Romania, tara mancatorilor de paine
Explicatia cererii mari de pateuri sta in inclinatia romanilor pentru consumul de produse de panificatie:
„La nemti, daca cineva cere paine in plus intr-un restaurant, se uita ospatarul la el sa vada daca a patit ceva. Noi suntem mancatori de paine, ne place painea”, a spus pentru BUsiness Magazin, Zoltan Panczel, directorul general al companiei Fornetti Romania.
Conform statisticilor Euromonitor, romanii consuma 110 kg de paine anual, fata de 45 kg in cazul britanicilor sau al austriecilor, un consum mare de paine fiind considerat de obicei un indicator al nivelului mai scazut de trai; aceleasi statistici arata ca in tarile occidentale consumul mediu este de 66 kg anual, pe cand in cele estice de 83 kg.
In plus, cea mai importanta decizie a fost aceea de a crea produse special adaptate gusturilor romanesti.
Fornetti are la ora actuala o retea de aproape 600 de magazine, vinde lunar aproape 1.500 de tone de produse – aproximativ un sfert din cat vinde Fornetti in total – si estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 35 de milioane de euro.
Anul acesta va deschide un nou depozit langa Bucuresti, zona care aduce cele mai mari vanzari, iar la anul inca un depozit la Bacau.
Investitiile din Romania vor creste astfel la aproximativ 16 milioane de euro, finantate inclusiv din reinvestirea profitului („anul trecut am acordat dividende foarte, foarte mici”, afirma Zoltan Paczel).
Potentialul pietei a determinat si alte companii sa intre cu afaceri de patiserie. Compania israeliana ISAR 2000 Kft, care a pus bazele lantului de patiserii Princess din Ungaria, a decis in 2005 sa vina in Romania, prin partenerul Princess Distribution.
Reteaua de patiserii Princess numara in acest moment sapte unitati, toate in statiile de metrou din Bucuresti, produsele congelate fiind livrate direct de la fabrica din Ungaria.