Sari direct la conținut

Asociatia VeDem Just, despre eventuala dezincriminare a abuzului in serviciu: Romania este obligata sa mentina incriminarea acestei fapte ca urmare a obligatiilor internationale asumate

HotNews.ro

Asociatia Voci pentru Democratie si Justitie (VeDem Just) afirma, intr-un punct de vedere transmis cu privire la exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile legale care incrimineaza abuzul in serviciu, ca „legislatia Romaniei corespunde obligatiilor internationale asumate si o eventuala eliminare a acestei infractiuni ar pune in dificultate statul nostru, mai ales in conditiile in care coruptia sistemica din Romania reclama o politica penala ferma de sanctionare a abuzurilor”.

  • Amintim ca CCR va judeca, pe 24 mai, o exceptie de neconstitutionalitate privind abuzul in serviciu, sesizarea fiind depusa de Alina Bica, fosta sefa a DIICOT, trimisa in judecata inclusiv pentru aceasta infractiune. Pe langa Alina Bica, au mai ridicat in instanta exceptii de neconstitutionalitate similare si fostul presedinte al Consiliului Judetean Braila Gheorghe Bunea Stancu sau seful Consiliului Judetean Constanta, Nicusor Constantinescu.

Intr-un comunicat difuzat joi, Asociatia Voci pentru Democratie si Justitie informeaza ca a decis sa formuleze un punct de vedere sub forma unui amicus curiae cu privire la exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile legale care incrimineaza abuzul in serviciu.

„Membrii asociatiei constata ca Romania este obligata sa mentina incriminarea acestei fapte ca urmare a obligatiilor internationale asumate”, precizeaza VeDem Just, aratand ca argumentele sunt urmatoarele:

„1. CCR a fost sesizata cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a articolelor 297 alin. (1) Cod penal si 132 din Legea 78/2000.

Continutul acestor dispozitii este urmatorul:

Art. 297 alin. (1) Cod penal „Abuzul in serviciu – (1) Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica”.

Art. 13^2 din Legea nr. 78/2000: „In cazul infractiunilor de abuz in serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majoreaza cu o treime”.

2. Prin Legea nr. 365/2004 Romania a ratificat Conventiei Natiunilor Unite impotriva coruptiei, adoptata la New York la 31 octombrie 2003. Potrivit art. 11 din Constitutia Romaniei din momentul ratificarii acest tratat international a devenit parte din dreptul intern si este obligatoriu de respectat.

Or, la art. 19 din aceasta Conventie se prevede obligatia de a incrimina abuzul in functie (abuses of functions): „Fiecare stat parte trebuie sa ia in considerare adoptarea de masuri legislative si alte masuri care ar fi necesare pentru a stabili ca este infractiune, atunci cand se comite cu intentie, abuzul de atributii sau de pozitie, adica in exercitarea atributiilor sale agentul public sa indeplineasca ori sa nu indeplineasca un act, prin incalcarea legii, cu scopul de a obtine un folos necuvenit pentru sine sau pentru un alt individ sau entitate” (traducere personala din lb.en).

3. In Clasamentul international al infractiunilor, document datand din martie 2015 si aprobat de UNODC se prevede la Sectiunea 07 „Acte implicand frauda, inselaciunea sau coruptia”, la nivelul 0703 numita „Coruptie”, subnivelul 07033 este prevazuta infractiunea „abuzul de functii” (pag.28). Aceasta este definita drept „Indeplinirea sau neindeplinirea unui act, prin incalcarea legii, de catre un agent public in exercitarea atributiilor sale savarsita in scopul de a obtine un avantaj nepotrivit pentru el sau pentru o alta persoana sau entitate” si tot aici se prevede ca aceasta infractiune include abuzul de atributie; nepotismul; abuzul de autoritate; abuzul de functie; abuzul de pozitia oficiala” (pag. 71)”

„Ca urmare, VeDem Just constata ca legislatia Romaniei corespunde obligatiilor internationale asumate si o eventuala eliminare a acestei infractiuni ar pune in dificultate statul nostru, mai ales in conditiile in care coruptia sistemica din Romania reclama o politica penala ferma de sanctionare a abuzurilor”, afirma asociatia.

Mai mult, VeDem Just anunta ca va formula o pozitie oficiala adresata Curtii Constitutionale, sub forma unui amicus curiae, pentru a fi avuta in vedere la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro