Sari direct la conținut

De ce avionul Rafale, mândria aeronauticii franceze, are doar un succes tardiv la export

HotNews.ro
avioane Rafale, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia
avioane Rafale, Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Considerat cândva nevandabil, avionul de luptă multirol (vânătoare/bombardament) Rafale, construit de Dassault Aviation, se bucură acum de o serie de succese comerciale, după cum a demonstrat joi acordul de principiu al Indiei de a achiziționa 26 de versiuni „Marine” ale acestei aeronave emblematice a industriei aeronautice franceze de apărare, potrivit AFP.

Născut din dorința de a găsi un înlocuitor pentru avioanele Mirage 2000 și Tornado (britanic, italian și german), Rafale A a efectuat primul său zbor la 4 iulie 1986 la Istres (Bouches-du-Rhône).

Este utilizat de marina franceză din 2004 și de forțele aeriene franceze din 2006, înlocuind șapte tipuri de avioane de luptă din generațiile anterioare.

Utilizarea sa în lupte începând din 2007 în Afganistan, apoi în Libia în 2011, în Sahel și în Levant, uneori după raiduri lungi efectuate din Franța, și-a demonstrat eficacitatea.

În același timp, însă, avionul de vânătoare al Dassault Aviation nu a avut succes pe piața de export, cu licitații pierdute la rând în Coreea de Sud, Olanda, Singapore, Maroc, Emiratele Arabe Unite și Brazilia.

Rafale, vândut mai mult țărilor partenere decât armatei franceze

Rezultat atât al activismului diplomatic francez, cât și al dorinței anumitor țări de a nu depinde exclusiv de Statele Unite pentru echipamentele lor de apărare, abia în 2015 Rafale a înregistrat primele sale succese în afara Franței, cu Egipt (24 de aparate), Qatar (36) și apoi India în anul următor (36).

În 2021, numărul de aeronave vândut va fi excepțional de mare, cu 18 aeronave vândute Greciei (dintre care 12 la mâna a doua), alte 30 în Egipt și 12 la mâna a doua în Croația.

În acel an, au fost adăugate, de asemenea, 80 de aeronave pentru Emiratele Arabe Unite, de departe cea mai mare comandă de export pentru acest avion.

La începutul anului 2022, Indonezia a comandat la rândul său 42 de aeronave.

În total, Rafale, conceput pentru a menține autonomia aeronautică strategică a Franței, a fost vândut mai mult țărilor partenere decât armatei franceze: din cele 453 de aparate noi comandate până în prezent (cele 26 menționate joi de India nu au fost încă confirmate), 261 au fost comandate de cei șapte clienți străini, iar 192 de Franța.

Deși Rafale a pierdut licitații în Elveția și în Finlanda, fiind preferat avionul american F-35, compania franceză Dassault Aviation se așteaptă să vadă concretizate o serie de perspective în viitorul apropiat.

Singurul avion militar non-american autorizat să opereze pe portavioane americane

Proiectat sub forma unei aripi delta cu o coadă „canard” apropiată (eleroane în partea din față a aeronavei), Rafale este considerat „discret”, cu o semnătură radar redusă datorită utilizării materialelor compozite.

Acesta poate zbura la Mach 1,8 (2.200 km/h) și poate decola de pe piste scurte, având o rază de acțiune la mare altitudine de 1.850 km.

El este destinat forțelor aeriene și marinei militare și poate opera de pe portavionul francez Charles-de-Gaulle. Este, de asemenea, singurul avion militar non-american autorizat să opereze pe portavioane americane.

Construit în colaborare de Dassault Aviation, care supervizează 60% din relizarea avionului, de producătorul de electronice Thales (22%) și de producătorul de motoare Safran (18%), care furnizează motorul M-88, Rafale este destinat să fie avionul de vânătoare al Franței după 2040.

Înlocuit de proiectul avionului de vânătoare european (SCAF)?

Proiectul avionului de vânătoare european (SCAF), împotmolit de mai bine de un an, a făcut la sfârșitul anului trecut obiectul unui acord între constructorii Dassault și Airbus.

La sfârșitul lunii august 2021, cele trei țări în cauză, Franța, Germania și Spania, au semnat un acord care prevedea studii detaliate în valoare de 3,6 miliarde de euro pentru a lansa construcția unui avion în 2025.

Însă contractele nu au fost semnate din cauza lipsei unui acord privind împărțirea sarcinilor între producătorul francez Dassault Aviation și principalul său partener, Airbus.

Noul aparat de zbor ar urma să înlocuiască Eurofighter Typhoon și Dassault Rafale, avioane folosite de aviația germană, respectiv cea franceză.

Programul, la care participă Franța, Germania și Spania, cu Belgia în calitate de observator de la sfârșitul lunii iunie, ar trebui să culmineze cu un prim demonstrator în 2028-2029.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro