Sari direct la conținut

Sorin Cîmpeanu și Vlad Voiculescu, despre redeschiderea școlilor: 149 de localități în scenariul roșu, 903 în scenariul galben / Va fi modificată programa pentru Evaluare Națională și Bacalaureat/ Părinții trebuie să își dea acordul pentru testarea copiilor cu simptome

HotNews.ro
Sorin Cîmpeanu și Vlad Voiculescu, despre redeschiderea școlilor: 149 de localități în scenariul roșu, 903 în scenariul galben / Va fi modificată programa pentru Evaluare Națională și Bacalaureat/ Părinții trebuie să își dea acordul pentru testarea copiilor cu simptome

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat, vineri, că în prezent 149 din cele 3.181 de localităţi din România sunt în scenariul roşu, 903 în scenariul galben, iar restul sunt în scenariul verde, ceea ce înseamnă că de luni vor merge la școală toți elevii. Întrebat cum va fi făcută distanțarea în clasele cu 30-37 de copii, el a spus că nu poate fi schimbat în 3 zile ce nu s-a schimbat în 30 de ani, ca infrastructură școlară, și că mizează pe managementul fiecărei școli pentru a asigura o „distanță maximă posibilă”. Atât Sorin Cîmpeanu, cât și Vlad Voiculescu au insistat pe respectarea regulilor de bază, precum purtarea măștii și aerisirea claselor.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, au susținut o conferință de presă în care au anunțat condițiile în care de luni se vor redeschide majoritatea școlilor din România.

Principalale declarații ale celor doi miniștri:

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat, vineri, că din cele 3.181 de localități din România, 149 sunt la acest moment în scenariul roşu, 903 în scenariul galben, iar restul în scenariul verde, ceea ce înseamnă că vor merge la școală toți copiii.

Sorin Cîmpeanu:

  • În ordinul de ministru am încercat să răspundem tuturor întrebărilor posibile
  • Am afișat acum câteva minute pe site lista celor 3.181 de localități din România, cu încadrarea în scenarii pentru fiecare
  • 149 de localități sunt acum în scenariul roșu, 903 localități în scenariul galben
  • În restul localităților, de luni vor fi deschise școlile pe toate palierele
  • Examenele naționale – evaluarea națională și bacaluareat – am semnat ordinul pentru adaptarea programei de examen la realități
  • Avem clar reglementat în ordin când se suspendă cursurile după apariția unor cazuri de COVID
  • Elevii cu vulnerabilități nu sunt obligați să aducă noi adeverințe, sunt valabile cele din semestrul I
  • Copiii care au simptome de COVID să nu meargă la școală, nu li se vor pune absențe, trebuie doar să anunțe
  • Orarul pentru cursuri online va fi adaptat
  • Insistăm pe respectarea regulilor: distanțare fizică, minim 1 metru. Pentru a nu ajunge în situații absurde, mizăm pe fiecare director de școală de a asigura distanțarea maxim posibilă
  • Aglomerația nu va fi așa de mare cum apare teoretic, excluzând categoriile exceptate de la cursuri fizice
  • Sunt esențiale purtarea măștii și aerisirea claselor
  • Vulnerabilitate majoră – transportul școlar. Vor fi făcute controale, am cerut soluții de la administrațiile locale

Vlad Voiculescu:

  • E o zi importantă pentru că anunțăm redeschiderea școlilor și măsurile necesare pentru siguranța copiilor și profesorilor și a celor de acasă
  • Sunt câteva reguli simple, care vor fi prezentate și într-un ghid al școlilor pe care îl pregătim
  • Regulile: evaluarea copilului acasă și ținerea acasă dacă are simptome
  • Părinții trebuie să își exprime acordul pentru testare, este foarte important. Vor exista teste rapide în școli, o parte au fost deja distribuite către școli
  • Nu e necesară adeverință de la medicul de familie pentru începerea școlii luni
  • Mesaj pentru părinți: priroritataea noastră a fost să nu aducem familiile în situație de risc suplimentar. Copiii trebuie să meargă la școală, dar în condiții de siguranță, iar asta e posibil numai prin colaborare, care este esențială
  • Putem depăși această perioadă cu costuri minime doar dacă colaborăm – cu medicul de familie, cu școala
  • Cel mai important lucru simplu pe care trebuie să îl facă școala – aerisirea constantă. Școlile să aibă un cabinet medical sau un spațiu izolator pentru copiii care au simptome
  • Părinții să comunice, este esențial
  • Pentru cadrele medicale este necesară instruirea privind testarea, se va face de azi, progresiv
  • E esențial circuitul de raportare. Știm diferența dintre numărul de teste făcute și cel raportat
  • Fiecare test trebuie raportat în maxim 24 de ore către DSP
  • Testarea se va face pentru profesorii și copiii cu simptome, în cabinete medicale sau în izolator
  • Când un copil e testat pozitiv, urmează ancheta epidemiologică condusă de DSP, va fi nevoie de colaborarea cu conducerea școlii
  • Colegii care au interacționat cu copilul pozitiv trebuie testatți, dacă au consimțământul părinților. Dacă nu au consimțământul, se va lua legătura cu medicul de familie

Întrebări:

Care este situația măștilor, ce fac copiii care nu au posibilități?

Cîmpeanu:

  • Stocul de măști este de peste 37 de milioane. Se adaugă stocurile din achiziția autorităților locale
  • Vom perfecta un contract de donație prin care vor fi distribuite în școli încă 500.000 de măști
  • Examenele naționale: De azi, copiii vor ști exact tematica pentru examen. Din 22 februarie vor fi publicate testele de antrenament
  • Această adaptare vizează doar tematica de examen. S-a făcut cu atenție asupra a ceea ce s-a făcut de când a intrat școala în online, acolo s-a restructurat cel mai mult. Pentru un elev de cls a VIII-a, se va restructura materia de examen din ceea ce era prevăzut pentru semestrul II din cls a VII-a și semestrul I din cls a VIII-a
  • Am semnat astăzi ordinul privind structura anului şcolar viitor
  • Este vorba de o abordare conformă cu aşteptările elevilor, care înţelegem că vor crea dificultăţi multor cadre didactice, dar se vor implica în aşa fel încât să avem o structură logică a anului şcolar, bazată pe două semestre, cu trei vacanţe: de iarnă, primăvară şi vară
  • Pentru grădiniţe şi învăţământul primar se va adăuga săptămâna de vacanţă din luna octombrie
  • Dar, semestrul I se va încheia înainte de sărbătorile de iarnă, va avea o durată de 14 săptămâni, iar semestrul al II-lea va avea o durată de 20 de săptămâni, din care o săptămână va fi Şcoala altfel
  • Vor fi excepţii pentru anii terminali, pentru care anul şcolar va avea 32 de săptămâni, precum şi pentru filiera tehnologică.
  • Materia va fi structurată pentru a fi adaptată duratei celor 2 semestre.
  • Singura problemă va fi că evaluarea și notarea trebuie făcute într-o perioadă mai scurtă. Mizez pe sprijinul cadrelor didactice
  • O bună parte dintre medicii școlar detașați în DSP-uri vor reveni la școli
  • Nu putem schimba în 3 zile infrastructura școlară

De ce a venit abia vineri acest ordin cu regulile pentru școli?

  • Cîmpeanu: Nu aveam cum să știm evoluția epidemiologică. S-a luat decizia marți, miercuri hotărârea CNSU și apoi am lucrat vreme de 2 zile, zi și noapte, ca să putem să luăm în considerare toate aspectele
  • Azi am intrat în legătură cu toate ISJ-urile pentru a mă asigura că toate știu lista localităților
  • În fiacare școală se fac ședințe pentru măsurile care trebuie luate pentru luni
  • Ce se întîmplă în cls cu 37 de copii? Mizez pe priceperea managementului școlii pentru a sigura o stanță maxim posibilă, prin reconfigurarea mobilierului
  • Prin execpețiile menționate, vă asigur că nu vor exista clase cu atât de mulți elevi
  • Am verificat atât cât se poate pentru cele 17.000 de școli din România respectarea acestor condiții

Vlad Voiculescu:

  • La fel de importantă ca distanțarea este aerisirea
  • În fiecare școală ar trebui să existe distanță de cel puțin 1 matru între copii

Cîmpeanu:

  • Ministerul Educației își ia angajamentul de a publica informațiile actualizate legat de rata de infectare
  • Despre medicul cu reacție dură după vaccin. Voiculescu: În momentul acesta, MS e în legătură cu spitalul unde e tratat medicul
  • Despre problema încălzirii în școlile din Capitală: Cîmpeanu: Ne bazăm foarte mult pe colaborarea între ISMB și autoritățile locale
  • Despre școala cu focar de COVID cu noua tulpina britanică: Voiculescu: DSP va decide astăzi ce se va întâmpla
  • Ce se întâmplă cu copiii care se îmbolnăvesc? Cîmpeanu: Școala are obligația să asigure învățarea online. În aceste cazuri punctuale și în cazul copiilor cu vulnerabilități, se va apela la scenariul hibrid

Voiculescu: Profesorii și învățătorii vor fi prioritizați la vaccinare

Simulările vor mai avea loc?

  • În acest an sunt mai importante decât oricând. Vom încerca să avem cât mai multe, pentru a avea o situație reală a ceea ce s-a întâmplat în perioada școlii online
  • Evaluarea fiecărui elev e un element extrem de important pentru a se vedea cât și unde a pierdut din materie

Ce se întâmplă dacă părinții unui copil nu își dau acordul pentru testare? Voiculescu:

  • Dacă e suspect și nu avem acordul părintelui pentru testare, nu va merge la ore
  • Părinții trebuie să își dea acordul cât mai repede

Voiculescu, întrebat dacă Cîțu i-a cerut demisia:

  • Nu se pune problema, nu s-a pus în discuție să îmi ceară cineva din guvern demisia
  • Sunt intoxicări de presă că un ministru s-ar certa cu alt ministru sau cu premierul
  • Că fiecare vine cu un punct de vedere pe chestiuni care impactează este normal, dar nu a existat niciodată un conflict care să semene a ceartă între mine și premier

Cîmpeanu: Fac apel la solidaritate și mizez pe profesionalismul cadrelor didactice

…………….

Ministerul Educației și cel al Sănătății au finalizat joi seară ordinul comun privind măsurile pentru redeschiderea școlilor, păstrând rata de infectare de 1 la mie ca limită maximă pentru scenariul verde – cel în care elevii de la toate clasele participă fizic la ore. Ordinul a fost publicat în urmă cu puțin timp în Monitorul Oficial.

Potrivit ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, de luni, peste 2,4 milioane de elevi se vor întoarce fizic la școală. Copiii vor sta câte doi în bancă, iar panourile de plexiglas, o „experiență nefericită”, vor dispărea, spunea Cîmpeanu.

Cele trei scenarii de redeschidere a școlilor, în funcție de rata de infectare din fiecare localitate:

  • Scenariul 1 (verde): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate mai mică sau egală cu 1/1000 de locuitori – Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor în unităţile de învăţământ, cu respectarea şi aplicare tuturor normelor de protecţie
  • Scenariul 2 (galben): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 1/1000 dar mai mică sau egală cu 3/1000 de locuitori
  • a) Participarea zilnică, cu prezență fizică în unitățile de învățământ a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a şi a XII-a, a XIII-a, și a celor din anii terminali din învățământul profesional și postliceal, cu respectarea şi aplicarea tuturor normelor protecţie
  • b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu
  • Scenariul 3 (roșu): Incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate este mai mare de 3/1.000 locuitori
  • a)Participarea zilnică a tuturor preşcolarilor şi elevilor din învăţământul primar
  • b)Participarea zilnică, în sistem on line a elevilor din celelalte clase/ani de studiu

Cine poate continua școala online:

  • Personalul didactic din cadrul unităților de învățământ/ conexe/ instituțiilor de învățământ aflat în grupa de risc, respectiv vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară, poate desfășura activități didactice în sistem on-line numai în baza unei adeverințe emise de medicul de medicina muncii sau medicul curant (N.R.: Până acum se precizase doar medicul de medicina muncii). În acest caz conducerea unității /instituției va adapta orarul școlar în mod corespunzător sau va identifica alte soluții de derulare a cursurilor.
  • Preşcolarii/elevii care fac parte dintr-o grupă de risc, respectiv cei diagnosticați cu boli respiratorii cronice severe, boli cardio-vasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune/autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv sau alte afecțiuni cronice, cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor, pot fi scutiți de prezența fizică în școală.
  • Pentru preșcolarii/elevii menționați la alin (2), conducerile unităţilor de învăţământ vor identifica, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional online.
  • Preșcolarii/elevii care locuiesc împreună cu o persoană care face parte dintr-o grupă de risc, după o evaluare medicală a persoanei respective, pot să nu se prezinte fizic la şcoală, la recomandarea medicului curant și cu acordul părinților/reprezentantului legal.
  • Pentru preșcolarii/elevii menționați la alin.(6), conducerile unităţilor de învăţământ vor asigura desfășurarea procesului educaţional în sistem online.
  • Preșcolarii/elevii cu dizabilităţi, care optează pentru participarea la cursuri, în funcție de specificul afecţiunii, vor beneficia de adaptarea măsurilor de prevenţie în mod adecvat dizabilităţii specifice. Măsurile de protecţie pentru învăţământul special, atât pentru profesori, cât şi pentru elevi, vor fi adaptate nevoilor acestora, cu avizul DSP/DSPMB.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro