Sari direct la conținut

Senatul obliga TOATE magazinele alimentare din Romania sa vanda carne, fructe si legume romanesti in proportie de 51% din total

HotNews.ro
Fiscul vrea sa stie tot despre plata cu cardul, Foto: Flickr
Fiscul vrea sa stie tot despre plata cu cardul, Foto: Flickr

Senatul a adoptat marti un proiect de lege al unui social-democrat care prevede ca toate magazinele alimentare sunt obligate sa vanda carne, fructe si legume in proportie de minimum 51% din productia romaneasca, riscand in caz contrar amenzi de la 25.000 lei la 50.000 lei. Proiectul merge in Camera Deputatilor, camera decizionala.

„Comerciantii – persoane juridice autorizate sa desfasoare activitati de comercializare pentru produse alimentare au obligatia ca pentru categoriile: carne, legume si fructe sa achizitioneze aceste produse, in proportie de cel putin 51% corespunzator fiecarei categorii din productia romaneasca” se prevede in forma legii adoptata de Senat, modificata printr-un raport suplimentar in cadrul Comisiei Economice.

In versiunea initala a articolului se arata ca obligatia este valabila doar pentru supermarketuri. Forma finala a proiectului de lege arata ca toti comerciantii persoane juridice cu profil alimentar trebuie sa respecte noua regula.

Ulterior depunerii raportului initial, in luna iunie, de catre Comisia economica, Guvernul a transmis un punct de vedere negativ, „considerand ca stimularea consumului produselor fabricate pe teritoriul national ar conduce la o discriminare intre produsele fabricate in Romania de catre producatori cu capital strain si cele autohtone, iar referirea la comericantii de tip cash&carry, supermagazin sau hipermagazin poate fi discriminatorie fata de alta categorii de comercianti, respectiv magazine de tip discounter, de proximitate, chiosc etc”, potrivit acestui raport suplimentar.

Proiectul votat e generos totusi cu comerciantii in lunile de iarna, decembrie – ianuarie, cand acestia pot vinde legume si fructe straine in proportie de 70%.

De notat ca proiectul initial al legii prevedea sintagma „productie romaneasca”, sintagma inlocuita in forma finala votata de Senat cu formularea „provenite din lantul alimentar scurt asa cum este definit in Politica Agricola Comuna a Uniunii Europene”.

Potrivit raportului Comisiei economice din Senat, lantul alimentar scurt reprezinta „un lant de aprovizionare care implica un numar limitat de operatori economici angajati in activitati de cooperare si de dezvoltare economica locala, precum si relatii geografice si sociale stranse intre producatori si consumatori”. Schimbarea termenilor a avut loc in urma raportului Comisiei economice din Senat, raport dat dupa o sedinta la care au participat si reprezentanti ai Consiliului Concurentei.

Propunere legislativa pentru completarea Legii nr.321 din 15 octombrie 2009 privind comercializarea produselor alimentare ii apartine senatorului PSD Ovidiu Dontu, iar social-democratii sustin ca exista „beneficii evidente”.

„Am votat acest proiect pentru beneficiile evidente pe care le are: prin sustinerea productiei autohtone de carne si legume se vor crea locuri de munca si vor creste veniturile la bugetul de stat. In acelasi timp, vom avea acces, in tot timpul anului, la produse romanesti, naturale, proaspete”, a declarat senatorul Gabriela Firea, purtatorul de cuvant al Grupului PSD.

Ea a adaugat ca propunerea legislativa a primit 76 de voturi pentru si nici un vot impotriva. La randul sau, liderul senatorilor PSD Mihai Fifor a declarat ca „sustinerea producatorilor romani este cu adevarat o afacere profitabila, caci noi producem alimente extrem de calitative, de care nu are de ce sa ne fie rusine, la preturi fara concurenta!” se arata intr-un comunicat de presa al PSD.

Cum motiveaza Dontu acest proiect legislativ – fragmente din expunerea de motive:

  • „Personal am vazut deja in unele hipermarket-uri amenajate standuri speciale cu produse romanesti, semnalizate corespunzator, in general produse de marci satelitare lantului respectiv de magazine, unde preturile pe acelasi tip de produs erau mai mici decat cele practicate pentru produsele unor producatori de un mai mare renume. De asemenea si fructele si legumele romanesti au inceput sa isi castige locul pe rafturile retailer-ilor.
  • Consider ca un produs romanesc din categoriile mentionate, certificat sanitar, confera un plus de garantie pentru clientul care cauta un produs proaspat, cat mai natural, si pentru care, faptul ca provine din tara sa, consitutie un criteriu in plus in alegerile facute.
  • Astfel, se va stimula productia, se vor putea crea locuri de munca, vor creste incasarile la buget si cetateanul va sti ca va gasi tot timpul in hipermarket, de exemplu, un mar romanesc si nu doar unele aduse din import etc.
  • Cota de 51% este gandita pentru a nu se putea considera prezentul demers ca fiind o imixtiune in initiativa privata, in dreptul intreprinzatorilor particulari de a dispune de propria politica de marketing si de aprovizionare a magazinelor sale.”

Senatorul ataseaza si doua link-uri catre articole de presa care ii sustin argumentatia.

La Senat mai exista un proiect de lege ce vizeaza modificari asemanatoare ale acestei legi. Deputatii PSD Liviu Harbuz, Ion Melinte, Zisu Stanciu, Ioan Teodorescu, Ioan Dirzu, Marian Ghiveciu si Florica Calota (PC-PLR) propun ca hipermarketurile sa fie obligate sa acorde spatii de expunere si vanzare producatorilor de produse alimentare atestate traditional, in caz contrar, sa fie sanctionate cu amenzi intre 2.500 lei si 5.000 lei.

Ei si-au motivat proiectul prin faptul ca se va reglementa acordarea de spatii in hipermarketuri pentru promovarea si comercializarea acestor produse romanesti atestate.

Proiectul a fost depus in 27 aprilie, insa a primit raport negativ de la Comisia pentru agricultura, pe 17 septembrie.

ERATA: In versiunea initala a articolului se arata ca obligatia este valabila doar pentru supermarketuri. Forma finala a proiectului de lege arata ca toti comerciantii persoane juridice cu profil alimentar trebuie sa respecte noua regula.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro