Spectacole, ateliere, cursuri, intalniri si prelegeri in acest weekend la Centrul National al Dansului Bucuresti
Aprilie este o luna bogata in evenimente de dans contemporan, iar pentru acest weekend Centrul National al Dansului Bucuresti va propune un program bogat: spectacole, ateliere, cursuri, intalniri si prelegeri sub indrumarea unor profesionisti in domeniu.
Program:
17 aprilie, ora 19.30, Sala Stere Popescu
Camera 0001 | Fabrica de Vise
Spectacol de dans contemporan realizat de Simona Deaconescu
Dansatori: Razvan Stoian, Denis Bolborea, Irina Stefan, Alexandra Balasoiu, Alexandru Bordea, Simona Deaconescu
Videografica: Codrin Iftodi
Muzica: Rolf Ono
Concept lumini: Catalin Nicolescu
Bilete 17 aprilie: https://www.tomtix.ro/472
Pret bilet: 25 lei/ 15 lei redus
Fabrica de vise a reprezentat intanirea dintre un grup de artisti care a continuat sa lucreze impreuna punand bazele unui colectiv artistic – Tangaj Dance, care creeaza si dezvolta lucrari coregrafice in continuare.
Performanta fizica exagerata este pusa intr-o ecuatie liniara progresiva cu imagini virtuale, siluete chroma distorsionate in negativ, raze X, cardiograme ale corpului in miscare si un soundtrack psihotic cu scopul de a crea o imagine sinergica. Fabrica de vise este populata de corpuri evoluate, alterate de boom-ul informational. Muncitorii ei reactioneaza la senzatii vizuale si auditive preluate din retelele de socializare si televiziune, procesul lor cognitiv este industrializat, visele lor personale devin o poveste colectiva. Cele 40 de minute de experienta senzoriala ii prezinta intr-un conflict marcat de dorinta de a parasi un sistem de indobitocire in masa.
18 aprilie, ora in curs de confirmare, Foaierul CNDB
Dance Encounters
Invitata Iulia Popovici
Intrarea este libera
“Dansul contemporan romanesc s-a nascut, de fapt si de drept, dupa 1990. Si nu s-a nascut usor, fiindca ruptura pe care s-a coagulat, cea cu dansul modern al perioadei anterioare, nu putea fi decit traumatica.
As vrea ca, vizionind imagini video din spectacole romanesti de dans contemporan din ultimii 20 de ani (atit cit se poate, caci nu totul a fost arhivat), sa vorbim despre reinventarea unei arte, despre crizele dansului, despre provocarile corpului si, pina la urma, la ce ne uitam si ce asteptam atunci cind vedem un astfel de spectacol.” – Iulia Popovici
DANCE ENCOUNTERS este un format propus de Loredana Larionescu si dezvoltat de CNDB.
19 aprilie, ora 19.30, Sala Stere Popescu
Prelegeri grave (1)
De/cu: Adriana Gheorghe
Grav – “Care este extrem de important prin consecintele sale neplacute, care poate avea urmari rele; Periculos, primejdios; care poate provoca moartea. Foarte serios, solemn, adanc” (DEX online).
“De ce „Prelegeri grave”? Pentru ca doar un mix dubios intre actiuni de tip terorist (de care ma fac vinovata) impotriva inconstientei zgomotoase in folosirea limbajului, dar pentru un delir verbal asumat si deschizator de lumi, comunicabile sau nu, combinate cu bravada, depresie si (auto)ironie mai poate da masura legaturii cu totul speciale, intime si conflictuale, pe care o are limbajul verbal (la pachet cu toate sistemele de comunicare si semnificare pe care le poate dezvolta) cu arta dansului contemporan, de cand exista ea si, mai ales, acum&aici..(Cine s-a plictisit, sa sara direct la penultimul paragraf).
Osciland intre deziderat si capcana, buna articulare pentru o cat mai buna comunicare a fost dintotdeauna preocuparea artistilor care activeaza in dansul contemporan. Raportarea obsesiva la comunicare a ajuns sa defineasca si redefineasca aceasta arta (chiar si in momentele in care se autodeclara incomunicabila). Trecand cu bine de Jérôme Bel, dansul contemporan (la baza – miscare in timp si spatiu) a ajuns sistem de semne si text verbal, literal – text vorbit prezentat in logica unui spectacol de dans. Tot el a integrat in economia spectacolului discursul filozofic si chestionarea. Acum se prefera mai degraba sa se vorbeasca despre proces sau practici, mai putin despre spectacolul propriu-zis. Pentru ca articularea cu precizie poate transforma arta aceasta evanescenta & necomodificabila (!) in ceva numit, clasificat, devenit parte din piata etc. Iar cei mai buni vorbitori despre dansul contemporan sunt chiar artistii. Oare de ce? Si cei mai misto sunt cei care ajung sa-si inventeze propriul limbaj. Iar, oare de ce? Si cand nu e limbaj verbal de jur imprejurul experientei artistice, e coregrafie sau score sau task cu rol de pre-scriere. Dar cel mai interesant e atunci cand chestia asta cu limbajul e inteleasa ca gandire si e integrata mecanismului de producere a miscarii. O miscare gandita, mai putin in sensul de prestabilita, cat ca o gandire in actiune. Omg, insasi faptul ca pot activa ca performer si ca teoretician, deopotriva, mi se trage tot de la dansul contemporan (si odiseea sa cu limbajul).
Aceasta arta a prins o identitate proprie undeva in intervalul dintre anii ’30 si anii ’60, s-a transformat grav in anii ’90, iar acum suntem in plina articulare a unei noi paradigme care se intampla deja de cativa ani si, de fapt, in ultimii 20 de ani, schimbarile se petrec in dansul contemporan mai ceva ca salturile tehnologice in era digitala.(Desi se poate ca directiile de schimbare sa ramana doar doua si fara numar sa fie doar modalitatile de a vorbi despre ele). Dansul a devenit si un bun catalizator pentru alte arte contemporane, a devenit asociat cu gandirea contemporana. In sensul bun.
(Adica aici) Dar atitudinea vag contradictorie din chiar interiorul artei a incurajat prejudecatile (care, ce sunt ele decat 10% realitate si 90% fictiune) sau, mai grav, amestecul cu de toate, coincidentele fericite sau nefericite. Acum si aici, parca, mai accentuat decat orcand si aiurea, poti auzi sau chiar poti spune cele mai enorme chestii: e dans-dans sau e cu text?; e dans sau e performance?; e lecture (performativ) sau e spectacol?; mai putina vorba/teorie, mai multa actiune; dans conceptual; non-dans; sa fie discutii dupa spectacol, dar sa fie cat mai relaxate; dramaturgul e cel care vine cu teoria si ganditul; dansatorii sunt ca niste curtezane, au o desavarsita stiinta a corpului si, implicit, a felului in care se poarta; experimental; noi incurajam experimentele; concretizarea abstractului unor artisti prin concepte facile, pentru public; opera de arta, scuze, creatie, scuze, productie artistica, produs, nu, proces, poate, scuze… aaa, nu stiu cum sa-i spun; coregrafie adica miscare continua si fixata; (intr-un dialog, daca nu chiar in aceeasi propozitie) – sinele, esenta, eliberarea si emotia autentica si jargonul de tip – practici, la spatiu, performativitate, score, arta politica, sfanta asumare, sfantul context, sf. feedback, layer-ing, miscare abstracta/nonfigurativa, textul care devine atmosfera, lucrul in proximitate, corpul care gandeste, chestionarea sau complicarea spatiului performance-ului prin ritual si al ritualului prin performance, black box, fake-uire, lucrul cu invizibilul, prelegeri grave etc, etc.
Desigur, gradul de enormitate variaza in functie de context, de subiectul de referinta si, mai ales, de prezenta sau lipsa intentiei. Si, desigur, atunci cand exista si cea mai mica urma de constientizare (pentru ca in dansul contemporan regula numarul 1 este awareness-ul), totul e, nu-i asa, mult mai dragut. Si mai grav!
p.s. Voi vorbi si despre ‘pop music’, un concept misto care permite o buna organizare a istoriei dansului contemporan. Vom vorbi despre multe lucruri. Sau nu vom mai scoate un sunet.” – Adriana Gheorghe
Au fost suplimentate locurile la cursul de teatru de umbre, muzica si miscare destinat copiilor intre 3 – 6 ani, sustinut de Smaranda Gabudeanu si George Turliu.
Pretul pentru cele trei intalniri din acest modul este de 150 lei si se achita la sala Stere Popescu inainte de inceperea cursului.
Inscrierea se face la adresa cursuri@cndb.ro.
Urmatoarele intalniri au loc pe 22, 29 aprilie si 13 mai, de la ora 17.30.
CNDB anunta un nou atelier intensiv condus de coregraful Cosmin Manolescu.
Corpuri, vise si dans contemporan – 4 – 9 mai, ora 19.00 – 21.30, Sala Stere Popescu
„Nu stiu de ce, insa de ceva vreme dorm putin si visez foarte mult. Uneori am cosmaruri si ma trezesc brusc cu inima batand puternic. Alteori ma visez sarutandu-ma pe strada cu oameni necunoscuti. Din cand in cand visez ca alerg cu ochii inchisi. Cel mai mult visez scene de dans, in locuri foarte diferite… Azi noapte am visat mai multe corpuri care se miscau incet pe una piesele lui Nick Cave. Corpurile erau imbracate toate in rochii de mireasa de toate culorile si erau scufundate intr-o piscina imensa, goala. Nu-mi dau seama cine erau persoanele, pentru ca aveau fata acoperita cu masti de toate tipurile si era un abur dens… La un moment dat cineva a inceput sa scrie cu ruj pe corp. Nu-mi aduc aminte precis daca era corpul tau sau al meu, oricum nu cred ca asta conteaza. Uneori cand ma trezesc din vis nu-mi mai aduc aminte decat fragmente din el. Unele vise se repeta ciclic. Cum ar fi ultimul, in care visez ca lucrez la o versiune noua de spectacol cu oameni necunoscuti, unde publicul este la inceput legat la ochi. Cum a fost in dreams.land, insa total diferit. Pare o nebunie, insa cred ca-mi place tare ideea asta. Cred ca ar fi o experienta noua si pentru mine si pentru participanti. Va fi cu siguranta ceva nou sa conduc un atelier intensiv de dans contemporan in care sa reconstruiesc o piesa mai veche. Daca te intereseaza propunerea de a descoperi dansul contemporan din interior si de a lucra cu visele tale si ale altora, vino si tu la atelierul corpuri, vise si dans contemporan.” – Cosmin Manolescu
Atelierul condus de coregraful Cosmin Manolescu la Centrul National al Dansului este deschis in egala masura publicului si artistilor interesati, indiferent de domeniul artistic. Pe parcursul atelierului, participantii isi vor descoperi corpul, vor lucra cu ochii inchisi individual sau in grup si vor experimenta diferite constructii coregrafice pornind de la vise personale si de la unele din temele spectacolului “dreams.land” realizat de Cosmin Manolescu in 2007 la Luxemburg in cadrul programului “Luxemburg – Sibiu Capitala Culturala Europeana 2007”.
Atelierul va avea loc sub forma unui modul intensiv de dans contemporan deschis publicul larg cu sau fara experienta in dansul contemporan si artistilor zilnic in perioada 4 – 8 mai ora 19.00 – 21.30 si 9 mai, ora 15.00 – 18.00 la Centrul National al Dansului, sala Stere Popescu.
Atelierul va cuprinde recontructia unuia dintre momentele spectacolului dreams.land si prezentarea lui in fata publicului in data de 9 mai, ora 18.00.
Pretul atelierului este de 250 lei, inscrierea se face la adresa cursuri@cndb.ro si se considera valabila doar dupa achitarea taxei.
Taxa se achita pe https://www.tomtix.ro/evenimente/519-corpuri-vise-i-dans-contemporan-atelier-intensiv
Numarul minim de participanti este de 10 persoane, iar data limita de inscriere este 30 aprilie.
Fiecare participant este invitat sa aduca la atelier o masca.