Sari direct la conținut

Primăria Capitalei încă nu a semnat contractul pentru achiziția celor 100 de tramvaie de la Astra / Nicușor Dan a explicat că blocajul vine din majorarea prețului licitat în 2018

HotNews.ro
Tramvaie Timișoara, Foto: Astra Vagoane
Tramvaie Timișoara, Foto: Astra Vagoane

Primăria Capitalei nu a semnat nici acum contractul pentru achiziția a 100 de tramvaie de la producătorul român Astra Vagoane, care a câștigat licitația în asociere cu o firmă din China. Primarul Nicușor Dan a explicat că se află în discuții cu compania deoarece pandemia a dus la o creștere a prețurilor față de oferta depusă de Astra în 2018, iar asta presupune semnarea unui contract majorat față de oferta licitată. Primarul general nu a spus cu cât cere Astra majorarea contractului, ci că doar se încearcă găsirea unei formule legale pentru aceasta.

”Au fost mai multe discuții cu Astra, următoarea o să fie luni, pe 8 martie. Obiectul acestor discuții vizează faptul că au trecut niște ani de la momentul la care oferta a fost depusă, a fost depusă dacă nu mă înșel la jumătatea anului 2018, între timp a apărut și pandemia și au sărit prețurile în această industrie. Întrebarea este dacă avem un mecanism legal astfel încât aceste solicitări care sunt cumva firești să intre pe un mecanism legal. (…) Contractul se va semna când ambele părți sunt de acord. Noi putem să semnăm contractul așa cum este, identic cu cel din caietul de sarcini, și acum. Întrebarea este dacă acest contract este avantajos pentru Astra, tocmai de aceea au fost aceste discuții pe care încă le purtăm”, a explicat Nicușor Dan într-o conferință de presă susținută vineri la Primăria Capitalei.

Legat de memorandumul discutat în Guvern care limitează participarea la licitații a unor firme care sunt din afara UE sau cu care România nu are acorduri comerciale, incusiv din China, Nicușor Dan a declarat că deocamdată nu se știe dacă acesta afectează licitația.

”Legat de OUG pe care Guvernul o pregătește (cu firmele din China) rămâne să vedem dacă se aplică și pe contractul nostru pentru care s-a desemnat un câștigător”, a spus primarul.

Cele 100 de tramvaie vor fi achiziționate pe fonduri europene, iar banii trebuie cheltuiți până în 2023.

”Pe acest contract cu tramvaiele, banii sunt incluși în fondurile europene pe 2014-2020, deci pentru aceste tramvaie avem bani și trebuie să-i cheltuim până în 2023. Așa cum este graficul de livrare, ne încadrăm”, a mai spus edilul.

Primăria Capitalei a lansat licitația pentru achiziționarea celor 100 de tramvaie în decembrie 2018. Pe 6 noiembrie 2019, Primaria Bucuresti a anuntat câștigătorul licitației, turcii de la DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S., în defavoarea Astra Vagoane. Astra Vagoane a contestat rezultatul, iar pe 1 decembrie 2019 – CNSC obliga Primăria Bucuresti să reevalueze ofertele. Primăria Capitalei a contestat imediat la Curtea de Apel decizia CNSC. Curtea de Apel București a decis, la finalul lunii iulie 2020, respingerea definitivă a contestației Primăriei București și desemnarea societății Astra Vagoane Călători, asociată cu o companie chineză, drept câștigătoare. Pe 8 septembrie 2020, Primăria a anunțat Astra Vagoane că a fost desemnat câștigătorul licitației privind cele 100 de tramvaie. Valoarea contractului este de circa 840 de milioane de lei.

Tramvaiele noi vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55. Valoarea totală estimată a contractului depășește 845 milioane de lei (fără TVA). Comisia de licitație a decis în luna noiembrie 2019 că cea mai bună ofertă este a turcilor de la Durmazlar. Turcii de la Durmazlar au concurat la această licitație cu asocierea Astra Vagoane Călători Arad -CRRC (China).

Potrivit caietului de sarcini aferent procedurii de achiziție, tramvaiele vor fi din gama de 36 m, cu minim 5 uși duble, și trebuie livrate în 4 ani. În primul an se va livra doar un tramvai. În anul 2 de contract ar urma să fie livrate 48 de tramvaie, în anul 3 de contract alte 48 de tramvaie, iar în ultimul an încă 3 tramvaie.

„Ofertantul se obligă să livreze primul tramvai, în termen de maxim 9 luni de la semnarea contractului. După livrare ofertantul se obligă în maxim 3 luni să realizeze omologarea de tip a tramvaiului (..). În situația în care ofertantul declarat câștigător nu reușește să obțină omologarea de tip a vagonului cap de serie, după cele 12 luni de la semnarea contractului, se va proceda la rezilierea contractului.”, se arată în Caietul de sarcini.

Potrivit documentului de licitație, toate tramvaiele vor fi echipate cu instalație de numărare a călătorilor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro