Sari direct la conținut

ANALIZA Recenzarea s-a încheiat. Se profilează o populație rezidentă înregistrată de 18,2 milioane locuitori

Contributors.ro
Vasile Ghetau, Foto: Hotnews
Vasile Ghetau, Foto: Hotnews

1.Dificultățile și prudența demersului ● 2.Ce cuprinde populația recenzată în totalitatea ei ● 3. Populația recenzată până la 1 august 2022 ● 4.Coborând la nivelul județelor. Imperativul prudenței ●5.Ce urmează?

Dificultățile și prudența demersului

Recensământul Populației și al Locuințelor 2021 și-a încheiat faza cea mai importantă – înregistrarea populației și locuințelor. După primele operațiuni de verificare, corectare și validare a chestionarelor vom cunoaște spre sfârșitul anului rezultatele provizorii. Din datele centralizate zilnic la Institutul Național de Statistică se poate contura, cu prudență și inerente estimări, o cifră fie și aproximativă a populației rezidente recenzate pe județe la sfârșitul ultimei zile de recenzare, duminică 31 iulie 2022. La fel de importante sunt învățămintele acestei ample operațiuni statistice naționale, atâtea cât pot fi desprinse din evoluțiile recenzării în lunga perioadă a acestei faze, de la 14 martie la 31 iulie 2022, dar și din evenimente și dezvoltări având legătură cu recensământul.

Pentru data de 1 decembrie 2021, cea de referință a tuturor informațiilor din chestionarele de recensământ, Institutul Național de Statistică a estimat o populație rezidentă de 19023542 locuitori. Cifra a fost reperul mersului înregistrărilor în toată perioada menționată. De ce 1 decembrie 2021? Pentru că documentele elaborate de Parlamentul European și de Comisia Europeană prevăd obligația Statelor Membre de a efectua recensăminte care să se refere la populație rezidentă (pe localități) la un moment de referință din anul 2021, exigență menită a asigura deplină comparabilitate a datelor asupra populației rezidente în cele 27 de State Membre.

Au fost exprimate unele îndoieli asupra cifrei reper a Institutului Național de Statistică, dominând opinia că populația rezidentă a țării este mai mică după imensele valuri de emigranți și masiva scădere naturală de după recensământul din octombrie 2011. Este de admis că această opinie putea fi valabilă pentru populația rezidentă dinainte Pandemiei Covid-19. Criza pandemiei, deteriorarea situației economice în țările dezvoltate de emigrare a românilor, recrudescența șomajului și incertitudinea din țările de emigrare a românilor au determinat un număr de români având reședința în alte țări să se întoarcă acasă. Nu se cunoaște numărul lor și măsura în care populația rezidentă în țară s-a mărit. Cu alte cuvinte, nu se putea ști în ce măsură populația rezidentă la 1 decembrie 2021 estimată de Institutul Național de Statistică înainte de recensământ putea fi inferioară celei reale de la recensământ. Cifra orientativă a constituit însă un ghid pentru urmărirea mersului recenzării, a determinării numărului de recenzori care trebuiau recrutați și instruiți, a organizării întregii recenzări.

Datele Institutului Național de Statistică permit, în mare, estimarea numărului de locuitori înregistrați în toată perioada de înregistrare, cea a autorecenzării și cea a înregistrării cu recenzor la domiciliu ori cu recenzor la centrele de recenzare asistată, această din urmă metodă fiind reluată din faza autorecenzării la solicitarea populației și a primăriilor, după marele succes avut anterior. Prudența provine din faptul că precizia estimărilor este influențată de schimbări survenite în producerea datelor de recenzare în ultimele zile. Institutul Național de Statistică a luat la 26 iulie decizia de a stopa producerea datelor zilnice în profil teritorial, din rațiuni tehnice, pentru a privilegia doar colectarea datelor de recenzare într-un context de creștere masivă a numărului de persoane înregistrate în ultimele zile ale perioadei de recenzare (așa cum s-a întâmplat și în ultimele zile ale perioadei de autorecenzare încheiată la 27 mai) și de posibilă suprasolicitare a unor componente ale platformei de recenzare. Institutul preciza la 29 iulie, prin Bogdan Drăghia, purtător de cuvânt în probleme de recensământ: „Pe județe aveam o raportare zilnică, pe orașe mai rar, dar acum nu mai avem acces la aceste date, nu se poate face exportul celor colectate. Singurele date pe care am reușit să le mai extragem este că joi (28 iulie-VG) s-au recenzat aproximativ 115.000 – 120.000 de persoane”.

Motivarea era următoarea, prezentată cu prudență de purtătorul de cuvânt: „ …este posibil ca blocarea exporturilor de date să fie o măsură de siguranță, pentru a nu bloca procesul de colectare al datelor, având în vedere că sunt centre de recenzare unde s-au format cozi. La fel s-a întâmplat și după ce s-a prelungit autorecenzarea‟. În fine, Bogdan Drăghia a avansat și o posibilă perspectivă: „Este posibil să încheiem recensământul cam cu un milion de persoane nerecenzate. La fel s-a întâmplat și la recensământul precedent. Restul datelor vor fi agregate din baze instituționale, ne e greu să precizăm acum cu exactitate care‟ (Europa libera.org. Recensământ 2022. Platforma informatică are noi probleme: INS nu mai are acces la datele zilnice (https://romania.europalibera.org/a/recensamant-2022-orase-rata-de-recenzare-platforma/31965617.html).

Acesta este contextul complicat de estimare a datelor prezentate în articol prin demersul urmat.

Ce cuprinde populația recenzată în totalitatea ei

Numărul locuitorilor recenzați la terminarea perioadei de înregistrare, la 31 iulie, nu constituie însă cifra populației rezidente la data recensământului. Acolo unde se știe că recenzarea la domiciliu nu a acoperit toate locuințele, din rațiuni variate, Institutul Național de Statistică are instrumentele identificării persoanelor cu reședința obișnuită în țară (trăiesc aici) care nu au fost recenzate și includerii lor în populația rezidentă la 1 decembrie 2021. Este o operațiune complexă, de consultare a unui mare număr de baze de date și registre administrative aflate în bazele de date ale recensământului ale INS și actualizate în prima fază a recensământului. Exigențele impun identificarea unui număr de caracteristici personale care să ateste multiplu că persoana locuiește în țară, are activități economice ori școlare în țară, frecventează instituții medicale, plătește regulat taxe și impozite, ocupă o locuință în țară, este inclusă în sistemele de asistență socială din țară, primește pensia în țară, este salariat ori are alt statut profesional în țară și altele. Se urmărește deci confirmarea prin informațiile menționate și altele a statutului de persoană rezidentă în țară și includerea ei în populația rezidentă la 1 decembrie 2021. Evident, proporția populației rezidente determinate astfel nu poate fi mare la nivel național dar poate fi importantă la nivel de localități și județe. Alte instrumente sunt apoi folosite pentru stabilirea structurii gospodăriilor familiale. Tehnicile au fost folosite și la recensământul din anul 2011, într-un context de sub-înregistrare importantă, provenită esențial din organizarea defectuoasă a recenzării și folosirea unor hărți „primitive‟ ale sectoarelor de recensământ.

Populația recenzată până la 1 august 2022

În estimarea numărului populației recenzate până la 1 august se includ trei componente, două cunoscute și una estimată. Cele două componente cunoscute sunt (1) numărul populației înregistrate în perioada 14 martie-27 mai, în faza autorecenzării, (2) numărul populației recenzate în perioada 31 mai-25 iulie și (3) numărul estimat al populației recenzate în ultimele șase zile de recenzare, 26-31 iulie. Primele două componente sunt cunoscute: 8901604 și, respectiv, 8314702 locuitori, însemnând împreună, rotunjit, 17,2 milioane locuitori. Datele asupra numărului de locuitori recenzați în zilele de 26-31 iulie nu se cunosc, explicațiile date de INS fiind deja menționate. Numărul de persoane recenzate în zilele anterioare este cunoscut la nivel de județe. Este însă cunoscută și amplificarea masivă a recenzărilor după 25 iulie, ceea ce face nerealistă tentativa de a extrapola datele dinainte de 26 iulie. Ce-i rămâne de făcut demografului? Tot o extrapolare, bazată pe o ipoteză parțial realistă la nivel de județe: recenzarea în cele șase zile a unui număr dublu de persoane în raport cu numărul din ziua de 25 iulie, ultimul număr cunoscut. Dacă o dublare, ca valoare medie zilnică, este posibilă, datele din ultimele zile ale autorecenzării au demonstrat-o, aplicarea uniformă la nivelul județelor a ipotezei este discutabilă. Este de admis că dinamica ascendentă a recenzărilor a fost mai mare în județele care aveau de recuperat o proporție mai mare de populație nerecenzată. Formularea unor ipoteze diferențiate pe județe nu are fundament. Ar putea însă exista în ipoteza adoptată o compensare.

Populația recenzată în zilele de 26-31 iulie cu ipoteza adoptată duce la o populație recenzată de 992 mii locuitori. Ar rezulta astfel o populație totală recenzată la 31 iulie de 18,2 milioane locuitori. Să nu uităm, cifra se referă la data de 1 decembrie 2021, momentul de referință al recensământului. Față de populația rezidentă estimată de INS la aceeași dată, 19 milioane, diferența este de 800 de mii locuitori. Ar însemna o populație recenzată de peste 95 la sută. Dacă ținem cont de contextul general în care s-a efectuat recenzarea populației în lunga perioadă de înregistrare proporția poate fi apreciată drept foarte bună, la nivel național. Recensămintele nu pot fi, oriunde, operațiuni farmaceutice. Cifra de 19 milioane a Institutului Național de Statistică este o estimare, pornind de la toate informațiile asupra mișcării naturale și migrației externe pe care le-a putut avea Institutul pentru anul 2020 și recurgând la extrapolări, poate chiar proiectări, pentru lunile anului 2021. Abateri ale populației recenzate față de această cifră și cele corespunzătoare pe județe trebuie acceptate și investigate cauzele, mecanismele producerii lor și implicațiile. La nivelul populației județelor, se adaugă și o altă componentă, migrația internă.

Coborând la nivelul județelor. Imperativul prudenței

Cât de complicate au fost căile schimbărilor numărului populației rezidente de la recensământul din anul 2011 până la recensământul din decembrie 2021 la nivelul județelor, sub impactul scăderii naturale a populației, al migrației interne cu schimbare de domiciliu și de reședință și al migrației externe, pot fi exemplificate prin cazul unui județ. Este un județ din nordul țării, mai puțin dezvoltat economic și mai puțin urbanizat, în care populația recenzată până la 26 iulie a depășit cifra estimată de Institutul Național de Statistică. Datele din anii 2012-2021 permit cunoașterea atât a dimensiunii scăderii naturale, cât și a soldului negativ al migrației interne (cu schimbare de reședință permanentă (domiciliu) și cu schimbare de reședință obișnuită) iar din agregarea componentelor migrația externă pare să fi fost, în mod surprinzător, pozitivă în perioada 2012-2021. Situația pare una particulară dar nu poate fi exclusă dacă luăm în considerare fluxurile de migrație externă de retur în contextul crizei pandemiei și post-pandemiei și tot ce au însemnat creșterea șomajului și restructurările pieței muncii în țările dezvoltate de destinație a emigrației românești. S-ar putea ca situația să fie similară în toate cele cinci județe care la 25 iulie aveau o populație recenzată superioară celei estimate de Institutul Național de Statistică (Bistrița-Năsăud, Botoșani, Călărași, Teleorman, Vrancea).

La 25 iulie în afara celor 5 județe menționate cu recenzare totală a populației (în raport cu cea estimată de INS) erau 11 județe cu grad de recenzare între 99,9 și 77,2 la sută. Terminarea recenzării în doar 2-3 zile din cele care urmau era fapt iminent chiar cu menținerea numărului de locuitori recenzați la 25 iulie în zilele următoare. Cu ipoteza adoptată asupra desfășurării recenzării în zilele de 26-31 iulie numărul județelor cu recenzare totală a populației este de 20. În figura 1 pot fi văzute proporțiile populației nerecenzate pe județe, estimații, la terminarea recenzării, la 31 iulie, în celelalte 21 de județe și în Capitală.

Dacă o ne-recenzare în jur de 5 la sută la nivelul populației țării ar fi uniformă teritorial, posibilitățile de recuperare au coerență și pot asigura rezultate realiste. Recuperarea este multiplu favorizată de numeroasele baze de date și registre administrative transferate la Institutul Național de Statistică înaintea demarării recenzării. Dificultăți pot apărea în cazuri de ne-recenzare importantă în unele unități teritoriale. Nu poate să nu surprindă imensa proporție a bucureștenilor nerecenzați – 22 la sută! Aproape un sfert din populația rezidentă estimată de INS. Și la timișoreni, ieșeni, sibieni, constănțeni și brașoveni proporțiile sunt mari. Ei sunt de fapt locuitorii orașelor respective și ei au împins în jos gradul de recenzare, nu ceilalți locuitori ai județelor. Cu alte cuvinte, se pare că în populațiile cele mai instruite din aceste județe, din marile orașe, filozofia anti-recenzare la domiciliu a fost mai răspândită. Nu se poate spune anti-recensământ la modul general pentru că dacă vom examina figura 2 vedem că în Capitală și în județele respective gradul de autorecenzare a fost cel mai ridicat. Cu alte cuvinte, în multe cazuri filozofia a fost mă recenzezonline dar nu cu recenzor la domiciliu. Citeste intregul articol si comenteaza pe Contributors.ro

ARHIVĂ COMENTARII
oxbridge • 2021-09-21 08:24:58
Un powerpoint meseriaș pe subiectul asta de la noul șef al Gărzii de Mediu, cel care și-a pus in cv “competente de utilizare Powerpoint”, dar de asemenea membru penele și fiu de membru penele.
2 63
vlad.pe • 2021-09-21 10:18:33
PNL si Florin Citu au pierdut mult prin aceasta lupta cu USR, l-au eliminat si pe Cătălin Drula si pe Octavian Berceanu care chiar au avut rezultate si au dovedit ca mai exista oameni competenti in sectorul public, oameni care vor sa schimbe ceva. Apoi Florin Citu si Iohannis il schimba pe Octavian Berceanu cu un novice, cine va suferi? Tot bucurestenii, banuiesc ca presedintele Klaus Iohannis la Cotroceni si Florin Citu la Vila Lac nu au probleme cu mirosul de ars, pe ei ii intereseaza ca cei care au dat spaga sa-si primeasca un post la conducere indiferent de pregatire sau competente. Cand PNL va ajunge la 15% sa ne amintim despre aceste momente cand PNL a dovedit ca nu ii pasa de bucuresteni, adica zona care aduce foarte multe voturi.
0 28
2021-09-21 10:35:53
0 25
Crop • 2021-09-21 08:33:04
Si sa nu spunem adevarul ca avem o problema cu aceasta etnie a 'crupului' si 'fer' care s-a instalatpeste tot si doar mizerii face. Sintesti e doar un exemplu dar ei nu vor sa aiba acte special ca sa nu fie amendati si asta e doar varful situatiei. Cinstit ar fi sa fie infractiune dar cum poti baga la inchisoare pe nimeni care de fapt nu are acte? Cum procedezi atunci? Asadar liderii lor stiu si intretin aceasta situatie. Totusi, cat sa mai toleram? Au trecut 700 de ani de privilegii si incercari.
3 36
muvis • 2021-09-21 11:15:30
Etniile vinovate sunt la putere, in toate cele 3 puteri ale statului. Zic ca să fim drepți, nu ca să nu supărăm pe cineva.
0 11
Cardplayer • 2021-09-21 13:51:15
Privilegii?? Azi am invatat ca sclavii sunt privilegiati. De ce nu mergi sa fii sclav sa vezi ce privilegiat te vei simti.
6 6
Coresponedntu • 2021-09-21 08:33:15
nu e nici o diferenta. Asa arata sudul Romaniei . La doi pasi de capitala tari Bükresht (limba turca), sub ochii autoritatilor. In E U R O P A sunt firme specializate care recupereaza cuprul din autoturisme, electrocasnice, fac parte din economia circulara care nu exista in Romania.
0 42
Ismail Paine de circ • 2021-09-21 08:52:07
... bine ca l-a zburat hâtzu. drama e ca dupa el nu o sa vina cineva competent sa faca ceva.
49 4
ember • 2021-09-21 09:09:34
e o intrebare serioasa, nu retorica. esti prost sau o trollezi fara simtul ridicolului?
2 37
Gryphus • 2021-09-21 10:52:59
daca ei NU AU BULETIN, nu au domiciliul in localitate, NU PLATESC niciodata amenzile si pt ca NU au cont in banca NU ai ce sale iei intelegi cum e Romania, dai amenda si ala nu o plateste niciodata si nici nu poti sa ii iei casa ca nu are asa ceva
1 10
Cuca • 2021-09-21 14:12:19
obligatii catre stat (amenda, lipsa contului, lipsa proprietatilor) sa se transforme in mod automat in zile-inchisoare. Cu un mercurial stabilit de guvern. De exemplu 50 de lei datorie = o zi de inchisoare. Deci o amenda de 10,000 de lei sa se transforme in mod automat si nenegociabil in 200 de zile de racoare.
1 7
Denulu • 2021-09-21 21:35:47
Stau frumos 200 de zile cu un acoperis solid deasupra capului, spre deosebire de cocioabele in care dorm de obicei, mananca pe banii tai, iar dupa 200 de zile dau in judecata statul pentru ca i-au tinut in conditii improprii si trebuie sa le dea 10 euro pe fiecare zi de inchisoare. Asta da afacere!
1 4
srpc • 2021-09-22 00:57:34
care considera munca fortata o forma de tortura
0 1
Cardplayer • 2021-09-21 13:54:11
Ca a redus aproape complet arderile. Doar ca tu nu vrei sa fii obiectiv, vrei sa lovesti in "echipa adversa".
0 7
mr_mojo • 2021-09-21 08:58:10
Adică îi văd, îi știu dar nu îi pot prinde? Asta in secolul 21 când ai camere video, senzori și drone. Bașca vezi că unii din sat nu își pot justifica averile. Nu există legi? Organizezi un flagrant și îi bagi câte 5 ani la răcoare până golești satul. Mor oameni de poluare pentru că autoritățile române iau banii degeaba.
1 41
liviu_ • 2021-09-21 09:57:19
garda de mediu a primit spaga si doar se fac ca muncesc...
5 4
atc • 2021-09-21 09:24:59
Asta-i dosarul impotentului de la mediu, pe care-l bocesc #-istii ca ultima mare valoarea a USR cu cruce zburata de Citu! La cat mai multi!
32 3
Idealistu • 2021-09-21 10:03:57
Nene, Berceanu doar a inceput sa curete, ce nu au facut altii zeci de ani. Dai cu pnl si psd inainte, ca atat va duce mintea.
1 17
programatoru • 2021-09-21 10:05:42
intradevar ti-ai fi dorit dupa ce 30 de ani de ai ales PSDPNLUDMR in vreo cateva luni sa respiri un aer curat
1 6
Gh. Vasile • 2021-09-21 09:27:16
... fiindcă cei prinși nu au acte și nici proprietăți. Nu inteleg, pe mine daca ma opreste politia pentru o posibila contraventie, nu mai vorbesc de infractiune, si le spun ca nu am buletin, nu "au ce sa imi faca" si ma lasa sa merg linistit acasa ? ....incredibil . Nu au ce sa le faca, fiindca nu au buletin ... la fel si cu padurile, cu apele, si multe altele. Lucruri care tin mai degraba de siguranta nationala ... si nu au ce sa le faca. Si cand apare cate unul care chiar face treaba, pana la urma e dat la o parte ... vezi si reportajele cu directiile de administrare a apelor de la Barlad, Mures, etc. Nu tiganii sunt principalii vinovati. Probabil si eu asa face la fel daca as avea 4 clase si as gasi o activitate ilegala din care sa fac bani, dar sa stiu ca nu sunt pedepsit. Principalii vinovati sunt cei care "nu au ce sa-mi faca". Si in primul rand cel care a decis sa schimbe omul care incepuse sa tina sub control toata chestiunea. Fiindca era consilier USR. Iar noul venit presedinte de filiala TNL, fiu de primar PNL. O sa il pomenesc copios pe Dnul Matzu de fiecare data cand o sa trebuiasca sa inchid din nou geamurile din cauza aerului toxic pe care ma obliga sa il respir. Ca oricum, altceva nu am ce sa ii fac.
0 28
mr_mojo • 2021-09-21 15:53:12
Nu cred că e greu să mergi cu o dubă pe acolo și sa ii fotografiezi și să le faci acte. Pe urma știi de unde să îi iei, ai și amprentele. Doar să se vrea…
0 7
2021-09-21 09:27:30
0 25
2021-09-21 10:06:35
7 1
2021-09-21 17:01:30
0 3
Absurdistan • 2021-09-21 09:38:56
De ani acesti baieti ard deseuri cu obladuirea ... autoritatilor. Reprezentantii lor au fost primii beneficiari ce intre timp au devenit gulere curate si unii au trecut si pe la DNA intre timp. Partea riscanta si afumata a afacerii a fost preluat de "muncitorii" de alta data, ca sa scoata si ei un ban cinstit. Numai ca deseurile au devenit mai putin valoaroase si mai greu de obtinut si intre timp acolo sunt adevarate caste de "stapani" si de "scalvi" unde copiii sunt predominant majoritari in ceea de a doua. Daca va convine poluarea si starea de fapt, putem merge si asa atat timp cat nici PSD si nici alte aliante nu au dorit sa le starpeasca insemana ca exista in randurile lor un grup de "afumatori" bine organizat cu putere mare. Si serviciile au ceva iz de afumatura de la focurile de acum si urme serioase a focurilor de alta data cand deseurile erau mult mai ... pretioase dar alti omologi din vecinatate le-au solicitat sa nu le mai acumuleze aici ca risca sa ii "afume de tot" si pe ei! Asa ca o schimbare majora in societate ar duce si al disparitia acestui fenomen! Dar pentru un stat balcanic, jigarit si slab, erodat de coruptie pana la nivel de portar, acest lucru e inca o utopie! Doar daca se intervine din extern, sa mai se miste ceva, dar nu prea vad rezultate in urmatorii 5 ani!
0 27
Vinceroy • 2021-09-21 12:03:43
Aceeasi situatie si in nordul capitalei, la Rudeni, sub deviza mai putine arderi, mai mult hidrogen sulfurat sau mai bine zis, conform explicatiilor oficiale: "imisii fugitive" / "inversine termica" si "mic disconfort olfactiv". Prietenii gazati noapte de noapte stiu despre ce este vorba. Sustinerea e puternica din spate si de sus, exact cum ai descris-o.
0 13
mariokempess • 2021-09-21 18:34:48
Esti optimist.Cred ca si dupa 30 de ani tot aici o sa fim,din pacate.
0 1
2021-09-21 09:46:04
5 32
alex drq • 2021-09-21 09:59:56
Cei din sectorul 1, si acum mai e un pic si apare holera, pt ca de la inspirat 100% doar propriile flatulatii ajungi sa nu mai intelegi ca gunoiul trebuie strans , si te judeci dupa aia la pret daca chiar crezi ca e prea mare. Nu invers. Nu lasi sa se adune tone de gunoi, ca ti se pare tie ca nu e corect pretul. administratie publica inseamna in primul si in primul rand sa ADMINISTREZI lucruri, adica sa faci ca gunoiul sa fie luat la timp, de ex. Nu merge cu basinisme de astea gen "daca nu se face corect nu se face deloc".
8 5
liviu_ • 2021-09-21 09:56:36
ne facem ca vrem sa oprim arderile ilegale (probbil spaga e mare) si am vina pe trafic (care e de vina si el pentur poluare din bucuresti, dar noi aruncam vine DOAR pe trafic). nu e asa complicat sa-i prinzi pe aia si sa-i arestezi... dar aparent pentru institutiile CORUPTE PANA-N MADUVA OASELOR... e... hot la hot nu scoate ochii :P
0 9
programatoru • 2021-09-21 10:03:17
am rugamintea ca ziaristii sa il intrebe pe matzu cate amenzi s-au dat de la instalarea noului sef de garda de mediu peste cateva luni votantii de PSDPNLUDMR merita sa aiba casele in sinesti
1 10
Vinceroy • 2021-09-21 11:59:54
Din pacate, nu s-a atins nici acest om de Chitila-Rudeni, generatorul pe baza de biogaz de acolo, se pare ca este mult prea bine sustinuta de sus aceasta porcarie care gazeaza cu H2S si alti compusi in fiecare noapte un sfert din Bucuresti si localitatile din nord vestul Bucurestiului. Cu siguranta cel care preia urmatorul mandat nu va face nimic, e dovedit de ani de zile ca indiferent de culoarea politica, ce se intampla la Rudeni este sustinut puternic de la cel mai inalt nivel, luand in considerare ca nici presa nu doreste sa sa analizeze subiectul. Asta ar trebuie sa ne dea de gandit serios despre cat "de drept" este in realitate "statul de drept"... Era si un articol prin Constitutie, despre dreptul la mediu sanatos, avem si legea mirorusilor, dar se pare ca pur si simplu aici NU se aplica nimic...
0 9
Flo Io • 2021-09-21 13:02:13
pai ce atat tam - tam pe subiectul asta? Toate partidele au tolerat si vor tolera in continuare mizeria de acolo. Le e frica de tigani sa faca orice in zona. Au contaminat zona astfel ca de cel putin 10 ani satele din jur nu mai au apa potabila, sau ma insel? deci dezastrele asttea sunt facute cu stiinta statului, la fel ca si taiatul lemnelor in tara, tolerat cu stiinta statului.
0 7
all23 • 2021-09-21 13:40:01
Intreb : Daca astia puneau foc la casele lui Iohanis , tot asa spuneau ca nu au acte ?? Trebuie dusi la sectie , retinuti pentru identificare, pentru minori raspund parintii , etc . De asemenea , daca fac putin filaj ( ca au destui de etnie in MAI) pot sa probeze ce se intampla cu fierul astfel obtinut. De asemenea la centrele de colectare trebuie sa fie cerut buletinul! Dar daca si Sintestiul e mai dastept ca Politia .... De ce drq ii mai platim ? MAi bine ii rugam pe jalatii de la sintesti sa le dea foc si politistilor ca asa se vor trezi ....
0 7
albastru de Romania • 2021-09-21 15:31:54
eu ma intreb , daca la toti miliardarii din buc si la politiceni nu le-o fi frica de poluare si lor i si la familiile lor, ca poluarea sare gardu vilei din Primaverii , nu se opreste la poarta Daca nu , doar selectia naturala ne mai salveaza
0 3
Ibit • 2021-09-21 19:08:31
Sunt active numai al lumina zilei ?
0 4
provest_1 • 2021-09-22 10:02:59
Autoritatile din ROmania nu sunt active nici in timpul zilei. In timpul zilei se odihnesc la birou si isi prezinta unii la altii toatele si pozele din concediile de lux.
0 1
Gargara3 • 2021-09-21 19:16:39
Tziganii afuma Bucurestiiul si Politia priveste nepasatoare. Catu l-a inlocuit pe Berceanu unul dintre putinii din guvernul sau, care si-a facut treaba, cu o sinecura de partid fiul unui primar PNL imbogatit din taierea padurilor. Catu nu are scrupule.
0 10
sorance2000 • 2021-09-22 09:21:45
Nicusor se face ca ploua si da vina pe masini.
2 3
azzazel • 2021-09-22 15:02:00
Daca pe mine ma amendezi ca fac un lucru de ce nu-i amendezi si pe cei ce incalca flagrant orce lege ..... aaaa eu nu dau mita la ...... tovarasi lsd-isti(liberali si socialisti de fapt copiii de activisti ai fostilor comunisti) coruptia a facut din tara noastra sa avem mai multi locuitori in diaspora decat in tara. lsd drog ce distruge in timp perceptia realitatii
0 1
INTERVIURILE HotNews.ro