Tabloidizarea P.S.D.
In numai cinci ani, Partidul Social Democrat a reusit o evolutie incredibila: demonul atotputernic care ameninta sa inghita intregul stat a devenit subiectul – cand perfect ridicol, cand de-a dreptul penibil – al rubricilor de ziar si al emisiunilor tv de gen tabloid.
“Flacara violet” si “atacurile energetice” mistuie ultimele ramasite de credibilitate ale unei institutii politice care a dominat scena publica timp de 15 ani si care a ajuns acum sa-si caute cu disperare autodefinirea de la “cel mai mare si puternic partid din Romania” la “principala forta a opozitiei”. Ambele calificative sunt acum la fel de derizorii si de rupte de realitate. Nici cel mai aprig dusman al social-democratilor nu ar fi putut imagina un scenariu mai bun de demolare a imaginii nationale (si nu numai!) a acestora decat dezlantuirea paranormala a unei minti apreciate unanim drept sclipitoare (Viorel Hrebenciuc), preluata spre stupoarea generala de altele, care ne obisnuisera sa fie perfect rationale si echilibrate (sotii Geoana).
Asa cum era de asteptat, scanteia violet-energetica a aprins ziarele si televiziunile la modul cel mai otevist, declansand o adevarata eruptie. Rand pe rand, politicieni care se pretind reprezentativi pentru PSD si alte partide s-au lansat antrenati in dezbateri pe aceasta tema. Printre altii, deputatul Banicioiu, seful tinerilor social-democrati, si-a declarat servil interesul de a studia fenomenul si a aruncat astfel cea mai puternica indoiala asupra capacitatii intelectuale a noii generatii. Prea putini au fost aceia care au remarcat cat de rezervati si laconici, distanti fata de subiect, au fost politicienii cei mai experimentati din partid: Ion Iliescu si Adrian Nastase.
Cu abilitate si cinism, mijloacele de “informare” in masa atrag mereu alti pretinsi politicieni social-democrati spre subiectele de tenta tabloida. Cand nu sunt ocupati la televiziunile de stiri, deputatii Madalin Voicu si Robert Negoita urmeaza modelul Petre Roman si vin la ProTv in “Happy hour” sa-si exhibe cu voluptate esecurile matrimoniale si iubitele. Dupa aceea, se duc la partid sau inapoi la televiziunile de stiri ca sa emita opinii despre viitorul stangii romanesti, fara ca nimeni sa-i intrebe ce efect au aparitiile lor ca “persoane publice“ (cum se autodefinesc extatic) asupra electoratului social-democrat, cunoscut ca fiind mai avansat in varsta, conservator si atasat de valorile familiei.
Actuala imagine a PSD nu este decat rezultatul trist al strategiilor interne de promovare, manifestare publica si comunicare din ultimii ani. Partidul are numeroase departamente de specialitate active, care au produs sute si sute de analize, luari de pozitie si comunicate pe majoritatea temelor si subiectelor fierbinti din toate domeniile. O adevarata coperativa a muncii in zadar, deoarece mai nimeni din prima linie a comunicarii nu le-a folosit. Cu obstinatie au fost insa impinsi in fata oameni fara nici o calificare, incapabili sa-si convinga pana si familia largita sa voteze cu PSD. Cu vectori de comunicare ca placidul Nicolae Banicioiu, nurlia Lia Vasilescu, neutra Carmen Moldovan si altii asemenea, temelia marilor „insuccesuri” a fost temeinic finisata. Iar viitorul nu suna deloc bine, cand unul din cei mai articulati, competenti si activi sefi de departamente, deputatul Valeriu Steriu, a fost impins cu grija si destoinicie in afara partidului.
Cei impinsi in fata “pe sticla” la televiziuni doar au finisat temelia esecului, nu au si cladit-o. Vizibilitatea lor nu face decat sa strige la anonimatul mlastinos al unora dintre vicepresedintii partidului. Probabil ca 999 de membri PSD dintr-o mie sunt incapabili sa-i enumere pe toti adjunctii presedintelui. Unul dintre ei, vremelnic ministru al IMM si constant vicepresedinte pe problemele economiei (!), declara anul trecut la radio ca programul “Prima casa” va determina o crestere a cererii pe piata imobiliara si in consecinta o scadere a preturilor. Nu am auzit inca sa ceara pentru teoria sa premiul Nobel pentru economie. Vorba lui Churchill: “Modest, omul, dar sa recunoastem ca are si toate motivele!”. Victimele impozitului minim s-ar putea sa fie mai radicale cu privire la modestia care-l impinge pe Constantin Nita sa se gandeasca chiar la o candidatura la presedintia partidului.
Ajungem, astfel, la unul din punctele cele mai critice. Incet, dar sigur, PSD a pierdut una din calitatile sale de baza: imaginea bine argumentata de partid cu oameni priceputi in ale economiei. Partidul e naucit de propriile sale volte la 180 de grade, de la guvernarea din umbra alaturi de liberali in maxima prosperitate, la guvernarea impotriva naturii cu PDL in maxima criza economica. Departe de a fi relansata, economia ofera nenumarate fronturi de atac din opozitie, dar pesedistii sunt ocupati in aceeasi maniera tabloida sa fie in opozitie cu ei insisi. Sub presiunea acelorasi televiziuni de stiri, perspectiva schimbarilor in conducerea partidului se lupta pentru primul plan al agendei publice cu parapsihologia. La un loc, Geoana, Mitrea, Nastase, Diaconescu & Co. nu par a atarna mai greu ca Aliodor Manolea. Se contureaza o singura tendinta cat de cat mai larga: noul presedinte sa aiba toate calitatile, mai putin leadership. Adica sa se revizuiasca ceva, dar sa nu se schimbe nimic.
Feudalizat din Bucuresti pana-n colturi ale tarii, PSD se teme ca necuratul de tamaie de un lider capabil sa bata cu pumnu-n masa. Nici nu prea are de unde sa produca o figura noua pentru asa ceva. Doar n-a putut sa propuna nici premier, nici comisar european. Dilema-i grea, dar si-n alte partide tabloidizarea merge struna si cei care vor niscaiva reforma vor fi prigoniti cu sarg. Cu speranta ca schema de conducere se va suprapune, in sfarsit, pe cea a invitatiilor la televiziuni, pesedeii pot pregati congresul la care maestru de ceremonii va fi Lavinia Sandru, iar invitat de onoare – presedintele venezuelean Hugo Chavez, cel care a informat omenirea ca seismul distrugator din Haiti a fost provocat de US Navy, Marina americana!