Sari direct la conținut

Tragedia de la 2 Mai: Supraviețuitorii nu au fost contactați de părinţii autorului accidentului / Cine a fost audiat până acum

HotNews.ro
captură video Vlad Pascu, Foto: Captură video
captură video Vlad Pascu, Foto: Captură video

Doi dintre studenții răniţi în accidentul din 2 Mai provocat de un băiat de 19 ani care consumase mai multe tipuri de droguri au fost audiați luni de anchetatori. Gabriel Hozoiu, avocatul acestora, a spus că până acum tinerii nu au fost contactați de către părinţii lui Vlad Pascu, autorul accidentului.

Audierile au avut loc la sediul Brigăzii Rutiere a Capitalei.

Conform avocatului tinerilor răniți, până acum au fost audiați părinţii celor doi tineri decedaţi, precum și cei trei studenți răniți, urmând să fie audiaţi şi cei care făceau parte din grupul în care a intrat Vlad Pascu, dar care nu au suferit răni.

Avocatul Gabriel Hozoiu a povestit luni, după audieri, cum s-a petrecut accidentul: „Veneau din Vama Veche şi mergeau către cazare. Fuseseră ca în Vamă, într-o seară de distracţie. Au ales să meargă pe jos pentru că distanţa era relativ scurtă, aproximativ 20 de minute făceau pe jos până acasă”.

El a spus că până acum tinerii răniți nu au fost contactați de părinţii băiatului care a provocat accidentul, scrie News.ro.

Întrebat dacă tânărul care a fost audiat luni şi care îşi invitase prietenii în Vama Veche pentru a-şi serba ziua de naştere se simte vinovat de cele întâmplate, avocatul a răspuns: „Nu, nu are de ce să se simtă vinovat. E aniversare, e un eveniment fericit. Ce a făcut Vlad Pascu e responsabilitatea lui. Nimeni nu trebuie să se simtă vinovat în afară de el. Este singurul responsabil de această nenorocire”.

Avocatul a afirmat că mai sunt de audiat tinerii aflaţi în acel grup care nu au fost răniţi în accidentul rutier.

Accidentul a avut loc în 19 august, pe DN 39, în apropierea localităţii Vama Veche, după ce Vlad Pascu a intrat cu mașina într-un grup de opt tineri care mergeau pe marginea drumului. Roberta Marina Dragomir (20 de ani) și Sebastian Andrei Olariu (21 de ani), ambii fiind studenți la Facultatea de Geografie a Universității București, au murit pe loc. Alți trei tineri au fost răniți.

Tragedia de la 2 Mai a aruncat într-un nou scandal Poliția Română, condusă (din mai 2021) de către inspectorul general Benone Matei, aflat în subordinea directă a chestorului Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul de Interne.

Accidentul a scos la iveală detalii revoltătoare. Vlad Pascu fusese oprit de poliție de două ori – cu o zi înaintea tragediei, la un filtru, și chiar în aceeași noapte. A fost lăsat să plece de la sediul poliției fără a fi testat pentru consum de droguri deși i-au fost găsite droguri în mașină, iar autoturismul nu avea asigurare RCA valabilă. La mai puțin de o oră, Vlad Pascu a provocat accidentul.

Corpul de control al ministrului de Interne a constatat o serie de erori ale Poliției în acest caz. Vlad Pascu ar fi trebuit sancționat încă din ziua anterioară accidentului, când a fost oprit în trafic chiar de șeful Poliției Rutiere Constanța.

Cătălin Predoiu a anunțat în urmă cu o săptămână că șeful Poliției Județene Constanța, Adrian Glugă, a demisionat. El a spus că în Constanţa bătălia cu criminalitatea a fost pierdută în ultimii 5-10 ani, astfel că întreaga structură organizatorică a Inspectoratului Județean de Poliție va fi „desființată și reclădită”, iar între timp va exista o conducere interimară.

Concluziile raportului arată încălcări succesive ale normelor din partea echipajelor de Poliție, „pe fondul pregătirii profesionale precare ori a nerespectării cu bună știință a regulilor” de către polițiști, precum și carențe în actul managerial privind organizarea misiunilor din competență.

Filmul unui eșec al Poliției Române

Concluziile raportului de control, prezentate de Cătălin Predoiu:

Vlad Pascu, oprit în trafic cu o zi înaintea accidentului de către Șeful Poliției Rutiere Constanța, care l-a lăsat să plece, deși trebuia să îi ridice plăcuțele mașinii

  • În 18 august, ora 21:40, Vlad Pascu, aflat la volanul unui autoturism Mercedes de colecție, decapotabil, a fost oprit în trafic în municipiul Constanța de către șeful Serviciului Rutier Constanța.
  • Raportul Corpului de Control constată că la acel moment au fost încălcate norme care stabilesc că trebuia aplicată sancțiunea contravențională pentru lipsa semnului distinctiv de începător a șoferului, având în vedere că șoferul avea o vechime mai mică de un an de la dobândirea permisului. De asemenea, au fost încălcate prevederi legale care dispuneau ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale autoturismului verificat.

Cel care a sunat la 112 cu câteva ore înaintea accidentului a reclamat un presupus consum de droguri de către Vlad Pascu

  • În 19 august, la orele 00:40 s-a recepționat un apel la 112, în care se făceau mențiuni cu privire la modalitatea neobișnuită în care era condus un autovehicul pe drumurile publice. Din două declarații menționate în raportul Corpului de control rezultă că mențiunile au fost legate de o presupusă conducere sub influența băuturilor alcoolice, dar ulterior și presupus consum de droguri. Asta a semnalat cetățeanul care a apelat 112. A fost gestionat de către operatorul 112 Constanța, un agent șef de poliție și de dispecerul Poliției Mangalia, agent-șef adjunct de poliție.
  • La acel moment operativ au fost încălcate proceduri de sistem care stabilesc activități ce se vor întreprinde de către personalul poliției pentru preluare, dispecerizare și intervenție la evenimentele semnalate prin 112, precum și modalitatea de selecție și conduită a personalului cu atribuții în context, constând în faptul că, după preluarea apelului de urgență, nu au transmis datele suplimentare echipajelor din dispozitiv obținute de la apelant, nu au completat toate câmpurile fișei de caz 112 și nici datele necesare privind soluționarea evenimentului, nu au raportat evenimentul conducerii.
  • În 19 august, la orele 02:35 a fost depistat în trafic autoturismul dat în consemn. Un agent de poliție, în timp ce se deplasa cu autospeciala în care se mai aflau un plutonier, precum și patrula compusă dintr-un agent principal de poliție și un plutonier adjutant, în localitatea Vama Veche, a depistat autoturismul cu numărul de înmatriculare comunicat prin dispecerat în localitatea Vama Veche.

Polițiștii care l-au oprit erau obligați să-l ducă la spital pentru recoltare de sânge

  • Conform raportului Corpului de Control, agentul de poliție a încălcat prevederi legale, prin aceea că nu a ridicat plăcuțele de înmatriculare ale autoturismului verificat. A încălcat prevederile legale întrucât, cu ocazia depistării și opririi în trafic a vehiculului, nu a pornit de îndată dispozitivul audio-video portabil de tip body camera, acesta fiind pornit în momentul în care s-a efectuat testul de alcoolemie.
  • De asemenea, s-au încălcat prevederi privind o procedură de sistem, în sensul că în situația în care șoferul nu a putut fi supus din orice motiv testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, erau obligați să-l conducă la o unitate medicală în vederea recoltării de mostre biologice.
  • La ora 02:40, după oprirea în trafic, au fost fotografiate: cartea de identitate și numărul de înmatriculare, au fost transmise pe grupul de whatsapp și a fost postat rezultatul interogării pe aceste grupuri.
  • Un agent și un plutonier au efectuat și controlul autoturismului, ocazie cu care în portiera stânga faţă au fost găsite un pachet de țigări în interiorul căreia se afla o țigară confecționată artizanal, parțial consumată, care conținea materie vegetală de culoare brun-verzuie cu miros înțepător, specific cannabisului și un blister de bromazepam conținând 4 comprimate.
  • Au fost încălcate prevederi legale pentru că nu au fost duși la sediul biroului de Poliție Vama Veche-2 Mai și însoțitorii pasageri ai făptuitorului accidentului, deși au fost legitimați. Conducerea la secție trebuia să fie făcută în vederea stabilirii situației referitoare la descoperirea unei țigarete confecționate artizanal, parțial consumată, plus blisterul cu cele 4 pastile de bromazepam.
  • În jurul orei 3:00, agentul de poliție a solicitat ofițerului coordonator, subinspector de poliție sprijin în vederea testării alcoolemiei șoferului. Rezultatul testării a fost negativ.
  • Ofițerul coordonator a solicitat dispecerului Poliției Mangalia sprijin pentru testarea șoferului cu un aparat drugtest însă dispecerul a comunicat că nu are planificat un polițist rutier din cadrul Biroului Rutier Mangalia care să aibă un aparat drugtest.
  • La acel moment operativ, potrivit raportului Corpului de Control, agentul-șef adjunct de poliție a încălcat o procedură de sistem, constând în aceea că nu a raportat conducerii Poliției Municipale detalii privind evenimentul semnalat și imposibilitatea testării conducătorului auto cu aparatul drugtest, nu a depus diligențe pentru solicitarea sprijinului formațiunilor de la IJP pentru testarea cu drugtest.
  • De asemene, șeful Poliției Mangalia a încălcat prevederile unui ordin ministerial privind programul de lucru al polițiștilor, în sensul că nu a organizat program de lucru astfel încât să asigure continuitatea serviciului polițienesc.

Vlad Pascu a plecat de la Poliția Vama Veche la ora 04:30, la 05:21 a fost anunțat accidentul

  • Activitățile procedurale s-au încheiat în jurul orelor 4:30. Vlad Pascu a părăsit sediul Poliției Vama Veche. În registrul de evidență persoane conduse la sediul Biroului Poliție Vama Veche-2 Mai, a fost înregistrat, a fost consemnat faptul că a fost condus la ora 03:00 de către agentul respectiv, la sediul subunității.
  • La ora 05:21, la nivelul STS Constanța a fost recepționat prin 112 apelul prin care s-a semnalat accidentul rutier. Apelul a fost transferat către Centrul Operațional al IPJ Constanța, concomitent cu ascultarea colectivă realizată de către Dispeceratul Poliției Mangalia. La ora 05:25 sesizarea a fost transmisă efectivelor de Poliție aflate în serviciu, inclusiv Serviciului Rutier.
  • La ora 05.30, operatorul 112 din cadul Inspectoratului de Poliție a fost informat cu privire la depistarea în trafic a făptuitorului, iar la fața locului s-a deplasat o echipă operativă din cadrul Serviciului Rutier Constanța, care a efectuat cercetarea la fața locului, l-a testat pe conducătorul auto cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv la cocaină, amfetamină și metamfetamină.
  • Polițiștii rutieri l-au dus pe Vlad Pascu la Spitalul Municipal Mangalia, în vederea recoltării de probe biologice de sânge și urină. În cauză a fost întocmit dosar penal, fiindu-i atribuit număr al Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanța, pentru infracțiunea de ucidere din culpă.

Prima ieșire a șefului Poliției Române, la 10 zile de la tragedia de la 2 Mai: „100% accidentul putea fi evitat”

Marți, la zece zile de la accident, șeful Poliției Române, Benone Matei, a avut prima ieșire publică, la Constanța, pentru instalarea unei noi conduceri a Poliției Județene. El a vorbit despre mai multe „erori impardonabile” în acest caz, spunând că „100% accidentul putea fi evitat”.

Benone Matei a fost la Constanţa pentru numirea noului şef al Poliției Județene, Mădălina Vlangăr, instalată după ce fostul șef al IPJ Adrian Glugă a demisionat, fiind cercetat prealabil în urma erorilor grave ale polițiștilor în cazul lui Vlad Pascu. De altfel, șeful Poliției Române și fostul șef al IPJ Constanța au susținut o conferință de presă comună.

Putea fi evitat accidentul de la 2 Mai, dacă nu existau erorile Poliției?

  • „100% accidentul putea fi evitat”, a afirmat şeful Poliţiei Române, citat de News.ro.

Întrebat şi dacă s-a intervenit pentru ca Vlad Pascu să fie lăsat în pace de poliţişti, Benone Matei a răspuns: „Este exclus”.

Şeful Poliţiei Române a vorbit despre mai multe „erori impardonabile” în acest caz.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro