Sari direct la conținut

Presedintele Klaus Iohannis a trimis proiectul de modificare a Legii Vanatorii inapoi la Parlament pentru reexaminare. Societatea civila este de parere ca promulgarea legii ar fi transformat Romania intr-un rai al vanatorilor

HotNews.ro
Ciocarlia de camp, Foto: Razvan Zinica_Societatea Ornitologica Romana
Ciocarlia de camp, Foto: Razvan Zinica_Societatea Ornitologica Romana

Presedintele Klaus Iohannis a trimis proiectul de modificare a Legii Vanatorii inapoi la Parlament pentru reexaminare. Camera Deputatilor a adoptat la sfarsitul lunii februarie un proiect de lege pentru modificarea Legii vanatorii, principala modificare fiind ca se permitea vanatoarea pe terenurile proprietate privata fara acordul proprietarilor, iar perioada de vanatoare pentru anumite specii de pasari era majorata cu pana la trei luni. O parte a societatii civile i-a cerut presedintelui Klaus Iohannis sa nu promulge aceasta lege deoarece incalca dreptul la proprietate si aduce dupa sine un adevarat macel in randul pasarilor cantatoare si periclitarea altor specii protejate de lege, iar Romania risca declansarea procedurii de infringement, fiind avertizata deja de Uniunea Europeana.

„Interventiile legislative adoptate in cuprinsul acestei legi consideram ca sunt de natura sa aduca atingere unor drepturi fundamentale prevazute de Constitutie, cum este dreptul de proprietate, sa afecteze protejarea unor specii cinegetice si, in consecinta, sa antreneze declansarea unei noi proceduri de infringement impotriva Romaniei. De asemenea, in opinia noastra, Legea privind modificarea si completarea Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, in forma transmisa la promulgare, ridica si probleme de ordin tehnic – legislativ, precum si de respectare a procedurii parlamentare de adoptare a legilor”, motiveaza Klaus Iohannis trimiterea proiectului de lege spre reexaminare.

Mai exact, motivele pentru care proiectul de lege a fost trimis spre exeminare sunt urmatoarele:

– prin modificarile aduse prevederilor articolului 4 alineatul (1) din Legea nr. 407/2006 (Art.I pct. 2 din legea transmisa la promulgare) se inlatura, pentru vanatori, obligatia de a avea consimtamantul proprietarului terenului pe care se desfasoara vanatoarea, al asociatiei de proprietari sau al celui mandatat de acestia in acest scop, instituindu-se, astfel, vanatorilor un drept de servitute legala asupra terenurilor aflate in proprietatea altor persoane. „Consideram ca o astfel de prevedere contravine flagrant dreptului de proprietate, consacrat de art. 44 din Constitutia Romaniei, republicata. Totodata, constatam ca dreptul de proprietate, garantat de art. 44 din Constitutie, republicata, este incalcat si prin introducerea, la articolul 15 din Legea nr. 407/2006 a alineatului (72)-art. I pct. 18 din lege -, potrivit caruia „Proprietarii si administratorii terenurilor cuprinse in fondurile cinegetice au obligatia de a permite amplasarea gratuita a instalatiilor vanatoresti temporare, care nu afecteaza folosinta de baza a terenurilor”. In consecinta, consideram ca modificarile si completarile dispozitiilor mentionate anterior, dar si a celor conexe acestora afecteaza grav dreptul de proprietate si, prin urmare, se impune reanalizarea acestora in acord cu prevederile Constitutiei”, motiveaza presedintele.

– prin modificarea Anexei 1 a Legii nr. 407/2006, perioadele de vanatoare pentru o serie de specii de pasari au fost prelungite. „O asemenea reglementare contravine insa legislatiei europene in materie si poate conduce la declansarea de sanctiuni pentru statul roman. In acest sens, mentionam ca emiterea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2010 pentru modificarea si completarea Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006 – prin care au fost stabilite actualele perioade de vanatoare – a fost determinata de declansarea unei proceduri de infringement impotriva tarii noastre, Comisia Europeana retinand ca „prin stabilirea unor perioade de vanatoare care nu asigura un regim complet de protectie, Romania nu si-a indeplinit obligatiile prevazute la art. 7 alin. (4) din Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea pasarilor salbatice”. Or, prelungirea perioadei de vanatoare pentru aceste specii de pasari, care, in tarile vecine, membre ale Uniunii Europene, este interzisa complet – speciile respective fiind considerate un bun public de interes national si international – ar avea ca efect juridic, practic, revenirea la reglementarea anterioara, situatie ce este susceptibila sa atraga declansarea unei noi proceduri de infringement impotriva Romaniei. Prin urmare, tinand cont de faptul ca Romania a transpus deja in legislatia nationala Directivele si Regulamentele europene in materia vanatorii si a protectiei speciilor cinegetice, atat prin ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2010, cat si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 154/2008 – aceasta din urma fiind inca in dezbaterea Parlamentului -, precum si de prevederile articolului 148 alineatul (4) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia „Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii”, consideram ca promulgarea Legii privind modificarea si completarea Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, in forma actuala, nu este oportuna intrucat ar putea expune Romania unei serii de sanctiuni financiare si administrative”, motiveaza presedintele.

– Legea privind modificarea si completarea Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2006, in forma transmisa la promulgare cuprinde 63 de modificari si completari asupra unei legi care contine numai 58 de articole. „In opinia noastra, aceasta modalitate de interventie legislativa substantiala asupra unui act normativ contravine prevederilor art. 61 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, potrivit carora „Modificarea sau completarea unui act normativ este admisa numai daca nu se afecteaza conceptia generala ori caracterul unitar al acelui act sau daca nu priveste intreaga ori cea mai mare parte a reglementarii in cauza; in caz contrar actul se inlocuieste cu o noua reglementare, urmand sa fie in intregime abrogat”. In acest sens, consideram ca nici sub aspectul conditiilor de elaborare a actelor normative, legea nu poate fi promulgata. De altfel, aceasta modalitate tehnic-legislativa defectuoasa utilizata la elaborarea prezentei initiative legislative s-a retinut si in Raportul Comisiei pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala a Senatului care, in calitate de prima Camera competenta, a respins aceasta lege. Din aceasta ultima perspectiva, consideram ca Legea privind modificarea si completarea Legii vanatorii si a protectiei fondului cinegetic nr. 407/2007, fiind adoptata numai de catre Camera Deputatilor, nu respecta procedura parlamentara de adoptare a legilor si contravine jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, potrivit careia legea este un act ce trebuie adoptat de Parlament si in conformitate cu principiul bicameralismului consacrat de prevederilor art. 61 alin.(2) din Constitutie, republicata”, motiveaza presedintele.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro