De ce ne tot uităm la (aceleași) filme de Crăciun? Explicații pentru comportamentul nostru anual
Că „Singur acasă” rupe, an de an, audiențele poate fi explicat de o oarecare nostalgie care ne cuprinde de Sărbători. Și totuși, care sunt alte motive pentru care ne uităm pe bandă rulantă la filme ușurele de Crăciun, care par făcute după aceleași două-trei șabloane și nu aduc aproape niciodată ceva nou?
Un nou episod din video-explainerul Panorama.ro vine cu câteva explicații:
„Cred că partea asta de Crăciun promovează foarte mult ideea de fericire și de bucurie. Atât pe partea religioasă, cât și ceea ce se întâmplă pe plan comercial și în societate. Ne bucurăm, vine Moș Crăciun, se aduc cadouri, este fericire foarte mare. Pe partea religioasă este nașterea Domnului – un motiv de sărbătoare”, explică Mădălina Guluță, psiholog clinician și psihoterapeut.
Primul film de Crăciun a fost făcut în 1898 și avea puțin peste un minut – cam cât un reel de azi. În vremurile noastre, platformele de streaming sau canale de televiziune prin cablu au colecții uriașe de producții, strict pentru luna decembrie.
„În calitate de critic, nu mă interesează în primul rând considerații estetice, eventuale merite, dacă filmele sunt bune sau nu, pentru că lucrurile astea în timp au devenit irelevante, la cât de tăbăcite au devenit – vezi franciza Home Alone, cât ce rol îndeplinesc ele, ideologic, politic în societate”, afirmă criticul de film Victor Morozov.
Scopul acestor filme e mai degrabă altul: să ne lase să ne tragem sufletul, la final de an, să ne relaxăm în confortul predictibilității.
„Cu cât fac mai mult un lucru, cu atât o să-mi fie mult mai ușor să-l fac, pentru că devine un automatism. Și, cu cât devine un automatism, creierul o să ajungă să apeleze la el în momentul în care eu nu am resurse, o să mă duc către ceva automatizat tocmai pentru că nu-mi cere atât de multe resurse”, susține psihoterapeuta Mădălina Guluță.
Pentru români, anul 2024 a fost cu siguranță unul care le-a consumat multe resurse.