. Ea este actorul cu cele mai multe nominalizari din toata istoria filmului („Ar trebui sa i se dea un Oscar numai pentru ca s-a prefacut ca se bucura de 15 ori”, a spus Billy Crystal pe scena.). Asta nu inseamna ca rolul lui Margaret Thatcher ar fi memorabil sau mult mai bun decat altele interpretate de actrita.
La categoriile de interpretare roluri secundare n-a fost nicio surpriza. Octavia Spencer si Christopher Plummer au plecat cu statuetele, dupa ce si-au cumparat probabil etajere noi ca sa adaposteasca premiile obtinute pentru „The Help”, respectiv „Beginners” de cand a inceput sezonul premiilor.
„The Descendants” nu a luat pana la urma decat un singur premiu, pentru scenariu adaptare – unul mai mult de consolare. Cat despre sectiunea dedicata scenariului original, unde toate nominalizarile au fost cu sanse egale – fiecare ar fi meritat sa castige o bucatica din premiu -, statueta era, se pare, pusa deoparte pentru Woody Allen pentru ca trucul intoarcerii in timp le-a facut cu ochiul membrilor AMPAS, care l-au bagat in aceeasi oala cu intoarcerea in timp operata de „The Artist”.
Nominalizarea lui „Midnight in Paris” la Oscarul pentru Cel mai bun film s-a datorat, poate, si dorintei de a-l reprimi in cercul stramt al Oscarurilor pe Woody Allen – cu atat mai mult cu cat noile reguli permit nominalizarea la categoria suprema a pana la 10 filme.
Spectaculoasa cariera americana a lui „The Tree of Life” , care a fost lasat la o parte de toate premiile asociatiilor profesionale si s-a trezit cu trei nominalizari la Oscar, s-a oprit aici. Presa americana l-a inclus in fruntea tuturor topurilor de anul trecut, dar membrii AMPAS au adormit probabil uitandu-se la el, pierzand si ce puteau premia – imaginea lui Emmanuel Lubezki.
N-a fost o surpriza insa premierea lui „A Separation”, de Asghar Farhadi, in sfarsit un film care ia pe merit Oscarul pentru film strain, dar tare mi-e teama ca numai din „political correctness” (la fel ca in cazul lui Chistopher Plummer – care trebuia premiat de multi ani, sau in cel al Octaviei Spencer.).
Ceremonia celei de-a 84-a editii a decernarii Premiilor Oscar si a noua a carei gazda a fost Billy Crystal a inceput bine, cu Billy Crystal filmat in alb-negru, chinuit de niste casti pe urechi (ca in „The Artist!) si urland: „Nu vreau sa fiu iar gazda!!”
Aceasta a fost deschiderea unui montaj cuprinzand secvente din principalele filme nominalizate si refilmate cu Billy Crystal in posturi cheie – sarutat de George Clooney pe un pat de spital („Descendentii”/”The Descendents”), gustand din prajitura oferita de Octavia Spencer („Culoarea sentimentelor”/”The Help”), dupa care virand drept in scena din toaleta din „Bridesmaids”, strigandu-le actritelor: „Don’t eat that pie!!” Sau cu ochelarii de 3D („Hugo”) exclamand: „Esti sigur ca e un film de Scorsese? N-o sa se uite nimeni!”.
Ceremonia a avut modificari in bine fata de editiile trecute. Sala de la Kodak Theater a fost decorata astfel incat sa semene cu o sala de cinema de odinioara, decorul de pe scena semana cu o intrare la cinema, iar fete cu tavi de gat ofereau popcorn. Tema editiei, „Celebrate the movies in all of us”, a fost ilustrata si de un montaj cu actori celebri spunand care a fost primul film pe care l-au vazut (primul „King Kong” in cazul lui Morgan Freeman), de un montaj cu secvente celebre din filme celebre sau de o asa-zisa proiectie-test cu „Vrajitorul din Oz”, unde au predominat reactiile proaste – personajul care ar trebui scos e Dorothy, numai figuri urate s.a.
Din montajul The Mominees, cuprinzand cateva dintre mamele nominalizatilor si prezentat inaintea ceremoniei cea mai simpatica a fost mama lui Gary Oldman care si-a amintit: „I-am spus la un moment dat lui Gary: ‘O sa iei Oscarul intr-o zi’, si mi-a spus: <>” (O sa il ia alta data.).
Dar cea mai buna idee a producatorului spectacolului, Brian Grazer, a fost sa aduca Cirque du Soleil pe scena. Intr-un recital de cateva minute acrobatii au vrajit sala, incepandu-si magia prin doi acrobati imbracati asemeni lui Cary Grant din „La nord prin nord-vest”, balansandu-se in fata ecranului unde erau proiectate imagini din filmul lui Hitchcock.
Cand a primit Oscarul pentru film strain, cineastul iranian Asghar Farhadi a rostit in fata unei sali care l-a rasplatit cu caldura: „Dedic premiul poporului meu care iubeste cultura si dispretuieste ostilitatea”. Sala s-a ridicat in picioare de mai multe ori, lucru care nu se intampla des in anii trecuti. Aplaudati din picioare au fost Christopher Plummer, dar si Meryl Streep, Octavia Spencer sau acrobatii de la Cirque du Soleil.
Christopher Plummer primind Oscarul pentru prima oara, adresandu-se statuetei: „Esti doar cu doi ani mai in varsta ca mine, darling. Unde ai fost toata viata?”, si multumind profesionist cui trebuia ca sa incheie multumindu-i sotiei, „care ar merita Nobelul pentru pace pentru ca ma salveaza in fiecare zi.”
„Felicitari domnului Plummer, acum media de varsta a ajuns la 67 de ani”, a comentat pe urma Billy Crystal, care a avut cel mai mult umor cand a incercat sa ghiceasca la ce se gandesc invitatii.
„In 1929, gazda ceremoniei de decernare a Oscarurilor a fost Douglas Fairbanks, iar ceremonia a tinut atunci 15 minute”, a spus Jean Dujardin cand si-a ridicat premiul, iar lista de multumiri a fost incheiata cu niste exclamatii in franceza. Intr-adevar, cine ar fi crezut ca breasla il va trada pe George Clooney…
Jean Dujardin a urcat din nou pe scena, cu sotia, toti membrii echipei de la „The Artist” , sotiile lor si, nu in ultimul rand, cainele Uggie, cand s-a anuntat Oscarul pentru Cel mai bun film. Ca si la Globurile de Aur, producatorul Thomas Langmann a amintit de tatal sau, producatorul Claude Berri, care si el a luat un Oscar, dar pentru scurtmetraj, in vreme ce Michel Hazanavicius a trimis un mesaj copiilor („E ora 6 la Paris. Sa fiti in pat in 30 de secunde!”), multumindu-le la sfarsit sotiei si interpretei sale, Berenice Bejo, dar si lui Billy Wilder. (Meryl Streep i-a multumit sotului de prima oara, nu la sfarsit, ca sa nu intre muzica.).
Altfel, multa lume buna la Oscarurile cu numarul 84: Tom Hanks, Meryl Streep, Robert Downey Jr., Michael Douglas, Penelope Cruz, Colin Firth, Tom Cruise, Angelina Jolie, Gwyneth Paltrow, Nathalie Portman, Sandra Bullock, Melissa Leo, Cameron Diaz s-au numarat printre prezentatori. N-a lipsit nici nelipsita Cameron Diaz, iar publicul s-a intalnit pana si cu Kermit si Miss Piggy (care, nestiind ca sunt in direct, il barfeau pe Steven Spielberg.).
PALMARES OSCAR 2012
Cel mai bun film – „Artistul”/”The Artist”: Thomas Langmann
Nominalizari:
„Artistul”/”The Artist”: Thomas Langmann
„Descendentii”/”The Descendants”: Jim Burke, Alexander Payne, Jim Taylor
„Extremely Loud & Incredibly Close”: Scott Rudin
„Culoarea sentimentelor”/”The Help”: Brunson Green, Chris Columbus, Michael Barnathan
„Hugo”: Graham King, Martin Scorsese
„Miezul noptii in Paris”/”Midnight in Paris”: Letty Aronson, Stephen Tenenbaum
„Moneyball: Arta de a invinge”/”Moneyball”: Michael De Luca, Rachael Horovitz, Brad Pitt
„The Tree of Life”: Sarah Green, Bill Pohlad, Dede Gardner, Grant Hill
„Calul de lupta”/”War Horse”: Steven Spielberg, Kathleen Kennedy
Rol principal masculin – Jean Dujardin – „The Artist”
Nominalizari:
Demian Bichir – „A Better Life”
George Clooney – ” The Descendants”
Jean Dujardin – „The Artist”
Gary Oldman – „Un spion care stia prea multe”/ „Tinker Tailor Soldier Spy”
Brad Pitt – „Moneyball”
Rol principal feminin – Meryl Streep – „The Iron Lady”
Nominalizari:
Glenn Close – „Albert Nobbs”
Viola Davis – „The Help”
Rooney Mara – „Fata cu un dragon tatuat”/”The Girl with the Dragon Tattoo”
Meryl Streep – „The Iron Lady”
Michelle Williams – „O saptamana cu Marilyn”/”My Week with Marilyn”
Rol secundar masculin – Christopher Plummer – „Beginners”
Nominalizari:
Kenneth Branagh – „My Week with Marilyn”
Jonah Hill – „Moneyball”
Nick Nolte – „Warrior”
Christopher Plummer – „Beginners”
Max von Sydow – „Extremely Loud & Incredibly Close”
Rol secundar feminin – Octavia Spencer – „The Help”
Nominalizari:
Berenice Bejo – „The Artist”
Jessica Chastain – „The Help”
Melissa McCarthy – „Domnisoare de onoare”/ Bridesmaids”
Janet McTeer – „Albert Nobbs”
Octavia Spencer – „The Help”
Cel mai bun regizor – Michel Hazanavicius – „The Artist”
Nominalizari:
Woody Allen – „Midnight in Paris”
Michel Hazanavicius – „The Artist”
Terrence Malick – „The Tree of Life”
Alexander Payne – „The Descendants”
Martin Scorsese – „Hugo”
Scenariu original – „Midnight in Paris”: Woody Allen
Nominalizari:
„The Artist”: Michel Hazanavicius
„Bridesmaids”: Kristen Wiig, Annie Mumolo
„Panica pe Wall Street”/”Margin Call”: J.C. Chandor
„Midnight in Paris”: Woody Allen
„A Separation”: Asghar Farhadi
Scenariu adaptare – „The Descendants”: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash
Nominalizari:
„The Descendants”: Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash
„Hugo”: John Logan
„Ziua tradatorilor”/”The Ides of March”: George Clooney, Grant Heslov, Beau Willimon
„Moneyball”: Steven Zaillian, Aaron Sorkin, Stan Chervin
„Tinker Tailor Soldier Spy”: Bridget O’Connor, Peter Straughan
Cel mai bun lungmetraj de animatie – „Rango” de Gore Verbinski
Nominalizari:
„A Cat in Paris”: Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
„Chico & Rita”: Fernando Trueba, Javier Mariscal
„Kung Fu Panda 2”: Jennifer Yuh
„Motanul incaltat”/”Puss in Boots”: Chris Miller
„Rango”: Gore Verbinski
Cel mai bun film strain – „A Separation” de Asghar Farhadi (Iran)
Nominalizari:
„Bullhead” de Michael R. Roskam (Belgia)
„Footnote” de Joseph Cedar (Israel)
„In Darkness” de Agnieszka Holland (Polonia)
„Monsieur Lazhar” de Philippe Falardeau (Canada)
„A Separation” de Asghar Farhadi (Iran)
Imagine – „Hugo” : Robert Richardson
Nominalizari:
„The Artist”: Guillaume Schiffman
„The Girl with the Dragon Tattoo”: Jeff Cronenweth
„Hugo” : Robert Richardson
„The Tree of Life”: Emmanuel Lubezki
„War Horse”: Janusz Kaminski
Montaj – „The Girl with the Dragon Tattoo”: Angus Wall, Kirk Baxter
Nominalizari:
„The Artist”: Anne-Sophie Bion, Michel Hazanavicius
„The Descendants”: Kevin Tent
„The Girl with the Dragon Tattoo”: Angus Wall, Kirk Baxter
„Hugo”: Thelma Schoonmaker
„Moneyball”: Christopher Tellefsen
Art Direction – „Hugo”: Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo
Nominalizari:
„The Artist”: Laurence Bennett, Robert Gould
„Harry Potter si talismanele mortii: Partea a 2-a”/”Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2”: Stuart Craig, Stephenie McMillan
„Hugo”: Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo
„Midnight in Paris”: Anne Seibel, Helene Dubreuil
„War Horse”: Rick Carter, Lee Sandales
Costume – „The Artist”: Mark Bridges
Nominalizari:
„Anonim”/”Anonymous”: Lisy Christl
„The Artist”: Mark Bridges
„Hugo”: Sandy Powell
„Jane Eyre”: Michael O’Connor
„W.E.”: Arianne Phillips
Machiaj – „The Iron Lady”: Mark Coulier, J. Roy Helland
Nominalizari:
„Albert Nobbs”: Martial Corneville, Lynn Johnson, Matthew W. Mungle
„Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2”: Nick Dudman, Amanda Knight, Lisa Tomblin
„The Iron Lady”: Mark Coulier, J. Roy Helland
Coloana sonora originala – „The Artist”: Ludovic Bource
Nominalizari:
„The Adventures of Tintin”: John Williams
„The Artist”: Ludovic Bource
„Hugo”: Howard Shore
„Tinker Tailor Soldier Spy”: Alberto Iglesias
„War Horse”: John Williams
Melodie originala – „The Muppets”: Bret McKenzie („Man or Muppet”)
Nominalizari:
„The Muppets”: Bret McKenzie („Man or Muppet”)
„Rio”: Sergio Mendes, Carlinhos Brown, Siedah Garrett („Real in Rio”)
Mixaj sunet – „Hugo”: Tom Fleischman, John Midgley
Nominalizari:
„The Girl with the Dragon Tattoo”: David Parker, Michael Semanick, Ren Klyce, Bo Persson
„Hugo”: Tom Fleischman, John Midgley
„Moneyball”: Deb Adair, Ron Bochar, David Giammarco, Ed Novick
„Transformers 3″/Transformers: Dark of the Moon”: Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush, Peter J. Devlin
„War Horse”: Gary Rydstrom, Andy Nelson, Tom Johnson, Stuart Wilson
Montaj sunet – „Hugo”: Philip Stockton, Eugene Gearty
Nominalizari:
„Drive”: Lon Bender, Victor Ray Ennis
„The Girl with the Dragon Tattoo”: Ren Klyce
„Hugo”: Philip Stockton, Eugene Gearty
„Transformers: Dark of the Moon”: Ethan Van der Ryn, Erik Aadahl
„War Horse”: Richard Hymns, Gary Rydstrom
Efecte vizuale – „Hugo”: Robert Legato, Joss Williams, Ben Grossmann, Alex Henning
Nominalizari:
„Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2”: Tim Burke, David Vickery, Greg Butler, John Richardson
„Hugo”: Robert Legato, Joss Williams, Ben Grossmann, Alex Henning
„Real Steel”: Erik Nash, John Rosengrant, Danny Gordon Taylor, Swen Gillberg
„Planeta maimutelor: Invazia”/”Rise of the Planet of the Apes”: Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White, Daniel Barrett
„Transformers: Dark of the Moon”: Scott Farrar, Scott Benza, Matthew E. Butler, John Frazier
Documentar lungmetraj – „Undefeated”: Daniel Lindsay, T.J. Martin, Rich Middlemas
Nominalizari:
„Hell and Back Again”: Danfung Dennis, Mike Lerner
„If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front”: Marshall Curry, Sam Cullman
„Paradise Lost 3: Purgatory”: Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
„Pina”: Wim Wenders, Gian-Piero Ringel
„Undefeated”: Daniel Lindsay, T.J. Martin, Rich Middlemas
Documentar scurtmetraj – „Saving Face”: Daniel Junge, Sharmeen Obaid-Chinoy
Nominalizari:
„The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement”: Robin Fryday, Gail Dolgin
„God Is the Bigger Elvis”: Rebecca Cammisa, Julie Anderson
„Incident in New Baghdad”: James Spione
„Saving Face”: Daniel Junge, Sharmeen Obaid-Chinoy
„The Tsunami and the Cherry Blossom”: Lucy Walker, Kira Carstensen
Animatie scurtmetraj – „The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore”: William Joyce, Brandon Oldenburg
Nominalizari:
„Sunday”: Patrick Doyon
„The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore”: William Joyce, Brandon Oldenburg
„La Luna”: Enrico Casarosa
„A Morning Stroll”: Grant Orchard, Sue Goffe
„Wild Life”: Amanda Forbis, Wendy Tilby
Fictiune scurtmetraj – „The Shore”: Terry George, Oorlagh George
Nominalizari:
„Pentecost”: Peter McDonald
„Raju”: Max Zahle, Stefan Gieren
„The Shore”: Terry George, Oorlagh George
„Time Freak”: Andrew Bowler, Gigi Causey
„Tuba Atlantic”: Hallvar Witz