Helene, Annie sau Margarethe? Licitația secolului în Austria, unde miercuri va fi vândut un misterios tablou al lui Klimt
Este vânzarea secolului în Austria: „Portretul domnișoarei Lieser” de Gustav Klimt, cu o valoare estimată între 30 și 50 de milioane de euro, va fi scos la licitație miercuri la Viena, în ciuda trecutului său nebulos, transmite France Presse.
Evenimentul este istoric din mai multe puncte de vedere, deoarece „nicio lucrare comparabilă” nu a fost scoasă la vânzare vreodată în țara natală a artistului, potrivit Claudiei Mörth-Gasser, șefa secției de artă modernă de la „im Kinsky”. „Nimeni nu se aștepta ca o pictură de o asemenea importanță, dispărută timp de o sută de ani, să reapară”, a spus ea.
Precedentul record austriac privind o licitație de artă este de „doar” 7 milioane de euro, preț atins de o pictură flamandă vândută în 2010. Prețul ar putea ajunge foarte sus, având în vedere cota actuală a lui Klimt. Un tablou pictat de el s-a vândut cu 86 de milioane de euro la Londra în iunie 2023, cel mai mare preț înregistrat vreodată în Europa.
Acest portret reapărut, nesemnat de Gustav Klimt și găsit după 100 de ani va face cu siguranță senzație. Mai ales că este foarte bine conservat și nu a părăsit niciodată Austria.
De când a fost expus în ianuarie, oamenii s-au înghesuit să-l admire la expozițiile de pre-vânzare din Elveția, Germania, Marea Britanie și Hong Kong. Și, bineînțeles, acasă, într-un palat baroc magnific din inima capitalei, înconjurat de schițe ale maestrului și de alte lucrări ale unor contemporani precum Egon Schiele, care sunt, de asemenea, incluse în vânzare, care va începe la ora 17:00 (18:00 în România).
Helene, Annie sau Margarethe?
Pictura, începută în 1917 și lăsată neterminată, înfățișează o tânără brunetă cu trăsături bine definite, purtând o pelerină mare, bogat decorată cu flori, pe un fundal roșu aprins.
Pictorul a murit în anul următor, iar un mister, intens dezbătut în presa de specialitate, continuă să planeze asupra identității modelului. Cine este această tânără vieneză din înalta burghezie, care a vizitat de nouă ori atelierul veneratului geniu al vremii sale?
Un singur lucru este cert: ea face parte din familia Lieser, marea dinastie industrială evreiască și patroana avangardei artistice.
Este ea oare una dintre cele două fiice, Helene și Annie, ale lui Henriette (Lilly) Lieser, o bogătașă divorțată și pionieră a emancipării femeilor? Sau fiica cumnatului său Adolf, Margarethe, așa cum se afirmă în primul catalog complet al operelor lui Klimt, realizat în anii 1960?
Singura fotografie cunoscută a picturii, realizată probabil în 1925 în cadrul unei expoziții, sugerează că tabloul i-a aparținut lui Lilly Lieser în acel an.
Negustor nazist
Potrivit cotidianului Der Standard, pe baza corespondenței arhivate într-un muzeu austriac, este posibil ca ea să fi încredințat tabloul unui membru al personalului său înainte de a fi deportată la sfârșitul anului 1943.
Tabloul a reapărut apoi în posesia unui negustor nazist, înainte de a fi moștenit de fiica sa și, mai târziu, de rude îndepărtate. Dar pentru firma Kinsky, specializată în proceduri de restituire, aceasta este „doar o ipoteză printre multe altele”.
După război, tabloul nu a fost niciodată revendicat, spre deosebire de alte bunuri, de către unul dintre cei trei descendenți Lieser care au supraviețuit.
Obligată să păstreze confidențialitatea, Claudia Mörth-Gasser a declarat pentru AFP că angajatorul său a fost contactat în urmă cu doi ani pentru consultanță juridică de către proprietari, care doresc să rămână anonimi.
Im Kinsky i-a informat pe actualii beneficiari ai celor două ramuri Lieser, care locuiesc în Statele Unite. Unii dintre ei au călătorit pentru a vedea tabloul, înainte de a semna un contract cu proprietarii, eliminând astfel un obstacol din calea vânzării tabloului.
Nimic nu a fost spus despre termenii acestui acord extrajudiciar, iar experții critică procedura, considerată prea rapidă, în ciuda incertitudinilor legate de soarta unei opere de o valoare imensă.
Monika Mayer, șefa arhivelor de la Musée du Belvédère, care găzduiește celebrul „Sărut” al lui Klimt, a declarat pentru săptămânalul Profil: „Întrucât proveniența sa nu a fost încă pe deplin clarificată, ar fi trebuit să ne luăm timp pentru a efectua o examinare mai amănunțită. În plus, tabloul nu a fost expus în Statele Unite, de teamă că ar putea fi confiscat de justiție în cazul unui litigiu, așa cum este regula pentru operele suspectate de spolieri.
În trecut, operele de artă ale lui Klimt au atins sume uriaşe la licitaţii. Lucrarea sa „Doamna cu evantai” a fost vândută în iunie anul trecut pentru 86 de milioane de euro, fiind cea mai valoroasă operă de artă vândută vreodată la o licitaţie în Europa.
Un alt tablou al său, „Insulă pe lacul Attersee”, fusese vândut cu doar o lună înainte în Statele Unite pentru 53,2 milioane de dolari.