Stereotipurile „masculine” la locul de muncă mor greu (Studiu)
Pentru a crește șansele de promovare a femeilor în așa-numitele locuri de muncă „masculine”, precum cele legate de tehnologie, ar fi suficient să se mărească dimensiunea listelor informale de potențiali candidați, potrivit unui studiu publicat luni și citat de AFP.
Studiul reamintește că o mare parte a procedurilor interne de recrutare se desfășoară informal, prin preselectarea mentală a unui număr mic de candidați potențiali („lista scurtă”). Și când postul care urmează să fie ocupat este de obicei ocupat de un bărbat, este puțin probabil ca femeile să se alăture acestei liste.
Acesta dă vina pe „accesibilitatea cognitivă, adică lucruri care îți vin cu ușurință în minte”, explică prof. Brian J. Lucas, specialist în comportament organizațional la Universitatea Cornell.
„Dacă vă cer să faceți o listă de candidați pentru o profesie dominată de bărbați, veți avea mai multă tendință să propuneți un candidat de sex masculin decât unul de sex feminin, deoarece bărbații sunt mai prezenți acolo și accesibili cognitiv pentru acest post”, spune el pentru AFP.
Studiul său, publicat în revista Nature Human Behavior, propune o „modalitate simplă” de a reduce această prejudecată, inspirată de observația că oferind mai multe alternative la o alegere într-un anumit domeniu, ne eliberăm de stereotipurile dominante.
Pentru a ilustra această premisă, profesorul Lucas și colegii săi i-au rugat pe voluntari ca să întocmească liste scurte de trei potențiali candidați pentru un rol „masculin”, înainte de a le cere să o extindă la șase candidați.
„Un număr mai mare de femei candidate au fost nominalizate pe lista lungă comparativ cu lista scurtă”, a spus profesorul Lucas. Cu consecința „că o femeie candidată era mai probabil să fie selectată (pentru un post) dintr-o listă care conține mai multe femei candidate”.