Vasile Bănescu intervine și el în episodul Coldplay-manele

HotNews.ro
Vasile Bănescu, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, s-a implicat și el, joi, în dezbaterea provocată de momentul neașteptat de miercuri seară de la concertul Coldplay de pe Arena Națională, criticând „«patriotismul» zgomotos și bine remunerat, manelizat” care ar fi ajuns să caracterizeze o parte a societății și modul în care valorile culturale sunt înțelese.

„Maneaua (turcă, «mani» – importată, degradată, puternic etnicizată, a cărei originalitate supurează exclusiv din torturarea limbii române și din imaginarul grotesc al textierilor) e invitată uneori, în accese de milă ideologică care ratează mereu realitatea, direct din rafinata bătătură a petrecerilor lăutărești pe scene înalte, chiar «culturale», unde se pliază adecvat – ca o nucă pe un perete – la conținutul evenimentului parazitat”, a scris Vasile Bănescu, într-un mesaj publicat pe pagina lui de Facebook.

Acesta critică și societatea care „se dă în spectacol”, dând de înțeles că manelele sunt aduse în spațiul public mai degrabă într-o manieră forțată, făcând o paralelă cu ascensiunea în preferințele votanților români a promotorilor „delirului ultranaționalist”.

„Ceva caracteristic societății care se dă în spectacol și al cărei nivel cultural culminează în idolatrizarea extatică a divertismentului bășcălios, cu «dujmanii» nemilos. Aceeași societate votează dezinvolt, pentru că i se pare cool, strâmbii, pociții și impostorii loviți de delir ultranaționalist și antieuropean, adică riguros antinațional”, a adăugat Vasile Bănescu.

„«Patriotism»” zgomotos și bine remunerat. Manelizat”, conchide reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române.

Un moment neașteptat a avut loc miercuri seară la concertul celebrei trupe Coldplay de pe Arena Națională când solistul vocal Chris Martin a invitat pe scenă un tânăr român care a cântat o piesă lentă, o prelucrare a unei manele. În momentul prezentării, Chris a spus că a văzut mai mulți artiști stradali în timp ce se plimba prin Centrul Vechi din București și s-a declarat impresionat de „ce multe talente muzicale are România”.

„Îl chem pe scenă pe noul meu prieten român, un tânăr artist pe care sper să-l primiti cu inima deschisă”, a spus solistul.

O parte a publicului a început să fluiere cu putere momentul, în timp ce o alta a aplaudat. Chris Martin, solistul trupei Coldplay, a continuat să cânte alături de el și să-l încurajeze.

Antropologul Radu Umbreș spune că între cele două tabere formate după ce la concertul de marți al Coldplay de pe Arena Națională s-au cântat manele se duce o luptă pentru a demonstra cine e mai „bun român, un bun cetățean”.

„Cred că publicul a simțit și o transgresiune a unor reprezentări sociale. Despre ce fel de oameni sunt acolo la concert, care este profilul lor cultural. Și nu doar într-o problemă de gusturi diferite, ci de modul în care un stil muzical credem că indică ceva despre cel care îl cântă și cel care ascultă muzica respectivă. Manelele sunt, probabil, cel mai popular gen muzical din România, cel puțin la nivel de cantitate de muzică ascultată. În același timp, într-o anumită parte a societății acest gen muzical este asociat și cu o categorie de oameni. E o intersecție între criterii etnice, asociată în special cu romii, criterii sociale, asociată cu oameni din zona marginală a societății”, a explicat antropologul.

Radu Umbreș mai afirmă că, deși manelele pot fi reprezentative pentru poporul român, ele nu sunt reprezentative pentru publicul formației Coldplay. „Cred că publicul a simțit că interpreții au venit către publicul din România cu ceea ce ei au considerat că este reprezentativ pentru români. Și, într-adevăr, este o muzică pentru poporul român, dar nu este o muzică reprezentativă pentru consumatorii de Coldplay care sunt din clasa mijlocie, educați și pentru care manelele reprezintă exact acei români care nu le plac și pe care nu ar vrea ca ceilalți, din exterior, să îi identifice ca fiind caracteristici. De aici cred eu că vine această respingere”, conform antropologului.

Aproximativ 50.000 de persoane au participat miercuri seară la primul concert al trupei britanice Coldplay. Un al doilea concert este programat pentru joi seară.

Citiți și: