Presa bulgara: Romania incepe de la Ruse
Publicatia bulgara Standart, citata de Rador, a publicat un articol in care vorbeste despre legaturile tot mai stranse dintre Romania si Bulgaria. „Bunicele si bunicii nostri spuneau deseori, cand venea vorba de orase bulgaresti frumoase, ca Ruse este micul Bucuresti, iar Bucuresti este micul Paris”, incepe articolul din Standart. Cititi articolul complet.
Astazi acesta reflectie suna din nou bine, chiar si intr-un sens ceva mai diferit. Fara a se exagera, se poate spune linistit ca Romania incepe de la Ruse. Limba romana se poate auzi pe strazi, in magazine si in restaurantele orasului nostru de la malul Dunarii. Vecinii nostri de la nord, fara nici o exagerare, vin in valuri si „inunda” magazinele din oras.
Produsele de la noi sunt mult mai ieftine, iar ei isi umplu fara probleme portbagajele cu marfuri. Comerciantii din Ruse s-au adaptat rapid noii situatii si au inceput sa invete papagalicesti limba romana. in decurs de doar un an, ghidul de conversatii roman-bulgar a fost tiparit de cateva ori. De fapt, preturile noastre sunt cu circa 30% mai mici decat cele din Romania, iar acolo salariul mediu este mult mai mare.
Salariul lunar variaza intre 500 pana la 700 de euro. Salarizarea mai buna ii indeamna deseori pe bulgari sa se indrepte spre celalalt mal al Dunarii. Dimineata devreme, unii dintre ei urca in masini si in circa o ora, sunt la Bucuresti. Acolo, in majoritatea cazurilor, incep o activitate in constructii, domeniu care se plateste destul de bine. Seara se intorc acasa, fiindca apartamentele si hotelurile romanesti sunt de doua ori mai scumpe decat ale noastre.
Capitala Romaniei se afla la doar 60 de km de Ruse. In drum spre Bucuresti, peisajul nu se modifica foarte mult in comparatie cu al nostru. Dar, inca de la intrarea in capitala vecinilor, ochii ne sunt atrasi de bulevardele largi. Arhitectura este frumoasa si poarta amprenta unor epoci istorice diferite. Evident, atmosfera de Craciun este prezenta peste tot.
In Piata Unirii este amplasat cel mai mare brad artificial din Europa, cu o inaltime de 76 de metri. A fost inaugurat de Ziua Nationala a Romaniei, la 1 decembrie, iar seara sunt aprinse cele 2,5 milioane de beculete ale acestuia.
Deasupra tuturor domina insa colosala cladire a Palatului Parlamentului. Aceasta este construita in timpul socialismului, de catre presedintele Nicolae Ceausescu. Este a doua cladire ca dimensiune din lume, dupa Pentagonul de la Washington, dar ca aspect este mult mai impresionanta, fiindca o mare parte din Pentagon este sub pamant. Romanii spun ca este un exemplu al megalomaniei lui Ceausescu. In prezent, in imensa cladire, care are una dintre aripi nefinalizata, se afla nu doar Camera Deputatilor si Senatul, ci acolo exista si un bazin de inot si o mare sala de sport.
Centrul Bucurestiului este construit cu mana larga. Principalele artere rutiere ale orasului au cate patru sau trei benzi de circulatie in ambele directii. Avand in vedere numarul tot mai mare de automobile, acest lucru fluidizeaza intr-o anumita masura traficul, insa si acolo ambuteiajele sunt la ordinea zilei. in capitala traiesc, oficial, 2,5 milioane de persoane, iar masinile sunt in numar de 1,5 milioane.
Bucurestiul este al saselea oras european din punct de vedere al numarului de locuitori. El se lauda cu unul dintre cele mai bune sisteme de transport din Europa. in afara de metroul care are cateva linii, este bine dezvoltat si transportul cu autobuzul, troleibuzul si tramvaiul. Municipalitatea a anuntat ca si anul viitor va mentine preturi mici pentru bilete, care costa 1,1 lei, adica 60 de stotinki.
Din ianuarie 2008, circulatia pe drumurile din capitala Romaniei va fi coordonala prin calculator. Acesta va arata unde este imperios necesar sa se dea unda verde pentru descongestionarea traficului. in afara de aceasta, 70 de strazi vor avea doar un singur sens.
Cresterea economica se simte peste tot in oras, in special in ceea ce priveste preturile. Acestea sunt mai mari decat cele de la noi, dar nu foarte mari. Dar asta nu inseamna nimic in comparatie cu preturile apartamentelor, care au crescut in decurs de un an cu peste 20%. Pretul pentru un metru patrat in noile apartamente se ridica la 1.500 de euro. Pretul unui apartament vechi, mediu ca suprafata, este de 130.000 de euro, iar pentru unul nou – 350.000 de euro.
Investitiile straine in Romania, anul acesta, s-au majorat cu 32%. tara atrage investitorii pentru ca este o piata mare, are 22 de milioane de consumatori si potential de dezvoltare industriala si agricola. A se avea in vedere tranzactia incheiata in luna septembrie cu Ford. Compania investeste 675 de milioane de euro pentru a produce la Craiova un nou model de autoturism. Astfel, in Romania, in afara de Dacia si Renault, va exista si un al treilea model de autoturisme productie autohtona, o mare parte din acestea fiind destinate exportului.