VIDEO Slujbă de Înviere cu repetiție la Constanța. ÎPS Teodosie a împărțit din nou Lumina de Paști, marți noapte
În această noapte, în bisericile și mânăstirile din cadrul Arhiepiscopiei Tomisului se va oficia slujba de Înviere, clericii invitând credincioșii să vină să primească Lumină, deși de la sărbătorile pascale au trecut mai bine de cinci săptămâni. Arhiepiscopia Tomisului a publicat pe pagina de Facebook programul ”noii” Învieri. Biserica Ortodoxă a transmis că decizia fără precedent a lui îPS Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, de a oferi Lumină în această noapte este „asumată integral doar de ierarh”.
Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, a comunicat, marți, programul slujbelor din noaptea de 26 spre 27 mai, de Odovania praznicului Învierii, ritual săvârşit întocmai celui din noaptea de Paşte, în finalul mesajului arhiereul adăugând chemarea ecleziastică „Veniţi de primiţi Lumină!”.
Amintim că Arhiepiscopia Tomisului a luat săptămâna trecută o decizie fără precedent – să refacă în noaptea de 26 spre 27 mai slujba de Înviere în toate bisericile și mănăstirile care țin de arhiepiscopie, ca urmare „a dorințelor neîmplinte” ale credincioșilor de a duce lumină acasă.
„Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgență în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioșii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă. Prin urmare, pentru a repara acest neajuns, (…) în noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopții, în bisericile și mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal și Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști”, se arăta în mesajul transmis în urmă cu o săptămână de Arhiepiscopie.
Însă Biserica Ortodoxă Română a transmis, prin purtătorul de cuvânt Vasile Bănescu, că „decizia Arhiepiscopiei Tomisului de a oficia în această noapte Slujba de Înviere și de a oferi credincioşilor Lumina Învierii, la fel ca în noaptea de Paşti, este luată exclusiv în virtutea principiului autonomiei eparhiale şi asumată integral doar de ierarh şi de acest for bisericesc local”.
Bănescu a reamintit totodată că „adevărata slujbă a Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română în noaptea de Paști”.
Programul slujbei de Înviere care va fi oficiată marți seară, anunțat de Arhiepiscopia Tomisului:
- ora 23:40 – clerul iese din biserici, cântând „Învierea Ta Hristoase…” și oferă lumina credincioșilor prezenți;
- ora 24:00 – se citește Evanghelia Învierii și începe Slujba Utreniei Învierii, după rânduiala consacrată și prevăzută în cărțile de slujbă;
- după Utrenia Învierii ( în jur de 1.30) va începe slujba Sf. Liturghii. La final, se vor împărtăși credincioșii care au ținut postul de trei zile, rânduit anterior, și care s-au spovedit.
- nu se oferă Paște sfințit (ca la Înviere), ci anaforă, după rânduiala liturgică.
„Menționăm că Sfânta Lumină ce va fi oferită credincioșilor este Lumina ce a fost adusă, deja, de Paști, de la Ierusalim, ea fiind păstrată în toată această perioadă în sfintele altare. Veniți de primiți Lumină!”, este anunțul Arhiepiscopiei Tomisului, postat pe pagina de Facebook.
Cum a motivat Arhiepiscopia Tomisului această decizie fără precedent:
- ”Cea mai mare sărbătoare a creștinătății, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârșită în fiecare an la miezul nopții, în cadrul căreia credincioșii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esența credinței creștine. Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgență în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioșii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul la această slujbă.
- Prin urmare, Permanența Arhiepiscopiei Tomisului a decis ca în noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopții, în bisericile și mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal și Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioșii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paști;pentru a repara acest neajuns, având în vedere că:
- – miercuri, 27 mai, este Odovania (Încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede același început ca în noaptea Învierii;
- – sunt dorințe neîmplinite ale credincioșilor de a se împărtăși la Liturghia Învierii din noaptea de Paști și de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcușului spre Înviere;
- – nu a fost posibilă pomenirea celor adormiți în cimitire la Paștele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire;
- – Arhiereul locului poate rândui zile de post, conform canoanelor bisericești;
- – rânduiala Odovaniei Învierii practicată în Biserica Ortodoxă a Greciei”.
CITEȘTE ȘI: IPS Teodosie scapă de cercetare. Arhiepiscopia Tomisului: „Lingurița de împărtășire nu este penală”