Sari direct la conținut

Printul Charles va patrona mocanita

Monitorul de Sibiu

Printul Charles, asteptat in acest an la Sibiu, vrea sa isi extinda afacerile in judetul nostru. Fabrica lui din Merghindeal produce suc natural de mere distribuit in cieva localuri din Capitala Culturala Europeana, iar acum printul vrea sa aduca turistii din toata lumea la Sibiu pentru a vedea traseul celor mai celebre cetati fortificate, pe o ruta unica Sibiu – Sighisoara.

Prin fundatia „Mihai Eminescu Trust”, Charles si-a anuntat intentia sa repuna pe sine singura mocanita care leaga cetatile Sibiu si Sighisoara, dupa ce Ministerul Culturii a clasat ca monument istoric linia ferata ingusta dintre cele doua orase cetati, a anuntat Vasile Crisan, seful Directiei Judetene pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural.

Directorul este foarte fericit ca in sfirsit demersurile la minister au avut succes in ceea ce priveste mocanita, o mostenire unica a Sibiului.

Monument istoric

„Ne bucuram foarte mult ca am reusit sa anuntam ca ministerul a clasat ca monument istoric linia ferata ingusta Sibiu – Agnita – Sighisoara, cu ramificatia Cornatel – Vurpar, aceasta fiind prima linie ferata din judetul Sibiu declarata monument istoric si a doua din Romania dupa cea din judetul Alba.

Printre cei interesati sa investeasca si sa ajute acest monument istoric este si fundatia Printului Charles”, a spus Crisan. Pe de alta parte, primarul din Agnita, Marius Curcean, considera ca procedurile legate de functionarea mocanitei sint complicate, desi se bucura de statutul de monument istoric.

„Acum avem mai multe variante de a accesa fonduri europene, dar e o procedura complicata, pentru ca mocanita se afla in proprietatea Societatii de Administrare a Activelor Feroviare, o firma fiica a CFR-ului, care nu se arata prea interesata de mocanita. Trebuie sa infiintam un comitet, impreuna cu Consiliul Judetean, dar si cu ONG-urile implicate, pentru a putea accesa fondurile necesare.

E pacat sa nu fie repusa in functiune, ar fi o mare pierdere, nu numai pentru Sibiu”, este de parere edilul din Agnita.

Istoria mocanitei

Proiectata in noiembrie 1892, aceasta cale ferata a fost inaugurata sase ani mai tirziu, cind a fost dat in functiune tronsonul Sighisoara. A urmat in 1910 tronsonul Agnita – Sibiu si Cornatel – Vurpar. Linia a fost nationalizata in anul 1948, iar in 1963, tronsonul Sighisoara – Agnita a fost inchis. Tronsonul Cornatel – Vurpar a fost, si el inchis, in iunie 1997.

Dupa o absenta de 15 ani de pe sine, mocanita care lega Sibiul cu localitatea Cornatel si Vurpar va fi readusa la viata.

In Alba, mocanita traieste

In timp ce la Sibiu linia ferata a mocanitei locale este declarata monument istoric, in judetul vecin, Alba, o alta mocanita care facea legatura intre orasele Zlatna, din judetul Alba, si Turda, din judetul Cluj, a fost repusa in circulatie, la initiativa unui om de afaceri austriac.

Calatorii pot merge cu mocanita aproximativ zece kilometri, cu doua vagoane de epoca tractate de o locomotiva cu aburi. Garnitura de tren care circula pe linia in cauza a fost numita „mocanita”, datorita faptului ca localnicii din zona respectiva sint cunoscuti si sub numele de mocani.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro