Noile trenuri de lung parcurs de la Alstom se lasă și mai mult așteptate. Câtă răbdare trebuie să mai avem și ce pași trebuie parcurși
Primele trenuri noi de lung parcurs de la Alstom ar fi trebuit să ajungă în vară în România, iar după teste și certificări să fie introduse în Mersul Trenurilor, din decembrie. Din cauza întârzierilor de producție, primul tren ar trebui să ajungă cel devreme în noiembrie, iar al doilea, nu se știe când va veni. Pașii sunt însă mai complicați, întârzierile sunt mari și vor mai trece câteva luni până ne vom urca în primul tren nou.
Foarte posibil că primul tren va fi testat la Făurei în ultimele zile ale anului și va obține certificările până la 31 decembrie, pentru a nu se pierde o parte din finanțare.
Trenurile produse în Polonia tot nu au ajuns
Planul era ca primele trenuri produse de Alstom în Polonia să ajungă în iunie sau iulie, să fie făcute apoi testele, să fie obținute aprobările și certificările, iar în decembrie 2023 să se poată circula pe București – Constanța, spre exemplu. Contractul a fost semnat în primăvara lui 2022. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.42 miliarde lei, fără TVA.
Dar trenurile nu sunt gata încă la uzina de la Katowice, Alstom motivând prin problemele cu obținerea unor componente electronice pe care furnizorii nu le-au livrat la timp.
Planul era gândit ca toate testele să se facă în România și să fie utilizate două rame de test, una pentru inelul de teste de la Făurei, iar alta pentru a fi testată pe rețeaua CFR, iar speranța era ca toate testele să fie finalizate până în 15 decembrie 2023, au explicat cei de la AFER (Autoritatea Feroviară Română), care au organizat o întâlnire cu presa, la împlinirea a 25 de ani de când există instituția.
Problema este că testele cu noile trenuri au fost gândite să fie făcute pe program de vară, adică începând cu luna iunie 2023 și ar fi durat șase luni. Dar, cum trenurile nu au sosit, nu există încă obiectul testelor.
În acest capitol vorbim doar despre trenurile „de suprafață” de la Alstom, cele care vor fi folosite mai întâi de CFR Călători. Amânări „fără număr” sunt și la livrarea noilor trenuri Alstom de metrou, destinate Bucureștiului, trenuri produse în Brazilia.
Dar un lucru esențial este să fie spațiu disponibil pe inelul de teste de la Făurei, iar Alstom are un „slot” de teste pentru final de octombrie, dar trenurile nu ajung atunci în țară, iar un alt „slot” este la final de decembrie, din data de 23. Pentru aceste perioade se semnează un contract, pentru că AFER are și alți clienți la Făurei, unde se lucrează în două schimburi.
Așadar, trenurile noi nu au cum să circule cu pasageri din luna decembrie, pentru că întâi trebuie să ajungă în țară și să fie testate și la Făurei și pe rețeaua CFR. Vor trece câteva luni.
De ce testele pe timp de iarnă sunt mai complicate
Dacă testele sunt decalate pe intervalul iarnă – primăvară, condițiile se schimbă mult fiindcă, spre exemplu, pentru a face teste de frână este nevoie de o linie curată și de un anumit interval de temperatură, explică cei de la AFER. Anul acesta a fost extrem de cald în ianuarie, dar dacă în 2024 va fi foarte rece și zăpadă, aceste teste NU au cum să fie făcute iarna, ci abia în primăvară.
Testele durează mult fiindcă sunt trenuri complexe și sunt multe capitole de verificat, iar o parte dintre teste se fac în linie curentă, așadar pe rețeaua feroviară națională. Este nevoie ca testele să fie făcute pe rețeaua CFR SA și pentru a se verifica dacă trenurile noi Coradia Stream sunt compatibile 100% cu sistemele de siguranță.
Trenurile sunt deja în teste, o parte dintre ele s-au făcut în fabrica din Polonia, altele la inelul de teste de la Velim (Cehia). După ce trenurile ajung în țară ele trebuie neapărat să treacă și pe la inelul de teste de la Făurei, așa că va mai dura. Și procedurile de certificare au fost demarate.
Directorul general AFER spune că instituția pe care o conduce nu are de ce să încetinească lucrurile, fiindcă la început erau programate un număr mare de teste în România, dar producătorul și autoritățile au decis să facă mai multe teste în Polonia și Cehia, așa că au rămas mult mai puține de făcut în România. AFER spune că, luând în calcul testele ce mai trebuie făcute, ele pot fi terminate într-o săptămână jumătate și încă zile ar mai dura întocmirea raportului.
„Să nu pornim de la o premisă greșită. AFER nu va constitui un element de întârziere. AFER are toată disponibilitatea”, a spus directorul general al instituției, Constantin Andronache.
Cei de la AFER spun că vorbim despre echipamente complexe și despre siguranța circulației, astfel că toate testele trebuie făcute ca la carte, chiar dacă durează mult.
Trebuie spus că nu doar AFER se va ocupa de testele cu noile trenuri, ci și alte autorități din domeniul feroviar.
Primul tren ar trebui să vină în noiembrie, despre al doilea nu se știe
Ce spune ARF, Autoritatea pentru Reformă Feroviară”, instituția prin care s-au cumpărat aceste trenuri? Ștefan Roșeanu, directorul autorității, a spus pentru HotNews.ro că Alstom a promis că un prim tren va ajunge în noiembrie în țară. De celelalte încă nu se știe.
„Pentru noi este important să avem un tren care, din punct de vedere al legislației, să fie acceptat la plata, pentru ca România să nu piardă fondurile europene pe care ne-am chinuit să le aducem spre final de POIM”, spune șeful ARF. „Noi vrem să ne asigurăm că totul va fi gata în timp util, fiindcă este prima oară când se livrează un tren către o autoritate publică și este prima oară când se livrează de când sunt în vigoare standardele tehnice de interoperabilitate care implică anumite relații între autoritățile din România și Autoritatea Feroviară Europeană, așa că procedurile sunt puțin mai dificile”.
Graficul de livrări spune că primul tren este în prezent echipat la fabrica din Polonia cu elementele de la interior și ar trebui să vină în noiembrie în România, dar pentru al doilea tren nu există un termen.
În aceste condiții, dat fiind că nu este simplu, nu se poate da un termen despre când vor circula călătorii cu acest tren, mai ales că testele de la Făurei pot fi făcute la final de decembrie și fără aceste teste trenul nu are cum circula cu pasageri în România.
Va trebui testat și consumul energetic al trenului pe București – Predeal și pe Constanța – București, pentru a se verifica dacă și în realitate este similar cu cel din oferta de acum doi ani de zile.
Pe muchie de cuțit – Multe de făcut în puțin timp
L-am întrebat pe șeful ARF dacă ar fi posibil ca testele la Făurei să fie făcute în ultima decadă din decembrie, iar autorizarea să fie obținută până la 31 decembrie, termenul după care România poate pierde câteva zeci de milioane de euro? „Noi căutăm soluțiile și facem ce stă în puterea noastră. Nu noi autorizăm și nu noi producem (…) Obiectivul nostru este să aducem un prim tren în România, astfel încât și cetățeanul să vadă că proiectul se apropie de utilizarea comercială 100%”, explică Roșeanu.
Un alt aspect: partea de finanțare, fiindcă România poate pierde peste 50 milioane euro, dacă primul tren nu obține toate aprobările până la 31 decembrie 2023.
Primele trenuri vor ajunge la CFR Călători, care a depus singura ofertă la licitația de servicii publice și începe de miercuri evaluarea acestei oferte, pentru a se vedea dacă este o ofertă eligibilă.
O delegație de la ARF va merge în aceste zile la fabrica din Polonia, pentru a vedea trenurile și pentru a discuta concret care este calendarul de livrare. Se vor stabili și procedurile de preluare.