Rocker si acorduri false: Cum reuseste Peter Maffay sa stranga bani pentru copiii loviti de soarta
Tabere de doua saptmani, pentru copiii traumatizati. Aceeasi reteta in Germania, Spania, iar mai nou, in Romania. O aplica fundatia cu scop declarat caritabil, a cantaretului german Peter Maffay, originar din Romania. Sambata 9 iulie, s-a inaugurat casa de vacanta de la Roades, de langa Brasov. 48.000 de euro din bani publici germani aterizeaza pe acoperisul acestui proiect. Chiar la propriu, caci cu ei se va renova acoperisul cladirii. Insa ambitiile sunt mult mai mari, aplaudate de guvernanti romani. Dexteritatea in atragerea de fonduri private si publice pentru proiecte caritabile ale fundatiei se dovedeste remarcabila. A remarcat-o si Marea Loja Unita a francmasonilor din Germania, care l-a premiat pe Maffay la finele anului 2009, pentru angajamentul sau umanitar. Acesta a acceptat atat distinctia, cat si premiul de 15.000 de euro acordat.
Bani publici
Nemtii au interes, ca bunul „lor” cultural din Transilvania sa nu se prapadeasca. Si de aceea investesc constant in reabilitarea unor cetati si lacasuri de cult din fostele sate sasesti, a caror locuitori au preferat sa plece din Romania dupa 90, ca sa traga la banda la Daimler, Opel sau BMW. Cat interes al guvernului german exista inca fata de vechea Transilvanie, o dovedeste insa o recenta declaratie oficiala. Si o cifra.
„In ultimii ani s-au scurs aproximativ 700.000 de euro de fonduri de la buget pentru proiecte care se ocupa cu istoria si cultura sasilor transilvaneni”, spune in declaratia sa de presa din 8 iulie, ministrul culturii german Bernd Neumann. In aceeasi declaratie, ministrul vorbeste si de un mare proiect finantat cu bani europeni, cel al celor „18 biserici fortificate” (18 Kirchenburgen).
Sambata, Neumann a participat ca oficial german la inaugurarea de la Roades. Din partea romana, au fost prezenti ministrul afacerilor externe Teodor Baconschi si ministrul dezvoltarii regionale si al turismului, Elena Udrea, dupa cum consemneaza publicatia germana Bunte.de.
Si, bineinteles, nelipsitul rocker de 61 de ani, cu inconfundabila grimasa din coltul gurii si cu vorbele apasate despre „Casa Tabaluga” de langa Rupea. Acolo se promite o fericire de doua saptamani, unor copii loviti de soarta.
Brasovul e orasul copilariei lui Maffay. Nascut Peter Alexander Makkay (30.08.1949) dintr-o familie de etnici germani si maghiari din Romania, Maffay a plecat din tara in 1963, cu destinatia Germania. Dupa un parcurs scolar „accidentat“, el isi descopera adevarata vocatie, de scena. Interpret, compozitor, actor, chitarist si producator muzical, Maffay a dus o viata de artist tumultuoasa si uneori marcata de excese. A fost casatorit de patru ori, traieste cu partenera sa si fiul lor in Germania si in Mallorca.
Bani de la firme
Cand Maffay canta, se aduna fani. Cand vorbeste, se aduna bani. Din anul 2000, de cand impreuna cu un angajat al unei banci germane a fondat societatea cu scop caritabil Peter Maffay Stiftung, banii de la sponsorii privati au inceput sa curga. Oare chiar numai grija pentru copiii afectati de traume cauzate in familie si societate ii „mana in lupta” pe darnicii sponsori si administratori de fonduri? Cata e reclama si cat plus de imagine?
Prietenia rockerului cu VW e veche. In 28 iunie 2003, in prezenta a 300 de invitati, intre care multe figuri de notorietate, Maffay inaugureaza casa de vacanta pentru copii din Finca C’an Llompart, de pe insula Mallorca. Seful Volkswagen AG, Dr. Bruno Adelt, ii inmaneaza o donatie de 100.000 de euro, intru fericirea copiilor care au cunoscut in trecut „mai mult zonele umbrite ale vietii“. Intru delectarea oaspetilor, Maffay tine un concert. Am numi-o „win-win situation“. O situatie din care castiga toti.
In mai 2005, sefa PR-ului de la Volkswagen ii inmaneaza lui Maffay, pentru fundatie, un Multivan VW. Arhicunoscute sunt si turneele cu Philarmonic Volkswagen Orchestra ale cantaretului reprofilat de pe rock, pe un stil mai bland. Volkswagen Service Deutschland face reclama truselor sale de prim ajutor, obligatorii in masini, prin gura lui Albert Luppart, directorul fundatiei Peter Maffay. Pentru fiecare trusa cumparata de la Volkswagen, 1 euro ar trece la fundatie.
Mai sunt insa si altii care isi fac reclama produselor pe site-ul fundatiei. De exemplu VISA, care inventeaza un card „Tabaluga“, in variantele Prepaid, Young si Premium, special concepute pentru lumea jucausa a celor mai mici. In lumea Tabaluga, simbolul e un calut de mare verde iar motto-ul „daruirea norocului“. Reclama produsului creat in cooperare de Landesbank Berlin si EM.Entertainment se face sub obladuirea fundatiei cu scop caritabil, a lui Peter Maffay.
In mai 2006, firma LR Health & Beauty Systems doneaza fundatiei un cec de 100.000 de euro, cu prilejul unui concert al lui Maffay la Dortmund. 15.000 de consultanti ai firmei sunt prezenti la concert. De doi ani lucra firma de cosmetice cu fundatia, impartindu-si castigul pe un produs: setul de igiena Tabaluga, pentru copii. Din pretul fiecarui set vandut, doi euro ar fi mers la fundatie.
In 2008, da o mana de ajutor in colectarea de donatii pentru Peter Maffay Stiftung chiar si Louis Vuitton. E vorba de sustinerea „drepturilor copiilor si adolescentilor din Germania“, proferata chiar in momentul inaugurarii noului magazin de lux, deschis in inima München-ului.
E noua metoda? Chiar deloc. Spre deosebire de obisnuita publicitate, donatiile si sponsorizarile facute ONG-urilor cu scop caritabil „imblanzesc“ imaginea firmelor, le aduc un plus de imagine si de simpatie, de la virtualii cumparatori. Le aduc si noi idei, pentru noi produse si noi segmente de piata. De sambata, lumea Tabaluga pentru cei mici s-a mutat oficial si la Roades, langa Brasov.