"Superman, Spiderman sau Batman", de Tudor Giurgiu, votat Cel mai bun scurtmetraj european 2012. Haneke la mare "Amour" cu EFA
Dupa ce le-a spus invitatilor ca primeste premiul chiar de ziua nationala a Romaniei, Tudor Giurgiu a adaugat ca isi doreste ca cinematograful sa fie mult mai sustinut de clasa politica. „Imi doresc ca politicienii romani sa fie mai sensibili la probleme noastre. Cineastii de azi sunt foarte talentati, dar institutiile statului sunt cam slabe”, a spus Giurgiu. „Amour” a luat cele mai importante premii, fiind desemnat printre altele Filmul European al Anului.
Gala desfasurata in Valetta, Malta a avut in acest an mai mult haz decat in anii precedenti. Poantele au fost mai multe, eterna prezentatoare – actrita germana Anke Engelke, a avut text mai bun de invatat – lucru care a echilibrat discursurile plicticoase din deschidere, unde mai pui ca toata lumea era relaxata dupa ziua superba petrecuta in oras, la 20 de grade insorite si cu Mediterana clipocind din toate partile (Malta fiind si tara unde s-au filmat „Gladiatorul”, „Troia”, „Munich” – „numai ‘Soimul maltez’ nu s-a filmat aici”, a spus prezentatoarea, asta in vreme ce diversi cineasti in frunte cu Ken Loach, Fatih Akin si Agnieszka Holland spumegau in interviuri intercalate tematic impotriva imperialismului cinemaului american. „The what?!”, cum ar spune americanii despre the European Academy Awards – alta poanta a prezentatoarei).
Asadar, „Amour”, care avusese sase nominalizari, a plecat cu premiile pentru cel mai bun film, regizor (Michael Haneke), actor (Jean-Louis Trintignant), actrita (Emmanuelle Riva). Decizii corecte luate de cei 2700 de membri ai Academiei Europene de Film (care peste cinci ani, a spus Marion Doering, directoarea EFA, s-ar putea face 10 000). La scenariu nu a castigat Cristian Mungiu, cum ne-am fi dorit, ci Tobias Lindholm &Thomas Vinterberg, coscenaristii conformistului „Jagten”/”The Hunt”.
E de presupus ca, daca nu ar fi existat „Amour”, filmul lui Vinterberg ar fi luat mai multe premii, cel putin pentru interpretarea lui Mads Mikkelsen. „Shame”, care avusese cinci nominalizari (ca „The Hunt”), a fost premiat pentru imagine (Sean Bobbitt) si montaj (Joe Walker).
„Un spion care stia prea multe”/”Tinker Tailor Soldier Spy” a avut patru nominalizari si a fost premiat pentru muzica (Alberto Iglesias) şi scenografie (Maria Djurkovic), in vreme ce unul dintre cele mai bune filme ale anului trecut, „Bir zamanlar Anadolu’da”/”Once Upon a Time in Anatolia”, de Nuri Bilge Ceylan, nu a luat nici un premiu (fusese oricum nominalizat doar pentru regie si imagine). Nici un premiu pentru filmul fratilor Taviani, „Cesare deve morire”/”Caesar Must Die”, care a luat Ursul de Aur la Berlin – nominalizat aici pentru film, regie, montaj şi la Premiul People’s Choice, si nici un premiu pentru „Faust”, de Aleksandr Sokurov, care a luat Leul de Aur la Venetia in 2011, si care la Premiile EFA a fost retinut doar pentru imagine si scenografie.
Nominalizarile au avut in acest an ciudateniile lor. In primul rand, ce cauta popularul dar mediocrul „Invincibilii”/”Intouchables” pe lista nominalizarilor in general si pe lista nominalizarilor pentru cel mai bun film si cel mai bun scenariu in special cand pe lista nu au intrat la nici o categorie doua dintre cele mai bune filme europene ale anului, „Tabu” al portughezului Miguel Gomes si „In the Fog”, al ucraineanul Serghei Loznitsa? Nici filmul lui Jacques Audiard, „De rouille et d’os”, n-a ajuns pe lista, dar chiar daca nu e printre cele mai bune filme ale lui Audiard, tot e mai de calitate decat „Intouchables”.
E incredibil ca un alt film din recolta cea mai buna a anului, „Dupa dealuri”, a fost nominalizat doar pentru scenariu – e si ironic, pentru ca Mungiu pomeneste tot timpul ca filmul pleaca de la romanele non-fictionale ale Tatianei Niculescu-Bran. Oricum, nominalizarile de la scenariu au fost cele mai ciudate. Si „Intouchables”, stie toata lumea, se inspira dintr-un caz real, iar „Carnage” are la baza nu un scenariu original, ci piesa de teatru a Yasminei Reza.
Inca o data se confirma ca media gusturilor majoritatatii nu face cinste celui mai bun, ci de cele mai multe ori filmului cel mai accesibil („Amour” e cel mai accesibil film al lui Haneke), lucru care se verifica si in cazul scurtmetrajului lui Tudor Giurgiu, realizat dupa o reteta care daduse rezultate in alte cazuri.
Cum se fac nominalizarile? In tarile (20 la numar) cu cel mai mare numar de membri, acestia voteaza filmul lor national care intra direct pe lista cu 40 de filme din care se aleg pe urma nominalizarile. Restul filmelor e ales de EFA impreuna cu sfatuitori (printre care criticul britanic si presedintele onorific al FIPRESCI, Derek Malcolm, care spunea intr-un interviu ca exista tot timpul o jumatate care vrea filme de arta, si o jumatate care vrea filme comerciale).
Din cele 40 de filme membrii EFA aleg nominalizarile si pe urma tot ei voteaza premiantii. Cei mai multi membri EFA sunt in Germania – 459 (Germania finanteaza complet acest eveniment care costa doua milioane de euro), Marea Britanie – 276, Franta – 229 si Italia – 224. Danemarca are 174, Romania 25 de membri.
Prezenta lui Helen Mirren, care a primit European Achievement in World Cinema, a adus clasa si umor inteligent evenimentului:
„La 16 ani lucram ca ospatarita in Brighton si intr-o dupa amiaza ploioasa am intrat intr-un cinema unde se dadeau filme de arta si filme porno. Mirosea a urina, alcool si tutun. Eram singura persona in sala, asa am vazut ‘Aventura’ lui Michelangelo Antonioni. A fost o revelatie pentru mine care pana atunci nu vazusem decat filme americane pentru ca mi-a schimbat complet imaginea despre cinema. Acela a fost momentul cand am inceput sa imi doresc sa joc in filme, in filme europene” , a spus actrita care a remarcat dupa ce s-a vazut in montajul din filmele sale:
„Yes, i am a fucking whore!”, enumerand pe urma o lista de actrite europene care au inspirat-o. Prima de pe lista – Jeanne Moreau. a doua – Monica Vitti.
Bernardo Bertolucci a primit Premiul pentru intreaga cariera si si-a adus aminte cum a fost premiat acum 20 de ani la Berlin, avand privilegiul de a sta alaturi de Ingmar Bergman, „cel mai frumos barbat” pe care l-a cunoscut. „Nu vreau sa vorbesc despre viata si cariera mea, sa traiasca cinemaul european!”, a mai spus, dar pe urma a intrerupt muzica pentru a-si spune ideea care tocmai ii venise: „Acesta e inceputul lui ‘Intouchables 2’!!”(Bertolucci se deplaseaza in scaunul cu rotile.).
Alte detalii: regizorul lui „Hasta la vista” (People’s Choice Award) si-a cerut iubita de nevasta in direct, Maciej Stuhr l-a cerut de barbat pe Mads Mikkelsen, Jean-Louis Trintignant era in turneu cu teatrul si n-a venit in Malta (dar am stiut ca a castigat cand, inainte de a incepe ceremonia, am vazut din sala de presa un foarte scurt test de imagine in care multumea spune pe video ca se afla departe de Malta), Emmanuelle Riva a avut febra si a ramas la Paris. Cristian Mungiu nu a avut febra, dar nici el n-a putut veni (el e si ambasador EFA).
Nu stiu daca e cazul sa ne mai amuzam, dar pana si in revista aniversara publicata de „Screen International” cu ocazia editiei cu numarul 25 a Premiilor EFA, Cristian Mungiu e prezentat ca regizor maghiar.
Desfasurata la Centrul Mediteranean de Conferinte, o cladire ridicata in urma cu 400 de ani pentru a adaposti un spital si situata chiar pe malul Mediteranei, cea de-a 25-a editie a ceremoniei decernarii Premiilor Academiei Europene de Film are urmatorul palmares:
FILMUL EUROPEAN AL ANULUI: Amour (Franta/Germania/Austria)
NOMINALIZARI:
Amour (Franta/Germania/Austria)
Barbara (Germania)
Cesare deve morire (Italia)
Invincibilii/Intouchables (Franta)
The Hunt/Jagten (Danemarca)
Shame (Marea Britanie)
REGIZORUL EUROPEAN AL ANULUI: Michael Haneke (Amour)
NOMINALIZARI:
Nuri Bilge Ceylan (Bir zamanlar Anadolu’da/Once Upon a Time in Anatolia)
Michael Haneke (Amour)
Steve McQueen (Shame)
Paolo & Vittorio Taviani (Cesare deve morire/Caesar Must Die)
Thomas Vinterberg (Jagten/The Hunt)
ACTRITA EUROPEANA A ANULUI: Emmanuelle Riva (Amour)
NOMINALIZARI:
Emilie Dequenne in A perdre la raison/Our Children)
Nina Hoss (Barbara)
Emmanuelle Riva (Amour)
Margarethe Tiesel in Paradies: Liebe/Paradise: Love)
Kate Winslet (Doamne, ce macel!/Carnage)
ACTORUL EUROPEAN AL ANULUI: Jean-Louis Trintignant (Amour)
NOMINALIZARI:
François Cluzet & Omar Sy (Invincibilii/Intouchables)
Michael Fassbender (Shame)
Mads Mikkelsen (Jagten/The Hunt)
Gary Oldman in (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
Jean-Louis Trintignant (Amour)
SCENARISTUL EUROPEAN AL ANULUI: Tobias Lindholm & Thomas Vinterberg (Jagten/The Hunt)
NOMINALIZARI:
Michael Haneke (Amour)
Tobias Lindholm & Thomas Vinterberg (Jagten/The Hunt)
Cristian Mungiu (Dupa dealuri)
Olivier Nakache & Eric Toledano (Invincibilii/Intouchables)
Roman Polanski & Yasmina Reza (Doamne, ce macel!/Carnage)
PREMIUL DE IMAGINE „CARLO DI PALMA”: Sean Bobbitt (Shame)
NOMINALIZARI:
Sean Bobbitt (Shame)
Bruno Delbonnel (Faust)
Darius Khondji (Amour)
Gökhan Tiryaki (Bir zamanlar Anadolu’da/Once Upon a Time in Anatolia)
Hoyte Van Hoytema (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
MONTEURUL EUROPEAN AL ANULUI: Joe Walker (Shame)
NOMINALIZARI:
Anne Østerud & Janus Billeskov Jansen (Jagten/ The Hunt)
Roberto Perpignani (Cesare deve morire/Caesar Must Die)
Joe Walker (Shame)
SCENOGRAFUL EUROPEAN AL ANULUI: Maria Djurkovic (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
NOMINALIZARI:
Maria Djurkovic (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
Niels Sejer (O afacere regala/En kongelig affaere)
Elena Zhukova (Faust)
COMPOZITORUL EUROPEAN AL ANULUI: Alberto Iglesias (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
NOMINALIZARI:
Cyrille Aufort & Gabriel Yared (O afacere regala/En kongelig affaere)
François Couturier (Io sono Li/Shun Li and the Poet)
George Fenton (The Angels’ Share)
Alberto Iglesias (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
DESCOPERIREA EUROPEANA A ANULUI – PREMIUL FIPRESCI: Kauwboy (Olanda), regia Boudewijn Koole
NOMINALIZARI:
10 Timer til paradis/Teddy Bear (Danemarca), regia Mads Matthiesen
Broken (Marea Britanie), regia Rufus Norris
Kauwboy (Olanda), regia Boudewijn Koole
Portret v sumerkhat/Twilight Portrait (Rusia), regia Angelina Nikonova
Die Vermissten/Reported Missing (Germania), regia Jan Speckenbach
DOCUMENTARUL EUROPEAN AL ANULUI: Hiver nomade/Winter Nomads (Elvetia), regia Manuel von Stürler
NOMINALIZARI:
Hiver nomade/Winter Nomads (Elvetia), regia Manuel von Stürler
London – The Modern Babylon (Marea Britanie), regia Julien Temple
Le the ou l’electricite/Tea or Electricity (Belgia/Franta/Maroc), regia Jérôme le Maire
FILMUL DE ANIMATIE AL ANULUI: Alois Nebel (Cehia/Germania/Slovacia), regia Tomáš Luňák
NOMINALIZARI:
Alois Nebel (Cehia/Germania/Slovacia), regia Tomáš Luňák
Arrugas/Wrinkles (Spania), regia Ignacio Ferreras
The Pirates! In an Adventures with Scientists (Marea Britanie/SUA), regia Peter Lord
SCURTMETRAJUL EUROPEAN AL ANULUI: Superman, Spiderman sau Batman (Romania), regia Tudor Giurgiu
NOMINALIZARI:
Demain, ca sera bien/Tomorrow Will Be Good (Franta), regia Pauline Gay
Superman, Spiderman sau Batman (Romania), regia Tudor Giurgiu
Two Hearts (Irlanda), regia Darren Thornton
Miten marjoja poimitaan/How To Pick Berries (Finland), regia Elina Talvensaari
L’ambassadeur et moi/The Ambassador And Me (Elvetia), regia Jan Czarlewski
Im Freien/In the Open (Austria), regia Albert Sackl
Vilaine fille mauvais garcon/Two Ships (Franta), regia Justine Triet
Csicska/Beast (Ungaria), regia Attila Till
Villa Antropoff (Letonia, Estonia), regia Vladimir Leschiov & Kaspar Jancis
Sessiz-Be deng /Silent (Turcia), regia L. Rezan Yeşilbaş
Manha de Santo Antonio/Morning of Saint Anthony’s Day (Portugalia), regia João Pedro Rodrigues
Back of Beyond (Marea Britanie), regia Michael Lennox
Titloi telous/Out of Frame (Grecia), regia Yorgos Zois
Einspruch VI/Objection VI (Elvetia), regia Rolando Colla
PEOPLE’S CHOICE AWARD PENTRU CEL MAI BUN FILM EUROPEAN: Come As You Are/Hasta la Vista de Geoffrey Enthoven
NOMINALIZARI:
The Artist de Michel Hazanavicius
Barbara de Christian Petzold
Hotelul Marigold/The Best Exotic Marigold Hotel de John Madden
Cesare deve morire/Caesar Must Die de Paolo & Vittorio Taviani
Come As You Are/Hasta la Vista de Geoffrey Enthoven
Headhunters/Hodejegerne de Morten Tyldum
In Darkness/W ciemności de Agnieszka Holland
Doamna de fier/The Iron Lady de Phyllida Lloyd
La pescuit in desert/Salmon Fishing in the Yemen de Lasse Hallström
Shame de Steve McQueen
Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy de Thomas Alfredson
Invincibilii/Intouchables de Olivier Nakache & Eric Toledano
EFA LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD: BERNARDO BERTOLUCCI
EUROPEAN ACHIEVEMENT IN WORLD CINEMA: HELEN MIRREN
EUROPEAN COPRODUCTION AWARD – PRIX EURIMAGES: Helena Danielsson