Solutiile CFR Marfa: Eliminarea accizei la motorina, achizitionarea energiei de pe piata libera si compensarea datoriilor pe care le au CET-urile cu cele ale companiei feroviare catre stat
Fondul Monetar International (FMI) recomanda autoritatilor statului lichidarea sau privatizarea companiilor monitorizate in conditiile in care acestea inregistreaza pierderi tot mai mari. In privinta CFR Marfa, autoritatile s-au decis: solutia este privatizarea. Compania a inregistrat la 31 august pierderi de 146,9 milioane de lei, iar platile restante catre diferiti creditori s-au ridicat la 803 milioane lei, din care 441 milioane de lei la bugetul statului si 264,32 milioane de lei la CFR SA. Eliminarea accizei la motorina, achizitionarea energiei electrice de pe piata libera si compensarea datoriilor pe care le au diverse CET-uri cu datoriile companiei feroviare catre stat, sunt doar cateva dintre solutiile necesare prezentate de CFR Marfa la solicitarea HotNews.ro in vederea limitarii pierderilor.
- Pentru sfarsitul anului in curs, societatea estimeaza pierderi in valoare de 213,7 milioane de lei, se arata in raspunsul CFR Marfa. Compania urmeaza sa fie scoasa la vanzare printr-o licitatie cu strigare. Potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor, licitatia se va desfasura la sfarsitul lunii martie 2011, iar procesul de privatizare ar putea fi finalizat pe la mijlocul anului viitor.
In ceea ce priveste suma pe care o va obtine statul in urma vanzarii societatii, reprezentantii ministerului spun ca urmeaza sa fie facuta o evaluare. Insa, pretul efectiv de vanzare a actiunilor ar putea fi diferit de pretul de oferta. „Una dintre principalele etape ale procesului de privatizare a „C.F.R. Marfa” – S.A. este elaborarea unui raport independent de evaluare pentru determinarea valorii societatii comerciale. In cadrul acestui raport de evaluare sau separat de acest raport, evaluatorul va realiza si o analiza comparativa cunoscuta in jurisprudenta comunitara sub denumirea de „testul vanzatorului privat in economia de piata” sau „testul investitorului privat prudent”. Estimarea sumei pe care statul o va putea obtine in urma vanzarii pachetului de actiuni detinut la „C.F.R. Marfa” – S.A. se va putea realiza numai pe baza acestui raport de evaluare, cu precizarea ca pretul efectiv de vanzare a actiunilor poate fi diferit de pretul de oferta de vanzare si se va stabili prin mecanismul licitativ ce va fi organizat conform prevederilor legale in vigoare si conform Strategiei de privatizare aprobata de catre Guvern„, sustine Ministerul Transporturilor.
Situatia financiara a societatii este precara, fiind inregistrate scaderi ale veniturilor de la an la an. „Performanta societatii s-a deteriorat in 2008 si 2009 comparativ cu anii precedenti: Cifra de afaceri a scazut cu 6,1% in 2008 si cu 38,2% in 2009, in timp ce baza de costuri fixe mari nu a permis descresterea cheltuielilor in acelasi ritm. Marja EBITDA (castiguri inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizare) a devenit negativa in ambii ani. Desi cheltuielile aferente materiilor prime si consumabilelor au scazut ca procent din cifra de afaceri (de la 13,4% in 2006, la 9,9% in 2009), costul cu salariatii a insumat 52,5% din cifra de afaceri in 2009, in timp ce in 2006 a reprezentat numai 25,4% din cifra de afaceri. Veniturile financiare au scazut semnificativ, de la 16,2 milioane euro in 2006, la 1,5 milioane euro in 2009, influentata de lichiditatile mai scazute disponibile„, se arata in nota de fundamentare a actului normativ privind privatizarea societatii.
Cititi aici mai multe detalii legate de privatizarea societatii.
Care sunt principalele masuri ale CFR Marfa pentru limitarea pierderilor
In contextul presiunii tot mai mari a pietei si a scaderii volumului de marfa transportata pe calea ferata, CFR Marfa este nevoita sa aplice in continuare masuri de limitare a pierderilor, sustin reprezentantii societatii.
- reorganizarea teritoriala a activitatii societatii,
- solicitarea eliminarii accizei la motorina consumata in sectorul feroviar, similar cu eliminarea facuta pentru transportul maritim si aerian,
- achizitionarea energiei electrice de pe piata libera,
- compensarea datoriilor pe care le au CET-urile Arad, Govora, Bacau, Iasi, Brasov catre CFR Marfa cu datoriile pe care CFR Marfa le are catre Bugetul de Stat.
Guvernul a aprobat la inceputul lunii octombrie o hotarare prin care a mandatat Ministerul Administratiei si Internelor sa transfere 165,3 milioane lei din bugetul propriu pentru achitarea datoriilor acumulate de CET-uri fata de SNLO si CFR Marfa, cele doua companii urmand sa isi achite la randul lor obligatiile restante la buget. Datoriile acumulate catre CFR Marfa sunt de 16,9 milioane lei.
HotNews.ro a solicitat companiilor monitorizate de FMI sa prezinte situatia pierderilor si solutiile pe care le au in vedere pentru limitarea acestora. Companiile monitorizate sunt Compania Nationala de Cai Ferate CFR, Societatea Nationala de Transport CFR Calatori, Compania Nationala a Huilei, Termoelectrica, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, Metrorex, CFR Marfa, Electrocentrale Bucuresti, Societatea Comerciala Electrificare CFR si Administratia Nationala a Imbunatatirilor Funciare.