Ratingurile primaverii
Cifrele TNS-AGB comunicate de PRO TV si Antena 1 pentru lunile martie-iunie 2005 arata o crestere de rating mediu pe intreaga zi de la 15,9 la 17, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Altfel spus, la televizor s-au uitat, in perioada mentionata, cu aproximativ un milion de telespectatori mai mult.
Cele patru luni luate in calcul sunt semnificative pentru grilele de primavara ale televiziunilor, care au iesit de pe posturi, in general, la sfarsitul lui iunie.
Consumul de televiziune a crescut si in prime-time (orele 19.00-23.00, de la 37 la 39,6 puncte) si in access (orele 16.00-19.00, de la 22,6 puncte la 24,4 puncte). Tendinta de crestere mai accentuata a Antenei 1, pe care EVZ o remarca referitor la luna mai, se confirma pe intervalul calendaristic mentionat. In access, mutarea „Observatorului” de 17.00 la ora 16.
00 si aparitia in grila a lui Cristian Andrei au crescut ratingul postului din Baneasa de la 2,2 la 3,9 puncte, fata de usoara scadere de la 5,2 la 5 puncte a PRO TV.
Antena 1 se mai apropie foarte mult la ratingul mediu in prime-time, pe intreaga populatie urbana: 7,2 puncte, fata de 7,3 ale PRO TV-ului.
Ambii rivali cresc in segmentul 18-49, cel „comercial”, care aduce venituri din reclama, dar decalajul PRO TV fata de Antena 1 continua sa fie confortabil: 3,1/2,1 puncte in medie pe intreaga zi, 7,7/5,8 puncte in prime-time si 4,4/2,7 in access.
Alte televiziuni
TVR 1 inregistreaza scaderi pe toate intervalele mentionate mai sus. Ratingul mediu pe intreaga populatie urbana si intreaga zi coboara de la 2,2 la 1,9. Acasa TV are – cu o singura exceptie, unde se mentine – cresteri interesante, mai ales in prime-time si pe segmentul 18-49 (de la 3,4 la 4 puncte pe rating).
Surpriza este insa evolutia televiziunilor mici. Daca Realitatea TV creste doar insesizabil ca medie zilnica (de la 0,6 la 0,7), cresterile din prime-time si access sunt de cate 0,2 puncte, pana la 1,1 puncte si 0,9 puncte.Ratingul bun realizat in access de post poate sugera o strategie de programe interesanta dupa-amiaza.
Posturi ca OTV, TV Sport, National TV, PRO Cinema si N 24 inregistreaza cresteri in majoritatea tronsoanelor orare. Managementul Sarbu e vizibil la TV Sport printr-o crestere de prime-time de la 0,3 la 0,5, pe all urban, in timp ce OTV isi confirma victoriile punctuale recente printr-o urcare, in prime-time, de la 0 la 0,7 puncte.
N 24 incepe si el sa „se vada” la peoplemetru, cu 0,1 puncte in medie pe intreaga zi, in timp ce PRO Cinema si National TV au si ele mici cresteri.
Concluzii
Dincolo de trendul crescator al Antenei 1, leadership-ul neschimbat al PRO TV si de deriva TVR 1, evolutiile de pe piata TV autohtona arata un inceput de nisare. Altfel spus, televiziunile din coada topului isi cauta acele segmente de populatie restranse, cu interese si conceptii de viata specifice, care le-ar putea aduce, pe termen lung, rentabilitate.
Deocamdata, se poate vorbi de o piata a televiziunilor de stiri, al caror lider este Realitatea TV. Nou-lansata Antena 3 are ratinguri situate undeva intre 0,1 al N 24 si 0,7 al Realitatii, ceea ce creeaza o situatie concurentiala. Dar nu si profit deocamdata.
Restul televiziunilor mici nu pot candida nici macar in acest sens la statutul de nisa. Desi au inregistrat unele cresteri, sigle ca National TV sau OTV nu au o politica de programe limpede – si nici specifica -, astfel incat evolutia lor in viitor e greu de prevazut.
Cele mai bune stiri
1. Stirile PRO TV 19.00 9,3%
2. Observator 19.00 8,6%
3. Stirile PRO TV 17.00 8,1%
4. Observatorul de weekend 5,5%
5. Stirile PRO TV 23.00 5,1%
6. Observatorul de noapte 4,4%
7. Jurnal TVR 1 19.00 4,2%
8. Observator 16.00 4 %
9. Stirile PRO TV 7.00 3,4 %
10. Jurnal de pranz TVR 1 3.,3 %
Cifrele reprezinta puncte de rating medii pe intregul univers urban, pentru perioada martie-iunie 2005. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, „Observatorul” de la 19.00 a urcat peste Stirile PRO TV de la ora 17.00, „Observatorul” de noapte a coborat cateva locuri, iar „Focus” (Prima TV) a iesit din Top 10.