Munții de bani care așteaptă la graniță ca să fie investiți în companiile românești
Deși România este a doua țară ca mărime din Europa Centrală și de Est, capitalurile private destinate investițiilor au venit cu discreție până mai recent. Dar acum, sute de milioane de euro așteaptă să fie investiți de fondurile de capital în companiile românești pentru a le ajuta să crească, să se extindă și să ajungă eventual campioni regionali.
Cel mai recent intrat pe această piață este un fond polonez (oarecum impropriu spus polonez, întrucât fondul îi are ca investitori și pe BERD sau IFC- divizia de investiții a Băncii Mondiale), care are alocat pentru țara noastră circa 50-100 milioane de euro pe care să îi plaseze în firmele românești în următorii 2-3 ani. Fondul, pe nume Resource Partners, a dezvoltat businessul World Class, din care a făcut anul trecut exitul.
La World Class, Resource Partners au dezvoltat afacerea de la 6 cluburi la 40 și au susținut-o pe perioada lock-down-ului și anilor de pandemie.
Echipa dedicată României are doi manageri, dintre care o româncă, Miruna Popa, absolventă a London School of Economics
După ce a absolvit celebra școală britanică, Miruna a lucrat pentru Morgan & Stanley ca bancher de investiții, după care, „printr-o întâmplare”, spune ea, a ajuns la Roca Investments, unul dintre cele mai mari fonduri de private equity din România. De acolo au recrutat-o polonezii de la Resources Partners, convingând-o să li se alăture. Au convins-o spunându-i că Resources Partners nu doar investește în firme pentru a le crește și apoi a-și vinde participația în câștig, ci vor să le ajute să conteze pe piața europeană.
Cum au făcut de pildă cu producătorul de biciclete 7Anna (din Gdansk)- business fondat de un rock-star polonez și de soția sa- pe care l-au ajutat să exporte și să-și crească prezența în Europa. La o altă companie, Maced, după intervenția Resources Partners, 70% din încasări le vin din exporturile în Germania și UK, spune Miruna.
Pentru moment, banii polonezilor destinați României se îndreaptă spre companii cu afaceri de peste un milion de euro anual. Au deja pe radar câteva firme, dar știu că piața românească e pe alocuri atipică.
„Am avut cazuri de oameni de afaceri care în mijlocul discuțiilor, după ce angajasem deja procesele de due-diligence- s-au răzgândit pur și simplu și au spus că nu mai vor să continue, așa cum și noi am avut situații în care am observat că datele financiare prezentate nu corespundeau întocmai realității. „Nu orice discuție începută este și o afacere încheiată”, spune Miruna.
Cum are loc selecția firmelor în care investesc
Sunt antreprenori care ne caută și vin cu astfel de propuneri către noi (de a investi în firma lor-n.red) și mai avem mulți consultanți activi în piață care ne recomandă anumite firme. Studiem circa 5-7 oferte în fiecare săptămînă. Încercăm să analizăm 360 de grade businessul fiecărei firme și apoi facem un fel de listă scurtă, după care decidem unde și cât investim”, mai spune Miruna. „Dar trebuie neapărat să cunoaștem antreprenorii, să le facem o vizită la sediul firmei, să vedem și să înțelegem cum funcționează afacerea și cât de viabilă ar fi o extindere regională”
Diferențele între România și Polonia sunt uriașe
„Acolo, lumea e mult mai pragmatică. Se orientează spre ce e mai ieftin. Cele mai bine vândute sortimente de iaurturi, ca să dau un exemplu, sunt cele low-prices. La noi e invers. Nu avem șosele bune, dar ne luăm mașini scumpe. Mărcile private ale marilor retaileri se vând mult mai puțin decât la polonezi. Iar prețurile la ei sunt cu circa 30% mai mici decât în România, și includ aici și prețul unei călătorii cu taxiul”, spune Miruna.
Investiția Resource Partners din Polonia ce va ajunge și în România
Compania poloneză producătoare de biciclete 7Anna, ce face parte din portofoliul Resource Partners din 2021, pregătește intrarea produselor sale în România începând cu luna mai. Până la finalul anului, produsele 7Anna vor fi disponibile prin 20 de distribuitori naționali, iar până în 2025 ținta este de a crește acest număr la 65.
7Anna este un bun exemplu de traiectorie pe care o are o investiție a fondului polonez. Vânzările prognozate ale companiei în 2023 sunt de 3 ori mai mari față de momentul intrării Resource Partners în acționariat, în timp ce marja profitului a rămas stabilă.
Implicarea echipei fondului în managementul companiei a dus la creșterea focusului pe dezvoltarea de noi produse și la creșterea numărului de piețe la care compania are acces. Astăzi, pe lângă SUA, 7Anna este prezentă și în Europa (Germania și Polonia) și în UK.
Cum arată piața din România a fondurilor de capital
Fondurile de private equity prezente în România au făcut local în 2022 zece achiziţii şi trei exituri, scrie ZF. Acestora li se adaugă o serie de tranzacţii menite să consolideze poziţia companiilor aflate deja în portofoliul investitorilor financiari.
În total, fondurile au scos din buzunare circa 100-150 mil. euro, dat fiind că într-o măsură covârşitoare valorile tranzacţiilor nu sunt publice. Mai mult, cele mai multe tranzacţii care au avut loc anul trecut sunt mici sau medii. În multe cazuri este vorba de tranzacţii care vizează pachete majoritare. Uneori însă, fondurile au ales să achiziţioneze pachete suplimentare de acţiuni în firme unde deja deţineau controlul. Spre exemplu, suedezii de la GreenBridge Partners au preluat restul de 25% din acţiunile companiei Casa Rusu, activă în producţia şi retailul de mobilă din România. Ei au intrat în acest business în 2019, când au cumpărat 75% din acţiuni, aceasta fiind, de altfel, singura mutare din România a investitorului.
Cele mai importante achiziţii ca valoare realizate de investitorii financiari în 2022 sunt preluarea lanţului de săli de sport World Class şi cumpărarea grupului Noriel, activ în distribuţia şi retailul de jucării, fiecare evaluată la 20-30 mil. euro.