Sari direct la conținut

FSB a publicat pentru prima dată documente de arhivă despre sinuciderea lui Hitler

HotNews.ro
Adolf Hitler alaturi de pilotul sau personal, Hans Baur, Foto: HansBaur-PenandS / Media Drum World / Profimedia
Adolf Hitler alaturi de pilotul sau personal, Hans Baur, Foto: HansBaur-PenandS / Media Drum World / Profimedia

FSB, serviciul de informații al Rusiei și succesorul KGB-ului din perioada Uniunii Sovietice, a desecretizat pentru prima dată materiale din dosarul de anchetă privind sinuciderea lui Adolf Hitler în buncărul său de sub Berlin, relatează TASS.

Rusia a desecretizat mărturia luată de forțele sovietice lui Hans Baur, pilotul personal al lui Hitler pe care Armata Roșie l-a capturat în ultimele zile ale celui de-al Doilea Război Mondial.

Serviciul de presă al FSB notează că pe 2 mai 1945, după capturarea Fuhrerbunker-ului aflat sub Cancelaria Reichului din Berlin, sovieticii au început o documentare minuțioasă cu privire la locurile în care s-ar putea afla liderii naziști.

„Printre martorii ultimelor zile ale Führerului nazist au fost șeful gărzii personale a lui Hitler, Hans Rattenhuber, șeful apărării sectorului ‘Citadela’ (care includea buncărul și Cancelaria Reich-ului) general-maiorul Wilhelm Mohnke, valetul principal Heinz Linge, pilot personal, comandantul escadrilei ‘Führer’ Hans Baur și aghiotantul personal Otto Günsche”, notează documentele declasificate.

Interogarea lor repetată despre circumstanțele morții lui Hitler au fost păstrate în Arhivelor Statului (sovietic și apoi rus), Arhiva Centrală a FSB, precum și în dosare de anchetă separate despre criminalii de război ai Germaniei Naziste.

Mărturia pilotului lui Hitler despre ultimele zile ale Germaniei Naziste

Publicată pe site-ul FSB, traducerea mărturiei personale a lui Hans Baur a fost preluată din dosarul său de investigație, aflat în arhiva Direcției FSB pentru regiunea Novgorod.

Baur le-a relatat anchetatorilor sovietici că între 8 și 10 ianuarie 1945 a fost chemat de la München pentru a-l vedea pe Hitler, care s-a întors la Berlin din Prusia de Est la începutul lunii ianuarie.

„În timp ce se afla în Berlin, Hitler (…) a devenit din ce în ce mai retras, ținându-se departe de toată lumea și petrecând tot timpul în adăpostul lui. Am fost chemat la Hitler doar când mi s-a dat o misiune de zbor sau dacă au vrut să obțină de la mine un certificat despre durata zborului către un anumit loc”, a declarat pilotul.

Potrivit acestuia, Hitler „și-a menținut tot timpul aparența de optimism și încredere în victoria Germaniei” și că anturajul său credea că el mai are mijloacele de obține un deznodământ fericit al războiului cu ajutorul unor arme secrete de o putere fără precedent.

Dosarul descretizat de FSB mai arată că în „Statul Major Suprem german au început să apară îndoieli cu privire la oportunitatea rămânerii lui Hitler la Berlin” și că la jumătatea lunii martie s-au făcut pregătiri pentru transferarea centrului său de comandă la Marea Baltică.

Acoliții lui Hitler s-au pregătit pentru o evacuare din Berlin

Baur a relatat că „în aprilie [1945] totul era pregătit pentru o mutare spre nord sau spre sud, la Berghof” în Alpii Bavarezi, unde se aflau casa de vacanță a lui Hitler și un complex impresionant de buncăre construit de secretarul său personal Martin Bormann.

Baur a păstrat la Berlin mai multe avioane în cazul în care Hitler ar fi decis să părăsească capitala Reichului.

Până la începutul lunii aprilie, avioanele escadrilei „Führer” au fost staționate la șase aerodromuri din Berlin iar după ce Armata Roșie a traversat râul Oder autostrada de lângă Poarta Brandenburg a fost transformată într-o pistă de aterizare

„În fiecare noapte, 4-5 avioane zburau de la Berlin la Berchtesgaden, încărcate cu dosare, bagaje și oameni. Cel mai dificil lucru a fost să păstrezi legătura cu avioanele și să le duci înapoi”, a spus Baur în mărturia sa.

Ultimul cadou făcut de Hitler pilotului său personal

Hans Baur le-a relatat interogatorilor că l-a văzut pentru ultima oară pe Hitler în ziua sinuciderii acestuia, pe 30 aprilie.

Pilotul a spus că liderul Germaniei Naziste l-a invitat în camera lui și i-a prezentat un portret de Rembrandt al împăratului Friedrich atârnat pe perete.

Baur însuși a încercat să fugă din Berlin dar pe 2 mai a fost rănit și luat prizonier de Armata Roșie.

ARHIVĂ COMENTARII
Cristi • 2007-12-17 09:29:53
din nou zapada. Avem flote intregi de masini pentru dezapazire prezentate cu mare fast, avem o taxa de drum care creste de la anul si avem si zapada necuratata pe drumuri. Ne-a surprins iarna din nou. Oare de ce mai stam in tara asta? Sau oare de ce nu-i dam afara pe toti care doar ne taxeaza. Nota 1 autoritatilor din Mures pentru curatarea drumurilor duminica seara.
0 1
Gogu • 2007-12-17 11:25:48
ce naspa e cind descoperi ca si in alte tari e absolut la fel, prima ninsoare (si urmatoarele) surprind intotdeauna autoritatile nepregatite... unde sa mai pleci? inghiti in sec si patinezi pe polei
0 0
Ego • 2007-12-17 11:29:34
Totusi este interesant ca daca in sudul tarii apare zapada, deja traficul este infernal, blocat etc. Bine ca noi in Ardeal putem circula fara probleme luni intregi cu zapada pe drumuri... Atentie soferi, fiti mai prudenti... atata tot
0 0
iuzar • 2007-12-17 11:38:51
Nu stiu de ce ne mira, din nou, situatia prezentata mai sus. Surpriza ar fi fost daca firmele angajate sa curete strazile si-ar fi facut treaba si s-ar fi circulat normal.....tara de kko...
0 0
Bahrin Constantin • 2007-12-17 12:31:39
Ieri am parcurs traseul Bucuresti-Craiova via Pitesti. Coada de masini incepea din Albota si se termina la Colonesti. Pot spune ca nu am vazut nici macar un utilaj de dezapezire pe aceasta portiune. Doar pe autostrada erau cateva masaini care imprastiau material antiderapant. Asa ca... m-am intors cu trenul la Bucuresti. Mai rapid si mai sigur.
0 0
Dragos • 2007-12-17 13:44:56
Nu mai vorbiti fara sa cunoasteti cum e procedura si in alte tari! In SUA si Canada (unde sunt ierni adevarate, nu ca la noi), NU (!!!) ies utilajele pe strazi cat timp tine ninsoarea, poa sa se faca si 1m inaltime stratul de zapada. Abia dupa ce se opreste ninsoarea se iese la dezapezire, si e adevarat ca se face ca la carte, repede si bine. Dar NU se iese cat timp ninge ! Se anunta soferii de conditiile meteo, sunt sfatuiti sa nu iasa cu masinile, cine iese e treba lui si cu asta basta cat timp ninge. A, si sunt OBLIGATORII cauciucurile de iarna, de cum incepe sezonul rece, indiferent ca ninge sau nu.
0 0
Bogdan • 2007-12-17 14:12:34
Oare de ce nu ma mira ca ne tot plangem. Dragos are dreptate. Nu are rost sa scoti masinile de la deszapezire pe drumuri atata vreme cat ninge. Daca ninge viscolit, la 5-10 min dupa ce trece o masina deja nu se mai cunoaste. Mai bine am fi cu totii atenti la atentionarile meteo si nu ne-am aventura in trafic daca se anunta conditii dificile. Daca totusi ne aventuram, atunci sa nu ne mai plangem ca nu ne scoate nimeni. Doar ne-am facut-o cu mana noastra si stiam in ce ne bagam. O mare parte din vina o au si soferii care pur si simplu nu stiu cum se conduce pe timp de iarna. Ori merg prea incet (prudenta exagerata) si creeaza o coloana in spate, ori merg prea tare (imprudenti) si fac accidente. Eu unul inainte de a pleca la drum ma informez si daca ninge si sunt conditii grele ori nu plec la drum, ori daca e obligatoriu caut mijloace alternative (tren). Daca trebuie sa plec cu masina atunci pregatesc lanturi, lopata si bineinteles plinul de carburant. Iarna placuta.
0 0
trustman • 2007-12-17 17:37:49
uite ca in canada in care stau eu, la montreal, a nins de sambata pana duminica cam de vreo 45 de cm. iar utilajele de dezapezire au mers non stop pe strada mea. iar tractorasul de dezapezit trotoarele a trecut de 3 ori. aaa, ca primaria va strange efectiv zapada in camioane abia de azi, asta e alta poveste. dar plugurile au trecut de cateva ori pe strada. si nu stau in centru sau pe o strada principala. la 45 de cm de zapada, romania murea cam 2-3 saptamani. la montreal se circula.
0 0
cetatean din Romania • 2007-12-17 15:09:28
titlul e cretin pentru ca nu ninsoarea face victime, ci oamenii care nu sunt capabili sa stapaneasca volanul pe vreme rea. Respectivii mai bine ar circula cu trenul, sau ar sta acasa. Am calatorit, in urma cu vreo 20 de ani, pe o zapada de minim 70 cm (pe marginea soselei), pe ruta Craiova-Slatina-Pitesti-Bucuresti. Eram cu o Dacie ca toate Daciile din tara de la vremea aceea. Am rulat foarte incet, cu mare grija si, dupa multe ore, am ajuns acasa nevatamati. Pe vremea aia de ce "zapada nu facea victime"? Nu mai invocati deszapezirea, zapada cade din cer si se pune repede. Ce ati vrea, sa stea niste oameni mereu sa curete soseaua, indiferent de ora, sa tina pasul cu zapada? Mai bine sa fim responsabili cand plecam la drum! Insa reporterii pun titluri ca sa sune bine, nu si ca sa exprime vreun adevar! Ninsoarea face victime... dar victimele prostiei le-ati numarat? Pe ale neatentiei, nepasarii, bravarii nebunesti?
0 1
Adi • 2007-12-17 23:49:20
Parcul de masini este foarte mare comparativ cu infrastructura rutiera. Daca mai punem si faptul ca in acest weekend s-a mers "la tara" dupa purcel si vinisor veti afla de ce a fost acest trafic infernal. Drumul Bucuresti - Alexandria a fost aproape curat dpdv al conditiilor de trafic pe vreme de iarna dar s-a circulat (de fapt mai mult se statea) prost din cauza aglomeratiei si a celor care se bagau pe contrasens si apoi nu se mai puteau replia in coloana si apoi se statea sa-i lase cei cu mai multa ingaduinta pe cei cu mai mult tupeu (needucati dpdv al respectului in trafic). O experienta trista pe care nu as mai dori s-o repet vreodata a fost acest traseu parurs in aproximativ 5 ore. daca mai adaug alte 2 ore blocaj in Alexandria si 3 ore dinspre Caracal pot spune ca am petrecut o zi pe drum. In alte conditii acest drum era parcurs in max 2 ore si un sfert.
0 0
INTERVIURILE HotNews.ro