Taxă anuală de 540 de lei pentru bucureștenii din Sectorul 4 care au mașină, dar nu și loc de parcare. Decizia, aprobată de Consiliul Local. Reper anunță că o va ataca în instanță
Proiectul care introduce o taxă de 540 de lei pe an pentru bucureștenii din Sectorul 4 care au o mașină, dar nu au loc de parcare a fost aprobat, joi, de Consiliul Local. Primăria susține că în acest mod încearcă să descurajeze achiziţia de noi autovehicule de către cei care nu au un loc de parcare. Măsura a fost criticată în spațiul public încă de la punerea proiectului în dezbatere publică. Reprezentanții Reper, partid care are doi consilieri locali la Sectorul 4, spun că vor contesta în instanță legalitatea noi taxe.
Proiectul a trecut cu 16 voturi „pentru”, 9 contra și o abținere, a spus, pentru HotNews.ro, Cătălin Teniță, de la Reper.
„O să facem acțiune în justiție pentru suspendare și anulare”, a spus Teniță.
Cine trebuie să plătească noua taxă și de când intră în vigoare
Taxa este în valoare de 540 de lei/an/autovehicul. Va intra în vigoare de 1 ianuarie 2025 şi va fi aplicată pe o perioadă maximă de zece ani.
Taxa ar urma să fie achitată de către „deţinătorii de autovehicule aflaţi în evidenţele Direcţiei Generale de Impozite şi Taxe Locale Sector 4 care nu deţin un spaţiu în proprietate sau în folosinţă pe durata întregului an calendaristic, având destinaţia de parcaj şi prevăzut ca atare în autorizaţia de construire sau documentaţiile de urbanism”.
Proiectul de hotărâre prevede că dacă un proprietar de mașină dobândeşte un loc de parcare în cursul anului acesta este obligat să achite taxa proporţional cu perioada în care nu a deţinut un loc de parcare.
Noua taxă va viza aproximativ 115.000 de autoturisme, precizează Primăria Sectorului 4.
Cine nu trebuie să plătească taxa de 540 de lei pe an
Noul regulament prevede o serie de excepții de la aplicabilitatea sa, care vizează următoarele categorii de persoane, conform aceluiași comunicat de presă:
- Dețin terenuri sau proprietăți private cu destinația de parcaje conform autorizațiilor de construire sau documentațiilor de urbanism, în condiții legale.
- Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări publice.
- Dețin contracte de închiriere/comodat valabile pe durata întregului an pentru locuri de parcare în parcări private.
- Dețin abonamente anuale achitate pentru locuri de parcare publice, gestionate de Direcția Mobilitate Urbană Sector 4.
- Persoanele fizice și juridice care se încadrează în categoriile prevăzute de legislația în vigoare privind scutirile de taxe și impozite locale, în conformitate cu prevederile art. 485 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
„Pe măsură ce deținătorul de autovehicul dobândește un loc de parcare în cursul anului, acesta va avea dreptul de a solicita restituirea fracției din suma achitată, proporțional cu perioada rămasă din an, pentru care deține loc de parcare”, a mai informat primăria.
Cum argumentează Primăria Sectorului 4 introducerea acestei taxe
Reprezentanții Primăriei Sector 4 spun că, de fapt, proiectul este o „facilitate” pentru cetățeni.
„Noul regulament se va adresa celor aproximativ 115.000 de autoturisme, pentru care posesorii acestora nu dețin, sub nicio formă juridică, un loc de parcare.
În momentul de față, aceștia au doar posibilitatea de a parca în parcările publice amenajate la marginea bulevardelor, pentru care costul utilizării parcării este de 60 de lei lunar, cu obligativitatea de a folosi doar parcajul din zona pentru care a fost eliberat abonamentul.
Conform noului regulament, ca urmare a achitării sumei de 540 de lei anual, posesorilor autovehiculelor le-ar reveni de plată o sumă lunară de 45 de lei, cu posibilitatea de a-și parca autoturismul oriunde în sector, în toate parcările publice sau în spații similare acestora, în care staționarea mașinilor nu este interzisă”, se arată într-un comunicat de presă transmis miercuri de către reprezentanții Primăriei.
Primăria Sectorului 4 mai susţine că instituirea acestei taxe va duce la descurajarea cumpărării de autovehicule pentru persoanele care nu au un loc de parcare şi îi va încuraja pe locuitori să utilizeze mijoacele de transport alternative.
Despre acest proiect de hotărâre HotNews.ro a mai scris încă din luna noiembrie, când proiectul a fost pus în dezbatere publică. Atunci, nu era stabilită valoarea taxei pe care primăria condusă de Daniel Băluță urma să o ceară.
„Este o taxă profund ilegală pentru că contravine principiilor din Codul Fiscal (care definește clar ce fel de taxe locale pot exista), dublând în plus un impozit local deja existent – cel pe vehicule”, a scris, miercuri, pe Facebook, Cătălin Teniță.