Sari direct la conținut

Țara cu cele mai mari rezerve de petrol din lume nu își mai permite nici să își țină la suprafață petrolierele – raport secret

HotNews.ro
Petrolier in largul coastei venezuelene, Foto: Juan Carlos Hernandez / Zuma Press / Profimedia Images
Petrolier in largul coastei venezuelene, Foto: Juan Carlos Hernandez / Zuma Press / Profimedia Images

Peste jumătate dintre cele 22 de nave petroliere ale Venezuelei, țara cu cele mai mari rezerve de petrol din lume, sunt într-o condiție atât de proastă încât trebuie să fie reparate imediat sau să fie scoase din serviciul activ, arată un raport intern al companiei petroliere de stat a Venezuelei, PDSVA.

Documentul secret obținut de jurnaliștii de la Reuters, numit „Deficiențe critice și riscuri pentru flota de petroliere PDV Marina”, afirmă că amânările de ani de zile ale lucrărilor de mentenanță au lăsat întreaga flotă cu „niveluri reduse de fiabilitate” și riscuri majore de deversări, incendii, coliziuni, luat apă la bord sau chiar scufundat.

„Navelor le lipsește în prezent clasificarea privind navigabilitatea și certificările din partea țărilor purtătoare de pavilion”, subliniază raportul datat în luna martie a acestui an.

Acesta este doar unul dintr-o serie de 8 documente obținute de agenția Reuters care descriu condiția precară a flotei de petroliere a Venezuelei, acestea fiind redactate de diferite divizii ale PDSVA și autorități de la Caracas, toate fiind întocmite între lunile ianuarie și martie ale acestui an.

Pe lângă condiția în care se află petrolierele, rapoartele detaliază costurile cu închirierea unor nave sub pavilion străin și stadiul în care se află contractele de construire a unor nave noi în Argentina și Iran.

Miliarde de dolari din exporturile de petrol au dispărut în Venezuela

Analiza diviziei comerciale a PDVSA arată că deteriorarea flotei de petroliere a forțat compania de stat să închirieze nave de la alte țări pentru a-și putea exporta petrolul, exporturile acestuia oferind guvernului de la Caracas majoritatea valutei de care are nevoie în condițiile deprecierii masive a bolivarului, moneda națională a Venezuelei.

Rapoartele au fost întocmite după ce Nicolas Maduro, președintele contestat al țării, a ordonat în luna octombrie a anului trecut o serie de investigații de corupție după ce s-a descoperit că miliarde de dolari ce trebuiau să ajungă la bugetul de stat din exporturile de produse petroliere au dispărut.

Peste 60 de persoane au fost arestate în urma investigațiilor iar CEO-ul PDVSA și ministrul pentru Petrol al țării au fost înlocuiți din funcție.

Unul dintre rapoarte recomandă retragerea a 5 nave petroliere din serviciul activ, trimiterea altor 7 în șantiere navale pentru reparații de anvergură și instalarea unor echipamente lipsă, inclusiv de comunicații și pentru stingerea incendiilor.

Reuters notează că deocamdată nu a fost luată niciuna dintre măsurile recomandate, auditul intern fiind în continuare în desfășurare.

Venezuela este nevoită să închirieze petroliere, deși are cele mai mari rezerve de petrol din lume

Același raport arată că 5 dintre petrolierele din flota PDVSA au o vechime de cel puțin 30 de ani, mai mare decât durata recomandată de utilizare, și că ultima oară când flota a trecut prin lucrări importante de mentenanță a fost în urmă cu 5 ani.

„Flota de petroliere arată un declin în calitatea operațiunilor sale din cauza deteriorării fizice agravate, ceea ce implică costuri mai mari cu mentenanța și reparațiile. Planurile de a trimite petrolierele în șantiere au fost foarte afectate de lipsa plăților către ele și furnizori”, mai notează raportul.

Documentele arată de asemenea că PDVSA a închiriat cel puțin 41 de nave anul trecut, plătind pentru acestea între 14.000 și 36.500 de dolari pe zi, în jur de dublu față de prețul pieței pentru a convinge companiile să încheie contracte cu ea în pofida sancțiunilor impuse de Statele Unite.

Un oficial din cadrul PDVSA a declarat pentru Reuters că auditurile ordonate de noul CEO numit de Maduro în fruntea companiei petroliere, Petro Tellechea, ar putea duce la noi întârzieri.

„Toate contractele sunt înghețate”, a afirmat acesta sub condiția anonimității, de teama repercusiunilor.

Nicolas Maduro a dat asigurări că Venezuela poate înlocui Rusia pe piața mondială

Venezuela a plătit unor șantiere navale din Iran și Argentina cel puțin 300 de milioane de dolari pentru 6 vase noi ca parte a unor contracte încheiate începând cu anul 2005, dar a recepționat doar două dintre ele, potrivit documentelor.

În luna septembrie a anului trecut Nicolas Maduro a declarat că Venezuela este pregătită să „aprovizioneze lumea” cu petrol și gaze naturale „într-o manieră stabilă și sigură” în contextul explodării prețurilor din cauza războiului din Ucraina.

Nicolas Maduro a susţinut că guvernul său şi-a „redresat” industria petrolieră, a cărei producţie a atins minime istorice după ani de dezinteres în investiţii şi lipsă de întreţinere.

„Venezuela este pregătită şi dispusă să îşi îndeplinească rolul şi să aprovizioneze, într-o manieră stabilă şi sigură, piaţa petrolului şi gazelor de care economia mondială are nevoie”, a declarat şeful statului în cursul unui eveniment organizat în cadrul vizitei la Caracas a secretarului general al OPEC, Haitham al-Ghais.

Statele Unite au impus în 2019 o serie de sancţiuni împotriva Caracasului, printre care un embargo asupra petrolului venezuelean, după realegerea lui Nicolas Maduro în 2018 pentru al doilea mandat într-un scrutin boicotat de opoziţie și marcat de grave nereguli.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro