Sari direct la conținut

Sabotaj feroviar în nordul Germaniei. Cazul a fost preluat de serviciile de securitate. Care ar fi suspecții?

HotNews.ro
Gara din Germania, Foto: snapshot-photography/F Boillot / Shutterstock Editorial / Profimedia
Gara din Germania, Foto: snapshot-photography/F Boillot / Shutterstock Editorial / Profimedia

Traficul feroviar din nordul Germaniei a fost paralizat sâmbătă, pentru câteva ore. Potrivit presei germane, care citeaza surse oficiale din anchetă, incidentul ar fi fost provocat cu intenție. Nu e exclus un sabotaj cu comandă externă. „Protecția de stat a Poliției Criminale din Berlin a preluat ancheta”, a declarat o purtătoare de cuvânt a poliției, pentru agenția de presă, dpa.

Sâmbătă dimineața, Căile Ferate au anunțat că serviciile feroviare din nordul Germaniei vor fi întrerupte, din cauza unei defecțiuni tehnice. Perturbarea a afectat traseele din nordul Germaniei, inclusiv trenurile de mare distanță, ICE, IC și EC.

Posibil sabotaj

Deutsche Bahn a examinat cauzele defecțiunii circulației trenurilor. Aceasta s-a datorat unei întreruperi a radioului digital feroviar, GSM-R (Global System for Mobile Communications – Rail), după cum a declarat un purtător de cuvânt al căilor ferate germane. „Este folosit pentru comunicarea între centrele de control, care controlează trenurile și traficul feroviar. Prin urmare, este o componentă indispensabilă pentru circulația coordonată a trenurilor”.

Potrivit presei germane, întreruperea rețelei feroviare de sâmbătă dimineața ar fi fost cauzată de influențe externe. Cablurile avariate, care au fost responsabile pentru o întrerupere de câteva ore pe calea ferată, au fost deconectate în mod deliberat. Conexiuni prin cablu distruse, ale sistemului de comunicații interne feroviare, au fost găsite în două locuri. Poliția Federală a preluat ancheta.

Ministrul Transporturilor, Volker Wissing (FDP), a declarat sâmbătă după-amiază ca „a fost un act țintit și deliberat”. Contextul sabotajului nu este însă cunoscut, a spus Wissing, subliniind și buna gestionare a crizei, de catre Deutsche Bahn (DB).

Suspiciunea sa a fost confirmată de DB: „Din cauza sabotajului cablurilor, care sunt indispensabile traficului feroviar, Deutsche Bahn a fost nevoită să oprească traficul trenurilor, în nord, timp de aproape trei ore”.

Cercetările aflate în derulare se desfășoară în toate direcțiile. „În prezent, se poate presupune o influență externă direcționată asupra retelei Deutsche Bahn”, a spus purtătorul de cuvânt al Poliției criminale federale (BKA). „Avem locul faptei în Berlin-Höhenschönhausen. Altul este în Renania de Nord-Westfalia.”, a declarat acesta, pentru dpa. Mai multe detalii nu s-au dat, ancheta fiind în curs.

Rușii sau Stânga?

O zi mai tarziu, ancheta a fost preluată de serviciile de securitate ale poliției din Berlin. Publicatia Bild citează dintr-o informare a BKA, aflată la dispoziția redacției: „În legătură cu locurile faptelor, care sunt îndepărtate spațial una de alta (Herne/NRW și Berlin), ca și proximitatea temporală a scurgerilor de gaze din conductele Nord Stream 1 și 2, un sabotaj controlat de stat n-ar fi de neimaginat.”

Potrivit acestui raport, „facilitățile de infrastructură critică” și, în special, „sectorul transporturilor cu transport feroviar sunt supuse unui risc abstract de a deveni ținta atacurilor și acțiunilor de sabotaj”.

Raportul BKA nu exclude însă în totalitate sabotajul extremiștilor de Stânga. „În plus, ar fi de imaginat și o criminalitate motivată politic. Printre altele, Deutsche Bahn este în atenția scenei de Stânga, pentru ca asigură transportul combustibililor fosili. Activiștii încearcă în mod regulat să perturbe traficul feroviar.”

Expertul în securitate, Peter Neumann, consideră că un atac rusesc asupra infrastructurii critice din Germania este de imaginat. „Rusia are interes să provoace panică în Europa și să semnaleze că poate paraliza grav viața”, a declarat acesta, pentru RTL TV. Este nevoie de cunoștințe aprofundate, pentru a ataca aceste noduri de rețea. „Probabil nu au fost amatori sau simpli indivizi, a fost ceva făcut de profesioniști”.

Expertul a avertizat despre lacune majore de securitate, în protecția infrastructurii critice din Germania. „Mai ales este o problemă faptul că 80% din infrastructura critică din Germania nu se află în mâinile statului, ci în mâini private”, a declarat Neumann, pentru Augsburger Allgemeine.

Măsurile de protecție nu sunt adesea suficient de profitabile, din punct de vedere economic. „Un parteneriat mai bun între stat și actorii privați este așadar necesar, pentru o infrastructură mai sigură”, a spus el.

Amenințări hibride

Generalul Bundeswehr, Carsten Breuer, a avertizat cu privire la alte atacuri asupra infrastructurii critice din Germania. „Fiecare stație, fiecare centrală electrică, fiecare conductă” poate fi atacată și poate fi o posibilă țintă, a declarat, pentru Bild am Sonntag, șeful noului comandament teritorial al Bundeswehr.

„Aici, la comandă, suntem pregătiți în primul rând pentru amenințări hibride”, a continuat Breuer. În special, el a menționat „atacuri asupra infrastructurii și atacuri cibernetice, sau, de exemplu, zboruri de recunoaștere cu drone deasupra cazarmelor”. Autoritățile de securitate ar trebui să se adapteze la această situație de amenințare și să țină cont de „care sunt scenariile cele mai probabile”.

„Nu împărtășesc analiza lui Carsten Breuer”, a declarat Dorothee Martin, purtătoarea de cuvânt pentru politica de transport, a grupului parlamentar al social-democraților germani. „Sigur că situația este gravă”, a spus ea, referindu-se și la sabotajul feroviar din Nord. „Dar acesta nu este un motiv de panică, pentru că, desigur, suntem într-o stare de pace în Germania”.

Noua lege a poliției

Potrivit Rheinische Post, SPD are în vedere să acorde poliției federale mai multe puteri. „Nivelul de amenințare este ridicat. Actele de sabotaj asupra infrastructurii noastre au făcut din nou acest lucru foarte clar”, a declarat publicatiei liderul grupului parlamentar social-democrat, Dirk Wiese.

Prin urmare, este important „ca autoritățile noastre de securitate să aibă competențele de investigare necesare. În mod deosebit, acum trebuie să propunem în Bundestag o lege modernă a poliției federale.”

Ultima reformă a fost in 1994 și multe s-au schimbat de atunci. În 2021, o reformă a Legii poliției federale a eșuat în Bundesrat.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro