Sari direct la conținut

De ce noul tren electric pentru România a ajuns în țară ca parte a unui marfar și nu cu „forțele” proprii

HotNews.ro
Trenul Alstom integrat intr-un marfar, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Trenul Alstom integrat intr-un marfar, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Multă lume s-a mirat și unii oameni au râs de faptul că primul tren electric de la Alstom a venit în România intercalat într-un tren de marfă. Nu este nimic neobișnuit în asta, iar în articol puteți citi de ce se face așa și ce se va întâmpla zilele următoare cu rama electrică nou-sosită.

Când în Cehia a fost dus în iunie 2022 un TGV demonstrativ, el a venit ca parte a unui tren de marfă și nu se deplasa cu ajutorul propriilor motoare. La fel s-a întâmplat și în decembrie 2019, când un tren de mare viteză de la Siemens a traversat România, cu destinația Turcia.

De ce trenul de la Alstom a venit de la Katowice (Polonia) integrat într-un tren de marfă? Trenul a fost livrat ca tren de marfă și nu putea fi condus separat și nu avea autorizația de a fi condus separat de mecanici pe căile ferate din Polonia, din Slovacia, din Ungaria sau din România.

Acest tren Alstom Coradia Stream a fost produs pentru România, iar trenurile se autorizează pentru fiecare rețea feroviară națională în parte, a explicat pentru HotNews.ro Ștefan Roșeanu, director al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

Nu se poate da o autorizare care să acopere multe țări, fiindcă reglementările de siguranță feroviară diferă de la țară la țară, la fel și sistemele de alimentare cu electricitate, spre exemplu. Sunt și o serie de parametri care depind de la țară la țară în funcție de relief, așa că nu se poate emite o autorizație care să acopere mai multe țări.

Putem face o paralelă cu transportul unor mașini noi. Dacă îți comanzi o mașină Volkswagen nouă produsă în Germania, ea NU va fi adusă de un șofer care o va conduce până în România, la fel este și dacă, spre exemplu, îți comanzi o mașină Skoda produsă în Cehia sau orice mașină.

Trenul a rulat cu propriile motoare în interiorul fabricii de la Katowice și au fost făcute acolo teste de calitate, dar trenul nu a rulat pe rețeaua feroviară poloneză și nu a făcut teste la viteze mari.

Pe autorizația acordată de AFER se menționa faptul că trenul electric Alstom este autorizat să circule „în stare rece și însoțit”, ceea ce înseamnă că putea fi dus doar de către un tren de marfă.

Nu era suficient să existe însă doar o locomotivă care să tragă rama electrică, ci erau necesare și alte vagoane care să asigure ceea ce în termeni de specialitate se numește „procentul de frânare”. Asta înseamnă că trenul trebuie să aibă o anumită greutate în spatele locomotivei și un număr de vagoane autorizate să circule, pentru ca garnitura să oprească la timp, în toate situațiile, conform instrucției.

Trenul este în prezent la Atelierele CFR Grivița, a primit autorizare pentru teste în România și vor urma probe statice, iar peste câteva zile vor începe și probele dinamice, ceea ce înseamnă că va fi scos din depou, va face teste pe inelul de la Făurei și apoi va fi scos pe rețeaua națională CFR și va fi testat la diverse viteze, pentru a se verifica drumul de frânare, a explicat pentru HotNews.ro Ștefan Roșeanu, director al Autorității Feroviare Române.

Și către centrul de testare de la Făurei trenul va fi dus tractat, iar testele ar putea începe săptămâna viitoare. Până atunci, Alstom România va trebui să mai facă verificări și modificări, să instaleze și scaunele și să emită apoi notificarea oficială ce arată că trenul este pregătit pentru a fi livrat.

Cei de la Alstom trebuie să mai monteze câteva scaune, fiindcă furnizorul cu care Alstom lucra a avut întârzieri în livrare. „Alstom ne-a informat că este o mare problemă pe lanțul de furnizori și acesta este și motivul pentru care toată seria este întârziată. Însă, ca să ne sprijine și ca să avem acest tren conform contractului de finanțare cu Uniunea Europeană, au făcut eforturile să ni-l livreze la începutul lui decembrie, pentru a avea timp să ducem la bun sfârșit procedurile în cursul acestei luni”, a explicat Ștefan Roșeanu.

Modelul Alstom Coradia Stream este în prezent autorizat să circule în Italia (configurație de 4 vagoane) și Olanda și Belgia (configurații de 5 și 8 vagoane). Trenuri Coradia Stream capabile de 200 km/h vor ajunge și în Danemarca, dar au intervenit doi ani de întârziere.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro