Sari direct la conținut

VIDEO Cum va arăta cultura după pandemie? Întâlnire online #deladistanță cu Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Șerban Pavlu / Ada Solomon: A obișnui publicul că produsul cultural este gratis e o capcană foarte gravă

HotNews.ro
VIDEO Cum va arăta cultura după pandemie? Întâlnire online #deladistanță cu Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Șerban Pavlu / Ada Solomon: A obișnui publicul că produsul cultural este gratis e o capcană foarte gravă

Pandemia de COVID-19 ar trebui să fie o lecție pentru cei implicați în domeniul artelor de adaptare a conținutului, însă nu poți face teatru în online. Vor apărea noi forme de expresie, dar este clar că nu vor dispărea nici cinematograful, nici teatrul, nici sala de concerte. Astfel au creionat cultura post- pandemie actorul Șerban Pavlu, regizorul Tudor Giurgiu și producătoarea Ada Solomon, invitați la întâlnirile online #deladistanță. Unul dintre „beneficiile” acestei crize sanitare este că mulți oameni care au uitat teatrul o bucată de vreme l-au redescoperit acum, în online, însă „a obișnui publicul că produsul cultural este gratis e o capcană foarte foarte gravă”, spune producătoarea Ada Solomon. „E anormal să ai un asemenea munte de conținut gratuit și e normal să plătești a treia parte, a cincea parte, nu cât plăteai la teatru”.

Cultura este unul dintre domeniile lovite cel mai puternic de coronavirus – sălile de teatru, cinematografele, concertele sunt în lockdown de trei luni. Cât va dura „reconstrucția”, în ce măsură va fi posibilă și cum va arăta cultura post-pandemie? Am răspuns la aceste întrebări împreună cu producătoarea de film Ada Solomon, cu regizorul Tudor Giurgiu și cu actorul Șerban Pavlu, invitați vineri la întâlnirile HotNews #deladistanță.

Principalele declarații:

Ce a însemnat această perioadă de izolare din cauza pandemiei?

Ada Solomon

  • Este interesant că izolarea nu a însemnat deloc un blocaj ci, din contră, o perioadă de restructurare și de regândire a lucrurilor care erau în mers

Tudor Giurgiu

  • Mi-am dat seama că întotdeauna în România, atunci când apare o criză, există un moment de reevaluare, când oamenii își dau seama că articulațiile sistemului nu funcționează
  • Începe un bulgăre care o ia la vale ușor, ușor și oamenii își pun întrebări despre ce se va întâmpla după această perioadă
  • Perioada aceasta cred că a fost bună, ne-a și apropiat cumva, ne-a dat un timp pe care eu nu-l aveam

Șerban Pavlu

  • Răgazul acesta a fost bine venit, am avut mai mult timp să mă gândesc la mine, la proiecte personale
  • Este un test la care breasla a fost supusă și unde sistemul a pârâit din toate încheieturile
  • Cei care o duceau mai bine o vor duce mai bine, cei care o duceau așa și așa o vor duce mai prost
  • Tot sistemul independent … este o masă imensă de artiști lăsați la voia întâmplării, e ca și cum statul ar face abstracție de acești oameni
  • Una e să dai drumul unui cinematograf, altceva să-l vezi plin
  • Este un test pentru întreaga societate, dar există victime în acest moment foarte clare ale acestei întâmplări, oameni care nu au avut o plasă de siguranță
  • Eu sunt actor angajat, primesc mai departe salariu, dar nu toți actorii sunt în această situație

Impactul COVID-19 asupra cinematografiei

Ada Solomon

  • Am auzit păreri „ce atâta cu cinematografia, că văd că nu au dat faliment?”
  • Lucrurile se duc în lanț. E o problemă de lipsă a funcționalităților
  • Lipsa funcționării acestui instrument, schema de ajutor de stat pentru industria cinematografică, care e blocată de la începutul anului 2020, generează efecte nu neapărat pentru cei mari, dar mai ales pentru cei mici
  • Un producător de film lucrează cu o gamă întreagă de furnizori. Acești tehnicieni mici, care nu au resurse, dacă stau 3-4-5 luni se închid
  • Și atunci întreaga infrastructură se duce de râpă. Chiar dacă îți reiei activitatea, nu ai cu cine
  • Ori asta face acest produs de sprijin al industriei cinematografice, dezvoltă infrastructura, asigură investiții străine și ocupă forța de muncă, plătită mai ales cu bani de afară
  • Nu înțeleg de ce autoritățile nu fac mai mult pentru așa o oportunitate
  • Infrastructura se duce de râpă, oamenii se reorientează și întreg angrenajul se distruge
  • Sunt foarte sceptică că vor fi mulți oameni care vor intra într-o sală de spectacol, oricât de dor le-ar fi de asta
  • Atunci trebuie să încerci să previi în loc să tratezi, e mult mai ieftin întotdeauna
  • Sunt o seamă întreagă de oameni independenți care lucrează în acestă industrie, artiștii sunt o parte, tehnicienii sunt mai puțini vizibili, dar ce face un constructor de decor care are răspunderea a 40 – 50 de salariați
  • Măsurile implementate în starea de urgență vizează mai degrabă credite, iar dacă tu nu ai niciun fel de predictibilitate, sunt foarte multe fluctuații
  • Avem o altă problemă, lipsa cronică de date asupra sectorului cultural, nu știm cât aduce, cât de mare e contribuția
  • Un exemplu foarte simplu, furnizorii de echipament nu sunt încadrați într-o căsuță dedicată culturii, sunt încadrați la furnizori de mașini unelte, nu se reflectă în contribuția industriilor creative
  • Cu toate acestea, contribuția industriilor creative e foarte mare, înseamnă aproape cât agricultura
  • Ministerul Culturii a lansat o foarte necesară campanie pentru apropierea publicului de cultura scrisă, Citește românește. Un prim clip o aduce în prim plan pe Felicia Filip, o admirabilă actriță, dar felul în care e făcut discursul dânsei îmi aduce aminte de Cântarea României
  • Discutăm pe cine poate atrage un astfel de mesaj. Cred că e nevoie de gândit, și e foarte important să o facem împreună. Artiștii sunt alături de ministerul Culturii, publicitarii sunt alături

Tudor Giurgiu, despre TIFF

  • Primul gând a fost să găsesc o altă perioadă de desfășurare, nu am evaluat niciunul în martie complexitatea situației și starea de fapt cu adevărat
  • Au urmat toate datele de la autorități și ne-a fost clar că trebuie să ne repliem, nu a fost foarte simplu, comandasem filme, plătisem anumiți furnizori
  • A trebuit să pivotăm, am ajuns la decizia de a-l ține fizic. Era și varianta să se mute cu totul online, dar credem că putem asigura măsurile de siguranță și vom miza destul de mult pe proiecții în aer liber, la începutul lunii august
  • Pe de o parte, e limpede că vom avea mai puține filme și mai puțini oaspeți din străinătate, cu cheltuieli mai mici, dar vom încerca să facem și o formulă în care filmele să poată fi văzute pe platforma noastră de streaming, care va însemna un alt efort financiar, de securizare de drepturi
  • E greu de cuantificat acum, din fericire anumiți sponsori au rămas cu noi
  • Legat de campaniile care se lansează acum, în perioade de criză suntem îndemnați să facem, să ne unim, va fi bine
  • Am văzut acel clip, am văzut un clip al autorității de turism din Grecia, e atât de simplu, de frumos, de elegant, făcut într-un singur cadru, o dronă, o plajă pustie
  • E o chestie care vine din ADN-ul nostru moștenit din vremea comunistă, de a face discursuri găunoase din orice, în loc să mergi pe forma simplă. Cred că încă o nucă grea de făcut la noi la români

În unele state au fost redeschise deja teatrele și cinematografele, în condiții speciale, de ce în România nu a fost posibil?

Șerban Pavlu

  • Cred că e vorba de o lipsă de asumare a responsabilității, nu vrea nimeni să spună „e ok să deschideți teatrele, cinematografele”
  • Nu arde nimeni de grija teatrelor sau a cinematografelor, nu se întreabă nimeni <>
  • Nu există acea personalitate care să-și asume responsabilitatea

Tudor Giurgiu

  • Eu nu sunt de acord, poate e firesc că nu s-au deschis nici săli și cinematografe, nu suntem în situația altor țări în care cazurile au scăzut dramatic
  • Ce lipsește e o discuție cu cărțile pe față, aici e lumea un pic descoperită
  • Italia a deschis sălile de cinema.

Șerban Pavlu

  • De pe 15 iunie, teoretic, teatrele sub oblăduirea primăriei București își deschid porțile, cu mască, cu măsurarea temperaturilor, cu sub 50% spectatori
  • Lipsa unei dezbateri publice, cu specialiști, nu părerism la televizor, eu nu văd aceste lucruri

Ada Solomon

  • Ministerul Culturii a comunicat cu domeniul cultural permanent, de la începutul lui aprilie, cel puțin. Eu cred că e și o chestiune de siguranță, nu doar de asumare de responsabilitate. Eu cred că România a gestionat bine această criză și că restricțiile impuse au fost de bun augur pentru limitarea răspândirii nenorocirii acestea
  • România nu e încă într-o fază de remisie atât de pronunțată încât să stăm liniștiți
  • La cinematografe e mult mai simplu ca la teatru, unde ai și grija celor de pe scenă, nu doar a spectatorilor
  • Dacă e 15 iunie sau 1 iulie, lucruri nu sunt atât de diferite, știu că există aceste dezbateri, poate că nu sunt suficient de deschise
  • Se va respecta distanțarea, dezinfectări ale persoanelor, echipamentelor, elemente de decor, cu o anumită normă de ocupare a spațiului
  • Ele sunt precizat foarte clar și sunt lucrate împreună. Pentru mine asta a fost un foarte mare succes
  • Nu știu exact cum a lucrat fiecare breaslă, la prima întâlnire erau reprezentanți din toate domeniile
  • La repetițiile filarmonicii, spre exemplu, nu poți impune purtatul măștii
  • Ce mi s-a părut benefic este că ministerul Culturii, funcționarii de acolo au ascultat specificitatea și soluțiile date de cei care lucrează efectiv în domeniu

Tudor Giurgiu

  • Pe vremea ministeriatului Mona Muscă, au fost niște momente unice care nu s-au mai repetat până în prezent. S-a lucrat la legea cinematografiei împreună, în minister,
  • Lucrul acesta s-a întâmplat și acum, am fost consultați, am scris norme

Mutarea spectacolelor în online poate fi o variantă pe termen lung?

Șerban Pavlu

  • Au fost vânzări în online, au fost atât spectacole înregistrate care s-au transmis online
  • Nu cred că e o soluție pe termen lung în ce privește teatrul, nu ar trebui să se pună semnul egal între transmisia unor proiecte înregistrate, e altceva, nu e teatru, e alt tip de mediu și de recepție
  • Teatrul presupune niște oameni care sunt unii lângă alții, din păcate, în sala întunecată, și care privesc spre scenă
  • Există un flux de energie care circulă dinspre scenă spre sală și invers
  • Vă asigur că pe termen lung nu e o soluție pentru teatru să se producă spectacole online
  • Orice pas în direcția asta e un punct câștigat pe moment, dar pe termen lung este o pierdere
  • Nu poți să vezi Roma pe laptop
  • Nu se va mai putea fără online. În spațiul online va avea succes conținutul de succes pentru spațiul online, nu poți face teatru pe online. Vor apărea noi și noi forme de expresie, dar nu va dispărea nici cinematograful, nici teatrul nici sala de concerte

Tudor Giurgiu

  • Nu cred că se va schimba nimic legat de felul în care se vor face filmele, lumea va intra ușor, ușor în săli, eu nu văd o schimbare majoră provocată de această criză, dar lucrurile vor reveni greu la normal

Ada Solomon

  • Eu sunt undeva la mijloc, cred că va exista o diversificare accelerată, care deja începuse. Experiența din fața ecranului mic nu este aceeași din fața ecranului mare, această experiență colectivă e cu totul aparte și nu va dispărea
  • Nu a dispărut teatrul 2.000 de ani și nu a dispărut când a apărut cinemaul, nu o să dispară nici acum

Lecția pandemiei pentru cultură

Tudor Giurgiu

  • Acum câțiva ani, televiziunile și-au dat seama că trebuie să comunice, dar nu la fel, că este nevoie de alt conținut
  • Vorbesc aici nu doar de teatru, de centre culturale, de muzee, poate vor învăța că e important să-și diversifice comunicarea

Ada Solomon

  • Cred că toată povestea asta va mai genera ceva, un fel de colaborare între domenii în generarea acestui tip de conținut
  • Aceste spectacole de teatru, pentru a fi viabile online, trebuie filmate, și acest lucru aparține celor din cinematografie

Șerban Pavlu

  • A deveni relevant pe mediul online e posibil și pentru o instituție de cultură, indiferent cât de selectă este

Ada Solomon

  • M-am uitat la reluarea spectacolului Dimineața pierdută, era o filmare cu mijloacele tehnice ale vremii, nu era destinată vizionării, era mai mult de lucru, dar pentru mine a fost importantă pentru readucerea emoțiilor mele de spectator din sală
  • Cred că e un lucru foarte bun în toată povestea asta, cred că sunt mulți oameni care au uitat teatrul o bucată de vreme și care redescoperă și o generație de actori, și că există un alt fel de teatru, decât cel clasic, cu montări mari, grele

În ce măsură se va regăsi tema COVID-19 în următoarele producții cinematografice sau teatrale? În România ar putea fi cineaști tentați de astfel de producții?

Tudor Giurgiu

  • Sper că nu

Ada Solomon

  • Eu cred că se va regăsi, pentru că nu poți să ignori realitatea și seamă întreagă de producții cinematografice din România sunt extrem de ancorate în realitate
  • În ceea ce mă privește, în producțiile pe care urmăm să le filmăm în vara asta pandemia se va regăsi ca fapt, ca set up existent al acțiunii poveștii, ci nu în mod explicit dedicat
  • Pe de altă parte, știu că sunt producții și artiști dedicați subiectului
  • Aici iar revin la tema că a obișnui publicul că produsul cultural e gratis e o capcană foarte foarte gravă
  • E anormal să ai un asemenea munte de conținut gratuit și e normal să plătești a treia parte, a cincea parte, nu cât plăteai la teatru, pentru ca actorii să poată fi plătiți

Tudor Giurgiu

  • E important să existe respect pentru munca creatorilor
  • Nu mi se pare firesc să încurajăm accesul liber, nelimitat. Lumea e obișnuită și există așa o educație, când apare un film că „da, el al meu, îl pot vedea oricând, oriunde”. Nu e chiar așa, sunt oameni care trebuie să trăască de pe urma faprului că acel film e vizionat. E important 1 leu, 2 lei, 3 lei, oricât contează

Protestele antirasism – din noul peisaj ar putea face parte și „recontextualizarea” filmelor vechi? Cât de departe vor merge limitările de acest tip și cu ce impact?Riscă să devină un fenomen?

Ada Solomon

  • Eu cred că vorbim de o furtună într-un pahar cu apă. pe rețelele de socializare, de exemplu, jumătate din contactele mele sunt oameni care nu sunt din România. Povestea cu „Pe aripile vântului” nu a apărut în discurs la prietenii mei din internațional. Ea a apărut la noi și cred că s-a făcut mult mai mult caz decât e necesar
  • Ar fi mult mai interesant, de exemplu, să urmărim impactul pe care îl are discursul ideologic al filmelor lui Sergiu Nicolaescu în percepția publică și în formarea unei așa-numite culturi de masă, pentru că Mihai Viteazul este perceput de public așa cum a fost el în filmul lui Sergiu Nicolaescu mult mai mult decât este el în cartea de Istorie
  • Aceste lucruri mi se par mult mai grave decât faptul că un canal de televiziune privat decide să-și ia un timp ca să recontextualizeze și să pună un intro în care să explice cum și ce e cu filmul ăsta. Pentru că asta va însemna, nu va tăia filmul.

Șerban Pavlu

  • „Sunt de acord cu Ada Solomon. Este evident că societatea noastră nu este antrenată pentru o dezbatere cu argumente. Sigur, o să îmi spuneți că și în Statele Unite s-a ieșit pe stradă, dar nu cred că ne putem compara ca nivel al problemei
  • Lumea s-a grăbit să apuce acest exemplu care pare șocant (n.r. -retragerea filmului Pe Aripile Vântului) și să spună că se refac filmele, se ard cărțile. Nu cred că este vorba despre asta. Filmul va reapărea, cu siguranță, nu vor putea fi interzise aceste opere
  • Nu cred că e vorba de poliția gândirii. Sunt trist să văd cum cetățenii mei se reped să se polarizeze imediat.
  • O pun pe seama cenzurii din perioada comunistă (reacția), dar eu aș vrea să atrag atenția că nu îmi aduc aminte de o opoziție atât de concertată în perioada comunismului, în care cetățenii își uneau forțele în a lupta im cenz
  • Mi se pare că cenzura și discursul corect politic au intrat ca-n brânză la noi, unde în cel mai bun caz se șoptea pe la coluțuri <>
  • Pare deodată că suntem așa o țară unde nu putem fi puși în genunchi, nu poate să-mi spună nimeni cum să gândesc. Mi se pare o exagerare”.

Acest articol face parte din proiectul Lumea în schimbare, o inițiativă HotNews.ro, susținută de Fundația Konrad Adenauer. Opiniile prezentate în materialele proiectului nu reprezintă în mod necesar poziția partenerului nostru.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro