Propaganda și manipularea din Ungaria. Studiu de caz despre cum poți reduce la tăcere opoziția democratică
După o călătorie recentă la Budapesta mi-am făcut unele concluzii referitoare la modul murdar în care se face politică în această țară. Cu toate că de la distanță putem spune că regimul Orban este o replică mai agreabilă a regimului Putin, lucrurile nu stau nici pe departe întocmai.
Regăsim mai multe elemente de intimidare a opoziției unite din Ungaria. Chiar dacă aceste metode nu sunt ca cele dictate din turnurile de la Kremlin, este cert că astfel de comportamente totalitare nu-și au legitimitatea într-o țară care poate avea mult mai mult potențial.
Oare cum ar putea ca cineva să-l învingă pe Orban? Atunci când acesta posedă un arsenal de instrumente care îi pot asigura cu ușurință cel puțin încă 2 mandate pe lângă cel obținut recent, în aprilie.
Cum ar putea opoziția unită maghiară să învingă un întreg monopol mediatic care trâmbițează de dimineața până seara despre “reușitele” lui Orban în ale promisului de salarii mai generoase ori în ale politicilor sociale pentru mult-pomenita familie, concept promovat pe toate gardurile din Budapesta.
Care sunt lecțiile învățate din alegerile din Ungaria, acum că a trecut suficient timp încât să ne dăm seama mai bine de magnitudinea situației?
De exemplu în campania electorală pentru alegerile legislative din Ungaria, opoziția unită a reușit să-și promoveze propunerea de prim-ministru într-un interval de timp de tocmai 90 de secunde la postul de televiziune de stat Magyar Televízió (care are un buget anual de circa 1,5 miliarde de forinți), aceasta în timp ce speech-ul lui Orban era difuzat non-stop la aceeași televiziune.
Oare există o luptă egală între cele două forțe politice? Pentru că una dintre ele folosește la greu resursele administrative, care în teorie ar fi ilegal de folosit. Conform datelor Capital Politic, una dintre ONG-urile care s-a ocupat de monitorizarea alegerilor din Ungaria, doar în luna mai 2022, în campania electorală s-au folosit resurse mult peste plafonul maxim legal (3,2 milioane euro). Conform acelorași date, care sunt oficiale de altfel, (publicate pe pagina Comisiei Electorale), putem observa că partidul de guvernământ Fidesz a fost promovat din mai multe direcții: surse financiare guvernamentale; bugetul partidului și desigur imensul imperiu mediatic al lui Lajos Simicska, prietenul cel mai bun al lui Viktor Orban, care este format din mai mult de 500 de publicații mass-media maghiare cum ar fi TV, radio, site-uri de știri, dar și ziare și reviste care sunt distribuite în toate colțurile țării.
Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro