Sari direct la conținut

Problema bateriilor este la fel de importantă ca aceea a mașinilor electrice

HotNews.ro
Incarcarea unei masini electrice, Foto: Massimo Brega, The Lighthouse / Sciencephoto / Profimedia Images
Incarcarea unei masini electrice, Foto: Massimo Brega, The Lighthouse / Sciencephoto / Profimedia Images

Mașinile electrice sunt tot mai dorite pentru impactul lor benefic asupra mediului, dar milioanele de baterii din ele care nu le vor mai fi de folos pot anula acele beneficii. În 10-15 ani, bateriile uzate vor fi o adevărată „bombă” care va trebui manevrată ca atare.

Paul Anderson, profesor de elemente strategice și materiale la universitatea din Birmingham, spune că vehiculele pe combustie vor mai domina lumea în acea perioadă, cele moderne având cu 98% mai puține emisii decât cele din anii ʼ60, dar și cele electrice vor atinge masa critică. De aceea, vehiculele electrice (VE) trebuie să fie o soluție completă, nu doar mașini fără țeavă de eșapament.

C|NET prezintă un plan care va prelungi viața bateriilor și care implică patru R: Recirculare, Refolosire, Reciclare și Reducere.

Recirculare

Aceasta implică preluarea bateriei unui VE scos din uz și mutarea ei pe unul în funcțiune. Acesta va deveni un concept puternic pe măsura creșterii numărului de VE, creând o piață vastă în sectorul pieselor auto uzate – sector care, de exemplu, crește mai repede decât economia SUA în general.

Fără discuție, aceasta nu elimină faptul că oricare baterie își pierde în cele din urmă din capacitate și nu va mai fi adecvată pentru un VE. Aici intervine planul următor de acțiune.

Refolosire

Nissan urmărește două variante. Prima – montarea bateriei unde nu este necesară multă putere, cum sunt barierele de tren, sau la stivuitoarele electrice, pentru care autonomia nu este un criteriu. A doua – cele și mai uzate pot alimenta iluminarea de urgență cu LED-uri din clădiri, unde funcționarea este de regulă rară și de scurtă durată.

Reciclare

Demontările sunt dificile în general, iar la bateriile VE în special. Sunt ansambluri mari, grele și complicate din materiale și ambalaje care nu se reciclează ca o butelie din plastic. Fostul director tehnic de la Tesla a plecat de la companie pentru a fonda una dedicată acestei probleme, afirmând că „cele mai mari mine de litiu și cobalt din lume din emisfera vestică se găsesc în cimitirele de mașini”.

Litiul, nichelul, cobaltul și alte elemente din bateria unui VE sunt amenințări toxice, iar reciclarea poate face ca ele să nu ajungă niciodată la gunoi.

Reducere

Nu este o soluție tehnologică, ci una de percepție. Reducere înseamnă că un VE are nevoie de autonomia necesară, nu de autonomia maximă.

Pentru cumpărători înseamnă să cumpere un VE convenabil cu autonomie de 300-350 km, nu unul cu autonomie de 600-800 km care costă mult mai mult și are o baterie mult mai mare. Astfel se va reduce tonajul bateriilor ajutând ceilalți R și va fi și mai confortabil, pentru că mașinile vor petrece mai puțin timp la stațiile de încărcare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro