Romania anunta Europa ca serviciul 112 ar putea fi intrerupt
Comisia Europeana a deschis miercuri procedura de incalcare a dreptului comunitar asupra Romaniei, pe motiv ca sistemul 112 nu permite localizarea celor care suna de pe telefonul mobil sa anunte o urgenta.
Romania are din acest moment doua luni la dispozitie sa trimita un raspuns satisfacator pe aceasta tema catre Bruxelles, pentru ca altfel lucrurile se apropie de Curtea Europeana de Justitie.
Ce se intampla in acest timp in Romania? STS, operatorul liniei telefonice de urgenta spune ca nu mai are bani pentru finantarea activitatii, iar Autoritatea de Reglementare, care se ocupa de aceasta finantare, asteapta o lege in acest sens.
Problemele cu 112 sunt foarte mari, în principal fiind vorba de fonduri. Din februarie, aş putea întrerupe serviciul pentru că nu mai sunt bani de salarii.
Marcel Opris, directorul STS
STS cere mai multi bani pentru functionarea serviciului 112
Problemele Romaniei in privinta serviciului 112 nu se reduc, asa cum poate stiau pana astazi oficialii europeni, numai la sistemul care nu indica locatia exacta a unei persoane care suna de pe telefonul mobil. Oficialii Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS), operatorul sistemului 112, au anuntat joi ca, din februarie ar putea intrerupe acest serviciu, pentru ca este nevoie de mai multi bani pana si pentru functionarea actuala a sistemului.
„Problemele cu 112 sunt foarte mari, în principal fiind vorba de fonduri. Din februarie, aş putea întrerupe serviciul pentru că nu mai sunt bani de salarii”, a declarat Marcel Opris, directorul STS, citat de NewsIn.
Potrivit Mediafax, serviciul 112 a fost lansat în aprilie 2005, în urma unei investiţii de 40 milioane de euro şi a avut ca furnizor principal compania suedeză Ericsson, care a livrat aplicaţia software şi echipamentul necesar conectării centrelor de preluare a apelurilor şi agenţiile dispecer.
Potrivit legislatiei nationale, finantarea serviciului este realizata de Autoritatea Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei (ANRCTI), care asigură o sumă fixă anuală de finanţare în euro, virată în lei către operatorul sistemului, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS).
De ce este nevoie de 38 milioane lei anual de la buget in perioada 2008-2012
Sistemul nanional unic pentru apeluri de urgenta (SNUAU) se confrunta in prezent cu un decalaj intre venituri si cheltuieli, datorat in principal unei evolutii nefavorabile a raportului euro/leu. Lucrul acesta se pare ca este spus negru pe alb intr-un proiect legislativ, postat pe siteul Ministerului Comunicatiilor inca din luna septembrie a acestui an.
„De la data aplicării Hotararii de Guvern 227/2003 când a fost estimat un curs mediu de schimb de 4,2 lei pentru 2007 şi 4,5 lei pentru anul 2008, în ultima perioadă, cursul de schimb euro/leu a ajuns la o medie de 3,20”, se arata in proiectul de lege.
Banii solicitati de la buget pentru functionarea acestui sistem in perioada 2008-2012 se ridica la 38 milioane lei anual, cheltuielile indicate ajungand la cel mult 37,9 milioane lei in 2011 si 2012.
ANRCTI ar putea asigura finantarea suplimentara necesara functionarii sistemului 112, dar numai in conditiile in care se adopta un act normativ care sa modifice prevederile legale in vigoare referitoare la finantarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU).
Dan Georgescu, presedinte ANRCTI
Finantatorul asteapta adoptarea legii
Autoritatea de Reglementare a pietei telecom din Romania (ANRCTI) spune ca ar putea sa asigure aceasta finantare suplimentara daca legea va prevede acest lucru.
„ANRCTI ar putea asigura finantarea suplimentara necesara functionarii sistemului 112, dar numai in conditiile in care se adopta un act normativ care sa modifice prevederile legale in vigoare referitoare la finantarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta (SNUAU),” a declarat Dan Georgescu, preşedintele acestei autoritati.
Reprezentantii institutiei spun ca „proiectul de ordonanţă a guvernului, avizat de ANRCTI încă din luna iulie, prevede şi faptul că finanţarea 112 se va face în viitor integral de la bugetul de stat. Astfel ANRCTI ar urma să redirecţioneze către bugetul de stat sumele necesare finanţării 112”. Finantarea din bugetul de stat este sustinuta de ANRCTI.
Proiectul este o urgenta si este in curs de avizare
„Caracterul de urgenţă al prezentului act normativ este impus de necesitatea adoptării acestuia înainte de aprobarea Legii bugetului de stat pe anul 2008, pentru a se putea asigura în acest mod finanţarea de la bugetul de stat a cheltuielilor pentru administrarea, operarea, întreţinerea şi menţinerea în funcţiune la nivelul cerinţelor a Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă. Neadoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă va periclita furnizarea începând cu anul 2008 a Serviciului 112 asigurat de operatorul SNUAU, serviciu care este o componentă de bază a securităţii cetăţenilor”.
Oficialii Ministerului Comunicatiilor au precizat pentru HotNews.ro ca proiectul a suferit modificari la forma care este acum pe site si ca documentul este in procesul de avizare.
„In luna septembrie a acestui an, proiectul legislativ a fost postat pe site-ul MCTI spre consultare publică, fiind modificat ulterior in baza sugestiilor primite. În prezent acest proiect legislativ este în curs de avizare”, au declarat pentru HotNews.ro, reprezentantii MCTI.
Autoritatile si operatorii din Romania – intre pasarea problemei si gasirea unei solutii
Nici un operator de telefonie mobila din Romania nu transmite in prezent informatii referitoare la localizarea apelantului 112.
Adrian Fulea, purtator de cuvant STS
Declaratiile oficiale date atat de autoritati cat si de operatori nu lamuresc prea bine cine este vinovat de problemele tehnice ale serviciului 112. Guvernul zice ca „realizarea tehnică depinde de operatorii de telefonie mobilă din România”.
STS sustine ca „arhitectura hardware şi software a sistemului permite afişarea locului de unde 112 este apelat” si ca „pentru reţelele de telefonie fixă acest sistem de localizare a apelului funcţionează”.
STS afirma ca sistemul 112 este pregatit tehnic si ca problema este a operatorilor de telefonie mobila care nu transmit datele – „sistemul este pregătit din punct de vedere tehnic să preia această informaţie în situaţia în care operatorii de telefonie mobilă o transmit, cu investitii minore”.
Mai mult, Adrian Fulea, purtatorul de cuvant STS, a declarat joi pentru HotNews.ro ca „nici un operator de telefonie mobila din Romania nu transmite in prezent informatii referitoare la localizarea apelantului 112”.
Orange are posibilitatea de a transmite informatiile de localizare a apelantilor, insa la ora actuala echipamentele STS nu au capabilitatea de a le procesa in formatul trimis.
Dorin Odiatiu, Head of Wholesale, Orange Romania
Intrebati daca este adevarat ca nu transmit astfel de informatii, oficialii Orange au declarat pentru HotNews.ro ca „echipamentele STS nu pot procesa mesajul transmis” si ca in perioada urmatoare trebuie gasita o solutie comuna.
„Orange are posibilitatea de a transmite informatiile de localizare a apelantilor, insa la ora actuala echipamentele STS nu au capabilitatea de a le procesa in formatul trimis.
Solutia tehnica de transmitere a informatiilor despre localizarea clientilor trebuie identificata in urma colaborarii intre operatori, STS si autoritatile statului, care trebuie sa gaseasca o formula comuna de a transmite si receptiona aceasta informatie, acceptabila pentru toate partile”, a declarat, pentru HotNews.ro, Dorin Odiaţiu, Head of Wholesale, International & Regulatory Affairs la Orange Romania.
Important este ca si STS sa poata sa preia aceasta informatie si sa o foloseasca in vederea localizarii. De aceea, va trebui agreata o solutie tehnica care sa-i dea posibilitatea STS sa primeasca aceste date.
oficialii Vodafone
Si oficialii Vodafone sustin ca „este important ca STS sa poate prelua informatia”.
„Informatia necesara operatorului serviciului de urgenta (STS) in vederea localizarii apelantului este disponibila si poate fi furnizata de Vodafone Romania de indata ce se stabileste cadrul de operare. Important este ca si STS sa poata sa preia aceasta informatie si sa o foloseasca in vederea localizarii. De aceea, va trebui agreata o solutie tehnica care sa-i dea posibilitatea STS sa primeasca aceste date”, au precizat pentru HotNews.ro, oficialii Vodafone.
Reprezentantii Cosmote spun ca apelurile sunt rutate catre cel mai apropiat centru 112 din zona in care se face apelul si ca vor discuta in perioada urmatoare pentru rezolvarea situatiei.
Toate apelurile din retelele de telefonie mobila sunt rutate catre cel mai apropiat centru 112 din zona in care se face apelul.
oficialii Cosmote
„Toate apelurile din retelele de telefonie mobila sunt rutate catre cel mai apropiat centru 112 din zona in care se face apelul. Cosmote Romania va participa marti la intalnirea operatorilor de telefonie mobila cu autoritatile implicate in functionarea serviciului 112. Compania are toata disponibilitatea de a contribui la rezolvarea acestei situatii, a carei clarificare si responsabilitate tine de toate partile implicate, atat a autoritatilor cat si a operatorilor”, spun oficialii Cosmote.
Toti actorii raspunzatori pentru aceasta situatie, operatori si autoritati, urmeaza sa se intalneasca, astfel, marti, pentru a cauta gasirea unei solutii.
Romania are la dispozitie 2 luni pentru a raspunde Comisiei Europene in problema 112
In general, procedura de infringement are trei faze. Prima faza este scrisoarea de somare. Statele Membre au in mod normal 2 luni de zile pentru a raspunde. Daca nu se ofera nici un raspuns sau daca Comisia nu este multumita de raspunsul primit, se declanseaza a doua faza, respectiv avizul motivat si alte 2 luni sunt puse la dispozitie pentru respectarea conditiilor prevazute de aviz. Ultimul pas este trimiterea cazului la Curtea Europeana de Justitie. Totusi, Comisia poate scurta aceste perioade. In cazul serviciului 112 se aplica termenul limita normal de 2 luni.
Martin Selmayr, purtator de cuvant al comisarului european pe telecomunicatii
Revenind la asteptarile Comisiei Europene pentru urmatoarea perioada, oficialii europeni au declarat pentru HotNews.ro ca Romania are la dispozitie 2 luni de zile pentru a trimite un raspuns satisfacator.
Pe scurt, Romania s-a ales miercuri cu o noua procedura de infringement sau altfel spus procedura de incalcare a dreptului comunitar, privind proasta functionare a serviciului 112. Procedura de infringement are in general 3 faze, ultima fiind aducerea in fata Curtii Europene de Justitie.
„In general, procedura de infringement are trei faze. Prima faza este scrisoarea de somare. Statele Membre au in mod normal 2 luni de zile pentru a raspunde. Daca nu se ofera nici un raspuns sau daca Comisia nu este multumita de raspunsul primit, se declanseaza a doua faza, respectiv avizul motivat si alte 2 luni sunt puse la dispozitie pentru respectarea conditiilor prevazute de aviz. Ultimul pas este trimiterea cazului la Curtea Europeana de Justitie. Totusi, Comisia poate scurta aceste perioade. In cazul serviciului 112 se aplica termenul limita normal de 2 luni”, a declarat joi pentru HotNews.ro, Martin Selmayr, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru telecomunicatii, Viviane Reding.
Sase tari UE se afla in prezent in fata Curtii Europene de Justitie in problema 112
Selmayr a mai precizat faptul ca procedura de infringement deschisa recent Romaniei in cazul serviciului 112, „este un caz de aplicare incorecta a legislatiei. Transpunerea legislatiei in privinta serviciului 112 a fost facuta, dar informatiile privind locatia apelantului nu sunt disponibile pentru apelurile de pe telefoanele mobile, asa cum ar trebui sa se intample potrivit legisltiei UE. Cazurile de aplicare incorecta nu sunt de importanta secundara, ba dimpotriva adesea sunt de importanta majora”, a mai spus Martin Selmayr.
Nu in cele din urma, purtatorul de cuvant al comisarului Reding a precizat ca „in privinta implementarii 112, Comisia Europeana a lansat proceduri de infringement impotriva a 15 state membre UE. Cele mai multe dintre acestea si-au rezolvat intre timp aceste probleme si cazurile au fost inchise. In fata Curtii de Justitie sunt aduse in prezent sase state membre UE, respectiv Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia si Slovacia”.