Un actionar Murfatlar, un fost director din MFP si alte opt persoane, retinute in dosarul in care DNA acuza o evaziune fiscala de 600 mil. lei
Directia Nationala Anticoruptie a demarat actiunea penala si a retinut zece persoane intr-un dosar in care se acuza un prejudiciu total de 597 mil. lei prin sustragerea de la plata obligatiilor fiscale, in perioada 2010-2014, de catre patru societati ce produc si comercializeaza bauturi alcoolice.
Procurorii au facut luni 28 de perchezitiiin Capitala si in judetele Constanta, Ilfov, Buzau si Prahova.
La sediul DNA a fost adus pentru audieri luni George Ivanescu, unul dintre actionarii societatii Murfatlar. Acesta controleaza indirect, alaturi de Emanuel Corneliu Dobronauteanu si de alte persoane, producatorul de vinuri Murfatlar Romania SA, unul din primii zece jucatori de pe piata romaneasca a vinurilor.
George Ivanescu, Catalin Bucura, Gheorghe Zlotea si Constantin Circiumaru, actionari la firme ce produc si comercializeaza bauturi alcoolice, sunt acuzati de evaziune fiscala in forma continuata ca autori si/sau complici, afirma marti DNA intr-un comunicat de presa.
De infractiuni similare sunt acuzati si Cosmin Gheorghe Popescu, administrator special la o firma implicata, Catalin Florian Vasilescu, administrator a doua societati comerciale, si Vasile Sorin Savoiu, director al unei firme de cultivare a strugurilor, acum lichidata.
Au mai fost retinuti George Cristian Lascu, fost director al Directiei de politici si legislatie in domeniile vamal si nefiscal din cadrul MFPe, Irina Tanase, fosta sefa a Directiei de Autorizari din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor si Ioana Toma, fost director general al Directiei generale juridice din cadrul ANAF, acuzati de abuz in serviciu.
In ordonanta procurorilor se arata ca, in cauza, exista date si probe care contureaza urmatoarea stare de fapt:
„In perioada 2010-2014, patru societati cu activitate de producere si comercializare a bauturilor alcoolice, detinute sau controlate de Ivanescu George, Bucura Catalin, Zlotea Gheorghe si de alte persoane,au produs un prejudiciu total de 597.218.168,76 lei (aproximativ 132 milioane de euro) bugetului de statprin sustragerea de la plata obligatiilor fiscale.
Activitatea infractionala s-a desfasurat in conditiile in care functionarii publici din cadrul autoritatilor fiscale si vamale competente fie nu au indeplinit actele la care erau obligati prin atributiile de serviciu, fie au indeplinit asemenea acte in mod defectuos.
Cauzele producerii acestui prejudiciu, identificate in cauza, sunt:
– autorizarea, cu incalcarea dispozitiilor legale, a trei antrepozite fiscale de productie alcool si bauturi alcoolice detinute de societati;
– sustragerea de la plata taxei pe valoarea adaugata, a accizelor si a altor obligatii fiscale prin inregistrarea unor operatiuni fictive, care au marit taxa deductibila;
– ingaduinta functionarilor publici care nu au indeplinit actele la care erau obligati si nu au dispus masurile prevazute de lege pentru a opri activitatea antrepozitelor, desi societatile au inregistrat luna de luna obligatii fiscale restante, iar cuantumul acestora a crescut constant.
Astfel, in cazul a trei antrepozite fiscale de productie, Comisia pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finantelor Publice a incalcat legea in procedura de autorizare, prin adoptarea unor solutii de admitere a cererilor in alte conditii decat cele legale.
Dupa autorizarea societatilor ca antrepozite fiscale, functionarii publici cu atributii de serviciu in materie nu au indeplinit actele la care erau obligati in virtutea acestora si astfel, timp de doi ani, autorizatiile nu au fost suspendate, desi luna de luna societatile comerciale in cauza au acumulat obligatii fiscale restante, inclusiv accize si TVA.
Societatile comerciale vizate in prezenta cauza s-au sustras de la plata obligatiilor fiscale prin inregistrarea unor operatiuni fictive care au avut ca scop marirea cuantumului taxei pe valoarea adaugata deductibila.
In temeiul deconturilor de TVA cu optiune de rambursare, societatile mentionate au sustinut ulterior ca au de incasat bani de la bugetul de stat, astfel ca impotriva lor sa nu fie luate masurile prevazute de lege care sa le oblige sa plateasca obligatiile fiscale restante.
Trei dintre societatile comerciale vizate de ancheta au inregistrat in contabilitate facturi emise de pretinsi furnizori in scopul de a majora artificial taxa pe valoarea adaugata deductibila, astfel incat, printr-o eventuala compensare ori rambursare, aceasta suma sa poata acoperi celelalte obligatii fiscale pe care societatile le inregistreaza din activitatea de productie a bauturilor alcoolice.
De exemplu, in perioada septembrie 2012-iunie 2014, una dintre societatile cu activitate de producere si comercializare bauturi alcoolice a inregistrat de la furnizorii sai facturi de avans in valoare de 1.858.666.060,62 lei (aproximativ 400 de milioane de euro), plus TVA de 388.959.854 lei (aproximativ 86 milioane de euro).
Mentionam ca suma de 1.858.666.060,62 lei (aproximativ 400 de milioane de euro – totalul care rezulta din facturile emise de furnizorii artificiali ai societatii respective) este atat de mare, incat ar putea fi comparata cu ratele de capital pe care Romania le-a platit Fondului Monetar International in perioada 2012 – 2015 ori cu imprumutul contractat de Romania de la Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare in 2011.
Desi la momentul intrarii in insolventa (aprilie 2012), societatea respectiva nu inregistra, aparent, obligatii restante catre bugetul general consolidat, la data de 31.08.2014, conform unei adrese a finantelor publice locale, respectiva societate figura cu obligatii totale de plata la bugetul general consolidat, acumulate dupa deschiderea procedurii de insolventa, de162.825.923 lei (aproximativ 36 milioane de euro).
In aceeasi perioada, o alta societate din cele vizate de ancheta a inregistrat in contabilitate facturi emise de furnizorii artificiali pentru o suma totala de 1.702.851.601 lei (aproximativ 370 milioane de euro), din care 288.939.019 lei (aproximativ 65 milioane de euro) TVA.
Scopul pentru care si aceasta societate a inregistrat facturile de avans in contabilitate a fost, ca si in cazul anterior, pe de o parte, sustragerea de la plata taxei pe valoarea adaugata si de la plata altor obligatii fiscale restante, in special accize, iar, pe de alta parte, obtinerea unor sume de bani de la bugetul general consolidat.
La momentul deschiderii procedurii insolventei, in luna martie 2012, nici aceasta societate nu avea in mod aparent datorii catre bugetul general consolidat. Potrivit declaratiilor depuse de societate. Inspectiile fiscale efectuate ulterior deschiderii procedurii insolventei au aratat ca societatea avea obligatii fiscale provenite in principal din modul de calcul a taxei pe valoarea adaugata. La data de 07.10.2014, datoriile insumau 90.180.097 lei.
Toate cele trei societati comerciale au solicitat deschiderea procedurii reorganizarii judiciare si au sustinut ca, impotriva unei societati aflate in insolventa, nu pot fi luate masuri care sa o constranga sa plateasca obligatiile fiscale restante.
Inculpatilor li s-au adus la cunostinta calitatea procesuala si acuzatiile, in conformitate cu prevederile art. 309 Cod de procedura penala.”