Sari direct la conținut

STUDIU Festivalul International de Film Transilvania genereaza un impact economic de 7,5 milioane de euro, la Cluj-Napoca

HotNews.ro
Cine-concert TABU- TIFF 2015, Foto: Nicu Cherciu
Cine-concert TABU- TIFF 2015, Foto: Nicu Cherciu

Festivalul International de Film Transilvania (TIFF) genereaza un impact economic de 7,5 milioane de euro, la Cluj-Napoca, potrivit unui studiu realizat de Facultatea de Business din Universitatea „Babes-Bolyai”. In plus, peste 85% dintre clujenii intervievati considera ca TIFF este cel mai reprezentantiv eveniment cultural al Clujului.

Studiul a analizat fondurile investite in economia locala pentru organizarea festivalului, taxele si impozitele locale generate de activitatile in directa legatura cu festivalul, dar si banii cheltuiti de participanti, informeaza tiff.ro.

„TIFF a stabilit noi standarde in organizarea de evenimente la un nivel profesionist si a pus pe harta orasului noi spatii pentru desfasurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante in comunitate si prin educatie, si prin implicarea in proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul ca TIFF a ajuns, in 15 ani, cel mai important brand cultural al orasului si unul din cele mai apreciate si respectate festivaluri de film din lume. Am fost insa curiosi sa vedem efectele TIFF asupra orasului dintr-o perspectiva de business, vazand numarul mare de invitati romani si straini, precum si turisti, care vin anual la festival”, a declarat Tudor Giurgiu, presedintele festivalului.

Potrivit acestuia, studiul permite evaluarea, in mod obiectiv, a valorii pe care festivalul o aduce orasului Cluj-Napoca. Studiul arata ca ponderea clujenilor in totalul participantilor la TIFF se situeaza intre 81% si 85%, restul participantilor fiind turisti din alte judete sau din strainatate. Conform studiului, turistii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegand sa se cazeze la hoteluri si pensiuni pentru o perioada de 3 sau 4 nopti, la un tarif mediu de 94,8 lei pe noapte. In timpul petrecut in Cluj, 70% dintre turisti vad cel putin 2 filme pe zi, iar 40% vad cel putin 3 filme. Opt procente dintre vizitatori fac cumparaturi si alte 57,9 ies in oras alaturi de prieteni – ceea ce inseamna ca 66% dintre turistii atrasi de festival la Cluj-Napoca reprezinta o sursa de venituri pentru localuri sau magazine din oras. Ei cheltuiesc, in medie, 57,6 lei de persoana pentru mancare, la care se adauga costul biletului la film si transportul.

In plus, aproximativ 20% dintre turisti sunt public nou, veniti pentru prima data la Cluj datorita TIFF. La incasarile provenite direct de la vizitatori se adauga sumele cheltuite de rezidenti.

Clujenii participa, in medie, la cinci zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente pe zi. Studiul arata ca 80% dintre ei realizeaza si alte activitati cu prilejul iesirilor la film, platind in medie 49,5 lei pentru bunuri si servicii, ca urmare a participarii la un eveniment al festivalului.

Peste 50% dintre respondenti afirma ca TIFF este un simbol cultural pentru Cluj-Napoca, insa este covarsitoare proportia, de 90%, a celor care au o impresie buna sau foarte buna despre festival, in urma participarii.

Cei mai multi participanti la TIFF sunt din categoria de varsta 26 – 35 de ani, cu venituri peste medie si cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii cu varste sub 25 de ani reprezinta 27% din publicul festivalului, iar pe toate grupele de varsta, 86% dintre spectatorii TIFF sunt persoane care au cel putin studii universitare.

Cercetarea Facultatii de Business din cadrul UBB a fost realizata pe un esantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanti la TIFF, cu domiciliul stabil in Cluj-Napoca, in ultimele 6 luni inaintea festivalului, inclusiv studenti, si 178 de participanti proveniti din alte orase si din strainatate.

Lucrul la acest studiu, realizat de o echipa formata din membrii departamentului de Servicii de Ospitalitate al Facultatii de Business, a durat doi ani (2014 – 2015).

La editia din 2015, la TIFF au fost vandute 73.000 de bilete, au participat 110.000 de persoane (incluzand toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansarile, expozitiile, concertele, petrecerile), au fost invitati 850 de profesionisti din lumea filmului, au avut loc 400 de proiectii a 223 de filme din 60 de tari.

Cea de-a 15-a editie a TIFF va avea loc la Cluj-Napoca, intre 27 mai si 5 iunie. Festivalul este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia pentru Film si Cultura Urbana, cu sprijinul Centrului National al Cinematografiei, Ministerului Culturii si Primariei Municipiului Cluj-Napoca.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro