Sari direct la conținut

Ce se schimbă pentru șoferii care parchează în centrul Capitalei, de la 15 august? Viceprimarul Stelian Bujduveanu: Vom apela la Poliția Locală / Majoritatea parcărilor, ocupate de oameni care lucrează în instituțiile publice

HotNews.ro
Parcare pe trotuar Bucuresti 1, Foto: Hotnews
Parcare pe trotuar Bucuresti 1, Foto: Hotnews

Ce se modifică de la 15 august pentru șoferii bucureșteni care parchează în centrul orașului? Taxa de parcare rămâne la fel, iar pentru cei care parcau în parcările amenajate și plăteau pentru asta, lucrurile sunt neschimbate, spune viceprimarul Stelian Bujduveanu, într-un interviu acordat HotNews.ro. Primăria Capitalei nu va mai închide însă ochii la cei care vin și parchează pe trotuar, blocând accesul pietonilor, în timp ce parcările publice sunt goale, astfel încât, încet-încet, să nu se mai poată parca gratuit în centrul orașului, afirmă Bujduveanu.

El spune că plata obligatorie a parcării se va aplica de la 15 august, iar în ultimele săptămâni șoferii ar fi fost informați că nu au voie să parcheze pe trotuar, cât costă parcarea și cum își pot achiziționa un abonament.

Bujduveanu spune că din 15 august va începe eliberarea trotuarelor din jurul Primăriei Capitalei, parcarea de lângă instituție, destinată funcționarilor, fiind transformată în parcare publică cu taxă, pentru ca șoferii să aibă unde parca civilizat. Apoi, stradă cu stradă, se va extinde în tot centrul, susține el.

Redăm interviul acordat HotNews.ro de către viceprimarul Capitalei:

Cei care parchează pe trotuar riscă amendă

Se apropie 15 august, dată de la care ați anunțat că nu se va mai parca gratuit în centrul orașului, în special pe trotuare. Respectați calendarul anunțat? Ce ați făcut până acum în acest sens?

Stelian Bujduveanu:

  • Respectăm calendarul pe care l-am anunțat, iar din 15 august parcarea din centrul Bucureștiului va fi cu plată, așa cum a fost și până acum, pentru că bucureștenii de bună-credință au plătit parcarea și până acum.
  • Ce riscă bucureștenii care își lasă mașinile în parcările publice amenajate, dar nu plătesc, este acea amendă de 200 de lei și indisponibilizarea mașinilor. Ca noutate, a fost campania de informare făcută împreună cu Poliția Locală și Brigada Rutieră și prin care am înștiințat șoferii care au obișnuit în acești ani să lase mașinile pe trotuarele din centrul Bucureștiului că dacă vor mai face asta riscă amendă conform Codului Rutier, inclusiv blocarea roților dacă uită mașina acolo o perioadă lungă de timp sau ridicarea mașinii acolo unde blochează accese, treceri de pietoni și parcarea pe spații verzi.
  • Atenție, noi vorbim acum de locurile de parcare publice din centrul orașului, cele marcate cu albastru, nicidecum nu ne referim la parcările de reședință, care sunt atribuite de sectoare.

Poliția nu va mai permite parcarea pe trotuare, vor fi instalați și stâlpișori

Ce se va întâmpla cu cei care parchează pe trotuar, de exemplu pe strada Eforie de lângă primărie, unde trotuarul este blocat în permanență de mașini?

Stelian Bujduveanu:

  • Pentru a descuraja parcatul pe trotuare apelăm la Poliția Locală, împreună cu Brigada Rutieră. Vom avea posturi fixe în acele zone pentru a nu mai permite parcarea pe trotuare și, unde ne permite trotuarul, vom monta stâlpișorii, acei stălpișori care nu sunt estetici, dar în primă fază îi vom folosi pentru zonele foarte aglomerate, unde lumea s-a obișnuit să parcheze pe trotuar.
  • În paralel, marcăm locuri de parcare la marginea carosabilului, parcări cu taxă. Scopul nostru este să informăm cetățenii, pentru că parcatul pe trotuar a fost ilegal tot timpul, știm că în municipiul București locurile de parcare nu sunt destule, lucrăm pentru a amenaja locuri de parcare, pe domeniul public, conform legislației în vigoare, dar dorim să redăm trotuarele cetățenilor.

Începem cu zona din jurul Primăriei Capitalei. Parcarea rezervată funcționarilor va fi dată cetățenilor

De unde începeți, fiindcă mi-e greu să cred că aveți capacitatea să puneți stâlpișorori, să marcați locurile de parcare și să îi amendați pe toți cei care parchează ilegal în interiorul inelului central, începând cu 15 august?

Stelian Bujduveanu:

  • Zona de pornire este chiar cea de lângă Primăria Capitalei.
  • O noutate este că vom începe prin a desființa locurile de parcare din jurul primăriei, cele care astăzi sunt blocate pentru angajații Primăriei, transformând parcarea aceea în parcare publică cu plată pentru cetățeni. De acolo, stradă cu stradă, ne extindem în fiecare zi, până la inelul median.

Adică peste două săptămâni, de exemplu, pe strada Eforie nu o să mai găsim mașini pe trotuar?

Stelian Bujduveanu:

  • Acesta este scopul – cei care nu se vor conforma și vor bloca în continuare trotuarele vor fi sancționați conform legislației în vigoare, inclusiv cu amendă, și, foarte important, acest comportament va fi periodic sancționat. Echipaje de Poliție vor fi în punctele cu probleme și nu vor permite blocarea trotuarelor.

Riveranii pot să achiziționeze un abonament de 100 lei pe lună, cu loc nerezervat

Ce se va întâmpla cu riveranii? Vor avea loc de parcare rezervat sau nu? Cât vor plăti?

Stelian Bujduveanu:

  • Pentru că există astăzi în spațiul public mai multe discuții referitor la acest subiect, aș dori să ne limităm la regulamentul care este astăzi în vigoare. Nu ascund, există propuneri făcute de către grupurile politice din Consiliul General, avem zilnic discuții pe această temă, dar până la adoptarea unor noi tarife aș dori să rămână discuția pe regulamentul aflat azi în vigoare.

Și ce prevede acest regulament?

Stelian Bujduveanu:

  • Există posibilitatea pentru riverani să aibă un loc de parcare, la un preț accesibil, dar fără rezervare.
  • Abonamentul este de 100 de lei/lună și îți oferă dreptul de a parca în proximitatea casei, dar fără rezervarea unui anume loc de parcare.

În toată zona centrală se discută ca tariful de parcare să fie 5 lei pe oră

Au fost discuții cu primarul general și în interiorul coaliției PNL-USR să scădeți tariful de parcare în zona centrală? Ați ajuns la un rezultat? Cu cât va scădea și de când?

Stelian Bujduveanu:

  • Nu mă pot pronunța acum. Discuțiile sunt în curs de desfășurare. Până nu avem o decizie a coaliției, nu aș prezenta public. Tariful agreat de toată lumea, este și azi în vigoare pe anumite zone, este de 5 lei/oră în zona centrală.

Practic, să scadă de la 10 lei la 5 lei pe toată zona centrală?

Stelian Bujduveanu:

  • Au fost discuții de a comasa Zona 0 cu Zona 1.
  • În Zona 0, adică zona ultracentrală, tariful este de 10 lei/oră și 5 lei/oră în rest, în interiorul inelului median.
  • În Zona 0 sunt însă foarte puține străzi. Și aceste discuții au fost pe mai multe paliere, inclusiv de a renunța la dublarea tarifului de la a treia oră, așa cum este astăzi.
  • Dar, pentru a nu confuza mai mult populația, astăzi avem un regulament în vigoare, bucureștenii plătesc parcarea încă din 2019 la acest preț. Problema este că mulți aleg să ocupe trotuarele, în timp ce parcările publice sunt goale.
  • Ca să se modifice tariful, trebuie aprobată o Hotărâre de Consiliu General.

Majoritatea parcărilor sunt ocupate de oameni care lucrează în instituțiile publice

Cine sunt principalii utilizatori ai parcărilor publice din centru și cine parchează pe trotuar?

Stelian Bujduveanu:

  • Am avut în această perioadă discuții cu nenumărate companii și instituții care își desfășoară activitatea în centrul Bucureștiului.
  • Marea majoritate a parcărilor sunt ocupate de oameni care lucrează în instituțiile publice și parchează pe domeniul public, fiindcă majoritatea companiilor private dețin locuri de parcare în parcări private.
  • Vom avea soluții pentru toată lumea și cred că o parcare în centru, ca în toate orașele mari, trebuie să fie cu plată. Altfel, se creează această anarhie dacă lumea poate parca oriunde, fără nicio repercusiune și ne trezim cu aglomerație, cu blocaje, cu mașini care blochează stațiile de troleibuz, autobuz.
  • Așa cum Clujul, Oradea, Timișoara, Constanța, Brașov au reușit să reglementeze aceste măsuri în zona centrală, cred că și în București se poate găsi o soluție.

Funcționarii publici plătesc pentru locurile de parcare sau sunt gratis?

Stelian Bujduveanu:

  • Sunt mai multe categorii de parcaje publice: sunt cele atribuite instituțiilor publice, acolo unde nu se plătește, și sunt parcajele publice, cele marcate cu albastru, acolo unde plătește toată lumea.

Optimist, în 6 luni, vom avea pe străzi parcometrele

În ce stadiu sunteți cu achiziționarea parcometrelor și a barierelor automate? Când le vom avea montate pe străzi?

Stelian Bujduveanu:

  • Miercuri au ajuns la Compania de Parking blocatoarele de roți, au ajuns imprimantele care emit sancțiunile, într-un număr limitat, urmează și următoarele tranșe, pentru supracontrol.
  • Urmează să ieșim în licitație publică, până la finalul lunii, cu achiziția de parcometre și în funcție de contestații, optimist, în 6 luni vom avea pe străzi aceste echipamente.

Un consilier USR a reclamat că o parte din banii încasați din parcări rămân la compania municipală și nu ajung la Primăria Capitalei. Cum se vor împărți între cele două entități banii încasați?

Stelian Bujduveanu:

  • Această discuție am avut-o în momentul în care a fost aprobat bugetul Companiei de Parking și achiziția acelor parcometre care rămân în proprietatea municipalității și devin proprietatea municipalității. Bugetul companiei este aprobat de Consiliul de Administrație al companiei, din care fac parte și membrii USR, de adunarea acționarilor, din care fac parte și consilierii USR și dânșii știu foarte bine că noi am agreat ca după achiziționarea acestor echipamente, care rămân ale municipalității, vom modifica componenta de redevență, astfel încât marea majoritate a sumei să revină municipalității.
  • Astăzi, această redevență este mică fiindcă banii care au fost colectați până acum au asigurat crearea unui buget pentru a achiziționa acest echipament. Acest buget nu este alimentat de la bugetul municipiului București, banii se află în contul companiei.

Pentru cetățenii care parcau civilizat și plăteau parcarea nu se schimbă nimic

Din 15 august, ce se schimbă pentru cei care vin cu mașina în centru?

Stelian Bujduveanu:

  • Din 2019 până astăzi, cetățenii de bună-credință au plătit parcarea în zona centrală.
  • Îmi este greu să cred că din 2019 până astăzi sunt cetățeni care au parcat și au fugit de fiecare dată de acei domni de la Compania de Parking, care încasau taxa de parcare.
  • În schimb, acei domni și doamne care au parcat din 2019 pe trotuar sau pe spațiul verde, de acum încolo vor fi sancționați și riscă chiar ridicarea mașinii.
  • Iar acei cetățeni care parchează într-o parcare special amenajată, mă refer la cele marcate cu albastru, și voit nu vor plăti parcarea pentru o perioadă mai lungă de timp, acei oameni riscă o suprataxă, inclusiv blocarea mașinii cu blocator de roți.

Șoferii vor primi amendă și dacă, dau un exemplu, au plătit două ore de parcare, dar ajung 10 minute după acest interval? Mulți se tem că va fi un fel de vânătoare, ca în cazul hingherilor de mașini?

Stelian Bujduveanu:

  • Nu, departe de noi acest gând. Nu acesta este scopul campaniei. Va exista cel puțin o oră în care cetățeanul va putea plăti parcarea. Are la îndemână plata prin SMS, aplicație, plata cash.
  • Scopul nostru este să-i descurajăm pe cei care blochează trotuarele, prin amendă, să nu mai lase mașina pe trotuar sau pe spațiile verzi.

Când vom avea trotuarele libere în centrul orașului?

Stelian Bujduveanu:

  • Nu aș vrea să dau un orizont de timp, sper ca această campanie care va începe din jurul Primăriei să dureze cât mai mult, până vom avea o zonă centrală accesibibilă pentru pietoni, mămici cu copii în cărucior și persoane cu dizabilități, și un comportament adecvat a șoferilor care tranzitează centrul și parchează în centru, la fel ca în Cluj, Oradea, Brașov.

Mai aveți ținta anunțată inițial, încasări de 1 milion de lei/zi din parcare?

Stelian Bujduveanu:

  • Cu siguranță, veniturile din parcare sunt foarte importante pentru a investi în infrastructura rutieră și trotuare.
  • Cred că este obligația primăriei să asigure locuri de parcare atât cât se poate, fiindcă spațiul este limitat în zona centrală, dar această obligație trebuie completată de veniturile pe care le facem din parcări.
  • Banii pe care îi încasăm din parcări trebuie să îi folosim ca să avem trotuare libere și moderne și parcări. Acum încasăm între 80.000 și 100.000 lei/zi, este o sumă foarte mică.
  • Mai importantă decât suma încasată este ordinea în oraș și eliberarea trotuarelor, dar banii încasați ne ajută să amenajăm mai multe locuri de parcare, inclusiv parcări subterane.

Centrul Bucureștiului, o mare parcare

Primăria Capitalei a încasat în 2021, din taxele pentru 11.000 de locuri de parcare, aproximativ 19,1 milioane de lei, potrivit informațiilor transmise de municipalitate la solicitarea HotNews.ro. Însă, a rămas cu mai puțin de 5 milioane de lei, restul banilor mergând în principal pe salariile celor care încasează banii în parcări, în lipsa parcometrelor și a unei metode eficiente de control. Instituția mai are încă 9.000 de locuri de parcare, dar acestea nu sunt exploatate, adică nu se încasează bani.

Gradul de ocupare a parcărilor Primăriei Capitalei a fost în 2021 de circa 60%. Nu pentru că nu este cerere, ci fiindcă la câțiva metri mai încolo șoferii pot parca gratuit pe trotuar.

Prin comparație, Primăria Cluj-Napoca încasează din administrarea celor circa 1.500 de locuri de parcare din zona centrală peste 1 milion de lei pe lună. Majoritatea banilor rămân la primărie deoarece tot serviciul este automatizat. Cât despre mașinile parcate pe trotuar, cel puțin în zona centrală, acestea sunt ridicate.

În luna iulie, Consiliul General a aprobat bugetul Companiei Municipale de Parking, cea care administrează parcările publice din centrul orașului. Atunci a început discuția despre eliberarea trotuarelor.

Mai exact, Compania Municipală Parking își propune să încaseze 1 milion de lei pe zi din administrarea parcărilor publice ale Primăriei Capitalei. Pentru a atinge acest obiectiv și-a propus prin bugetul pe anul 2022 investiții de peste 26 de milioane de lei, printre care și închiderea cu barieră a 10 parcări publice din București. De asemenea, vor fi făcute verificări și vor fi blocate roțile mașinilor parcate neregulamentar.

Investițiile aprobate sunt:

  • infrastructură de comunicații pentru inspectorii care vor verifica dacă a fost plătită taxa de parcare
  • soluții pentru închiderea cu barieră a 10 parcări publice: Alba Iulia, Cina, Expoziției, Herăstrău – Pavilion H, Herăstrău Parc, Peco Bariere, pescăruș, Sfânta Vineri, Piața Presei Libere, Piața Victoriei
  • 300 de parcometre care ar acoperi 20.000 de locuri de parcare;
  • se renunță la taxatorii din parcări
  • 40 de terminale pentru inspectorii de parcare;
  • camere video și software de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare;
  • 20 de automobile electrice pentru inspectorii de parcare;
  • două autospeciale pentru ridicarea mașinilor;
  • 200 de dispozitive de blocare a roților mașinilor parcate neregulamentar;
  • 3.500.000 lei pentru amenajarea de noi locuri de parcare și întreținere cele existente;

Termenul de implementare a proiectului este de 10 luni de la adoptarea bugetului.

”Din punct vedere economic, obiectivul companiei este realizarea unor venituri de cel puțin 1.000.000 lei/zi din exploatarea parcajelor, aproximativ 50.000.000 EUR/an, ceea ce va duce la amortizarea investițiilor în maxim 6 luni de la implementarea proiectului”, se arată în proiectul de buget.

Pentru atingerea obiectivului, pașii propuși sunt următorii:

  • Realizarea investițiilor trecute pentru automatizarea parcajelor şi SMART Parking,
  • Aplicarea măsurilor de coerciție și a altor măsuri de conformare voluntară pentru plata tarifului, de către cetăţenii Municipiului București, precum și de către angajații tuturor instituţiilor publice :
  • Eliminarea gratuităților acordate de către Consiliul Municipiului Bucureşti pentru anumite categorii profesionale conform HCGMB nr. 305 din data de 31.10.2016, pentru maşinile hibride care nu folosesc sistem electric propriu de propulsie,
  • Aplicarea de măsuri pentru blocarea trotuarelor din imediata vecinătate a parcajelor publice de utilitate generală și în zonele cu parcarea interzisă
  • Citește aici mai mult

Cât va fi taxa de parcare în București, de la 15 august

Primăria Capitalei a stabilit din 2019 trei zone pentru parcare, fiecare zonă având un tarif diferit.

Astfel, pentru zona zero, o oră de parcare costă 10 lei, pentru zona 1 – 5 lei, iar pentru zona 2 – 2,5 lei pe oră.

De asemenea, potrivit Primăriei Capitalei, există mai multe tipuri de abonamente, iar riveranii pot beneficia de abonamente cu sau fără rezervarea locului de parcare, 24/7, în fiecare din zonele de tarifare 0, 1 sau 2 din București. Persoanele fizice pot alege abonamente de o zi, o săptămână, o lună, un semestru sau un an pentru fiecare dintre zonele 0, 1 sau 2 ale Capitalei.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro