DIICOT: Controlul numirii șefilor de instituții publice din Caraș-Severin, preluat din 2018 de o grupare care a acționat în jurul conducerii Consiliului Județean și după trimiterea în judecată / Suspiciuni legate și de PNDL I și II
DIICOT a anunțat miercuri că au fost făcute noi percheziţii într-un dosar care vizează infracţiuni de corupţie legate de numirea unor şefi de instituţii publice din Caraş-Severin. Procurorii spun că la finalul anului 2018 s-a constituit o grupare care și-a subordonat instituţii publice, prin şantajarea șefilor acestora, care să le asigure accesul la banii publici şi, implicit, posibilitatea de a-i împărţi. Activitatea grupării ar fi continuat chiar şi după trimiterea în judecată în alt dosar, iar după alegerile locale din 2020 gruparea ar fi continuat să acţioneze prin intermediul unor consilieri onorifici ai preşedintelui CJ Caraş-Severin.
Consiliul Județean Caraș-Severin este condus de anul trecut de Romeo Dunca (PNL), care l-a înlocuit pe Silviu Hurduzeu de la PSD.
Conform DIICOT, au fost făcute şapte percheziţii în Timiş şi Caraş-Severin, pentru destructurarea unui grup specializat în şantaj, trafic de influenţă, abuz în serviciu, folosirea influenţei ori autorităţii de către o persoană care îndeplineşte o funcţie de conducere într-un partid, delapidare, fals material în înscrisuri oficiale şi luare de mită.
Procurorii spun că, la finalul anului 2018, în Caraş-Severin s-a constituit un grup infracţional organizat având drept scop obţinerea unor mari profituri materiale, prin subordonarea a cât mai multor instituţii publice (prin şantajarea șefilor acestora) care să le asigure accesul la banii publici şi, implicit, posibilitatea de a-i împărţi între membrii grupului.
Acuzațiile aduse de procurorii DIICOT:
- „Grupul a acţionat, în mod coordonat, în scopul preluării controlului asupra tuturor instituţiilor publice din judeţul Caraş-Severin şi asupra altor unităţi publice care dispun de fonduri financiare importante, în scopul însuşirii sumelor de bani prin contracte de servicii şi lucrări executate parţial/fictiv.
- Pentru preluarea controlului asupra instituţiilor publice din Caraş-Severin, grupul infracţional a urmărit schimbarea din funcţii a şefilor acestor instituţii publice şi înlocuirea acestora cu persoane obediente, apropiate de liderii grupării.
- O altă modalitate de comitere a activităţii infracţionale a membrilor grupului şi obţinere de venituri ilicite, pe lângă schimbarea din funcţie a şefilor de instituţii cu alte persoane loiale, a constituit-o asigurarea accesului la achiziţii publice din fonduri guvernamentale (PNDL I şi II), prin crearea condiţiilor necesare acordării lucrărilor exclusiv către firmele controlate de către liderul grupării, la preţurile maxime de 99,8% din valoarea lucrărilor, în condiţiile în care firmele menţionate nu aveau nici expertiza celorlalţi contraofertanţi şi nici nu dispuneau de dotările necesare efectuării lucrărilor, din punct de vedere al personalului sau al echipamentelor.
- După trimiterea în judecată a suspecţilor, în două cauze distincte instrumentate de către Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Timişoara, aceştia au continuat să acceseze bani publici pentru obținerea unor foloase necuvenite, prin noi acte şi fapte de natură penală.
- Începând cu luna noiembrie 2020, după instalarea în urma alegerilor din luna septembrie a noului preşedinte al consiliului judeţean Caraş-Severin, parte din membrii grupului şi-au consolidat poziţia în grup, devenind consilierii onorifici ai acestuia, fără a fi remuneraţi şi fără a figura pe statele de plată ale instituţiei, având ca scop promovarea intereselor personale, prin contractarea achiziţiilor publice.
- În acest scop, suspecţii au cooptat în grupul infracţional factori decizionali din cadrul Direcţiei de Drumuri Judeţene Caraş-Severin, respectiv a directorului executiv şi a consilierului preşedintelui Consiliului Judeţean Caraş-Severin. În cursul anului 2020, în cadrul respectivei direcţii au fost organizate de către fostul director executiv 9 licitaţii cu clauză suspensivă, ce aveau ca obiect diferite lucrări de modernizare, întreţinere, reparare a drumurilor judeţene. S-a procedat la acest tip de licitaţie/modalitate contractare întrucât s-a avut în vedere posibilitatea începerii imediate a lucrărilor, în cazul obţinerii fondurilor guvernamentale necesare.
- Pentru a obţine lucrarea, liderul grupării şi-a exercitat influenţa dobândită, prin natura funcţiei de consilier onorific, neremunerat, al preşedintelui Consiliului Judeţean Caraş-Severin, asupra factorilor decizionali din cadrul Direcţiei de Drumuri Judeţene Caraş-Severin, scopul urmărit fiind rămânerea de fonduri în bugetul direcţiei, la finele anului 2020, fonduri care, de regulă, pentru a nu fi returnate erau realocate.
- Astfel, începând cu luna noiembrie – decembrie 2020, membrii grupării au obţinut, prin intermediul directorului executiv, documente confidenţiale, nedestinate publicităţii, privitoare la dosarele de lucrări publice efectuate de către diferiţi prestatori, pentru a evalua situaţia lucrărilor care urmau a fi plătite şi posibilitatea stopării plăţilor, pentru asigurarea unor fonduri suficiente atribuirii lucrărilor vizate de către liderul grupului.
- A fost identificată stoparea plăţilor către patru societăţi comerciale care în noiembrie 2020 aveau finalizate lucrările atribuite anterior, deţinând întreaga documentaţie necesară efectuării plăţii, întocmită şi semnată (factură fiscală, proces verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, situaţii de plată etc.).
- În urma acestor activităţi, la finalul anului 2020, membrilor grupării le-au fost atribuite, din fondurile Direcţiei de Drumuri Judeţene Caraş-Severin, sumele de bani necesare începerii şi efectuării lucrărilor vizate.
- De asemenea, în perioada aprilie – octombrie 2021, o altă membră a grupului infracţional, consilier al preşedintelui Consiliului Judeţean Caraş-Severin, şi-a depăşit atribuţiile şi a desfăşurat acte materiale la nivel decizional, în sensul identificării unor proiecte strategice ale judeţului. În acest sens, în cursul lunii octombrie 2020, împreună cu o altă suspectă, au iniţiat un astfel de proiect în cadrul căruia erau depuse cereri de finanţare, prin programul „Anghel Saligny”, solicitări care nu au avut la bază studii de prefezabilitate, ci doar scopul de a favoriza exclusiv primăriile agreate”.
La sediul DIICOT – Biroul Teritorial Caraş-Severin au fost duse la audieri 4 persoane.
În februarie 2020, DIICOT anunța că a început urmărirea penală împotriva a 16 persoane, pentru constituire de grup infracțional organizat, șantaj, complicitate la șantaj, abuz în serviciu.
- „Înlocuirea șefilor instituțiilor se putea realiza doar în situații excepționale, respectiv în cazul săvârșirii unor fapte penale sau a unor abateri disciplinare grave. Pentru realizarea acestui scop, membrii grupului infracțional au ticluit crearea artificială a unor presupuse abateri disciplinare grave săvârșite de către conducătorii instituțiilor pe care urmăreau să îi schimbe din funcțiile deținute.
- Pentru a amplifica gravitatea presupuselor abateri disciplinare, membrii grupului publicau periodic articole în mass media locală controlată de către aceștia, articole ce aveau ca scop crearea unui pretext pentru declanșarea de controale disciplinare și crearea unor presiuni mediatice asupra modului de efectuare a controalelor”, transmitea atunci DIICOT.
În acest dosar a fost audiat atunci și fostul secretar general al PSD Codrin Ștefănescu: „Am primit o citaţie de la DIICOT Reşiţa, Caraş-Severin, în calitate de suspect, cu toţi cei din conducerea PSD Caraş, din ce mi-au zis ei acum, adică senatori, deputaţi, primari. Nu mai ştim care sunt suspecţi, care sunt martori, e o amestecătură. (…) Eu sunt suspectul care am venit în judeţ de două ori”.