Traficul de cosmar: Trei masuri urgente pe care Guvernul si Parlamentul trebuie sa le adopte pentru a imbunatati viata in marile orase
Traficul de cosmar din Bucuresti si alte mari orase are cateva cauze precise, iar macar 3 dintre ele ar putea fi rezolvate rapid de Guvern si Parlament. Cauza 1: Masinile parcate neregulamentar si care nu pot fi ridicate. Din mai 2015, Guvernul nu a dat un regulament care sa reglementeze aceasta situatie, desi primarii din toata tara au cerut acest lucru. Cauza 2: Masinile parcate pe trotuar: Guvernul (prin OUG) sau Parlamentul (proiectd e lege) trebuie sa spuna clar ca parcarea pe trotuar este interzisa, ca in toate tarile civilizate. Cauza 3: Politia Rutiera spune ca nu poate amenda soferii care parcheaza neregulamentar daca acestia nu sunt prezenti la masina. In alte tari problema s-a rezolavt simplu, fiind amendat proprietarul masinii.
1. Emiterea unui regulament pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar
In acest moment, ridicarea masinilor parcate neregulamentar nu mai este posibila deoarece in luna mai 2015 Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit ca aceasta activitate nu trebuie reglementata prin hotarari ale consiliilor locale, ci de Guvern sau Parlament. Instanta a analizat aceasta situatie la cererea Avocatului Poporului. Astfel, primariile au ramas fara nicio parghie de a-i sanctiona pe soferii care parcheaza pe trotuar, pe trecerile de pietoni, pe linia de tramvai sau blocheaza traficul.
Acum, singura masura coercitiva ramasa este amenda data de politie, ce ii sanctioneaza pe soferi cu doua pana la cinci puncte penalizare si sume cuprinse intre 195 si 487 lei. Politistii spun insa de multe ori ca nu ii pot amenda pe soferi decat daca sunt la masina si nici nu pot pazi masina pana vine soferul.
In luna iunie, Asociatia Municipiilor din Romania a cerut Guvernului sa adopte in procedura de urgenta regulamentul pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. Acest lucru nu s-a intamplat nici pana acum.
In ultimele luni, traficul in Bucuresti a devenit de cosmar, una dintre cauze fiind masinile care stationeaza neregulamentar pe prima banda de circulatie, in anumite cazuri blocand chiar doua din trei benzi. Desi este an electoral si aceasta masura este una nepopulara, cel putin in prima instanta, problema trebuie rezolvata de urgenta.
S-a ajuns in situatia ca soferii sa parcheze chiar pe linia de tramvai si sa nu le poata face nimeni nimic. Parcarea pe trecerile de pietoni, in statiile mijloacelor de transport in comun si pe pistele de biciclete este ceva „normal”.
Masini parcate neregulamentar blocheaza tramvaiul 21
Pana in 2012, toate sectoarele din Bucuresti, cu exceptia Sectorului 5, aveau contracte pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar. In preajma alegerilor locale din 2012, Sectorul 2 si Sectorul 3 au renuntat, masura fiind una nepopulara, desi foarte eficienta pentru eliberarea traficului. De la inceputul anului 2015 a renuntat si Primaria Sectorului 4 la aceasta masura, mai fiind ridicate doar masinile parcate neregulamentar in sectorul 1 si 6. De asemenea, Sectorul 3 dorea sa reia aceasta activitate, licitatia pentru desemnarea firmei care ar urma sa ridice masinile parcate neregulamentar fiind in desfasurare.
Activitatea de ridicare a masinilor parcate neregulamentar poate fi prestata de o firma privata sau de o societate a primariei.
Pe internet a aparut o petitie pentru ridicarea masinilor parcate neregulamentar.
2. Se poate sau nu se poate parca pe trotuar
Trotuarele din Bucuresti si din marile orase ale tarii sunt pline de masini parcate neregulamentar, viata de pieton fiind una foarte dificila si plina cu obstacole. Pietonii, inclusiv copii, batrani, mame cu bebelusi in carucior, sunte nevoiti sa meraga pe carosabil fiindca nu au loc pe trotuar, punandu-si viata in pericol si suportand claxoane si injuraturi de la soferi. Atat Politia cat si soferii considera ca este legal sa parcheze pe trotuar cu conditia sa lasi 1 m pentru pietoni.
Situatia parcarilor pe trotuar este reglementata atat de Codul Rutier (OUG 195/2002 – cu valoare de lege), precum si de Hotararea de Guvern care aproba Regulamentul de Aplicare a Codului Rutier.
Cu toate acestea, intre cele doua acte pare la prima vedere ca sunt prevederi care se bat cap in cap: Codul Rutier care interzice parcarea pe trotuar in lipsa unor marcaje si panouri care sa permita explicit acest lucru., iar Regulamentul de Aplicare care o permite daca se lasa un spatiu liber de cel putin un metru pentru pietoni.
Politia Rutiera sustine ca parcarea pe trotuar este permisa daca se lasa spatiul liber de un metru pentru pietoni, facand referire doar la Regulamentul de Aplicare. In 2012, Tribunalul Cluj a stabilit definitiv si irevocabil ca parcarea pe trotuar, in lipsa unui semn de circulatie care sa permita acest lucru, este ilegala. HotNews.ro a scris aici despre acest subiect.
Totusi, in continuare se parcheaza pe trotuar intr-o veselie. Fiindca situatia este ambigua, Guvernul trebuie sa vina cu lamuriri suplimentare in acest sens. In nicio tara civilizata din lume nu vezi masini parcate pe trotuar, iar politicile administratiei incurajeaza mersul pe jos, transportul public si mijloacele de transport alternative in locul masinilor personale.
Senatorul PNL Valeriu Todirascu a venit recent cu o propunere legislativa potrivit careia parcarea pe trotuar trebuie sa se faca numai in locurile marcate, iar spatiul de trecere al pietonilor sa nu fie mai mic de doi metri. Aceasta urmeaza a fi discutata de Parlament.
O alta problema, este faptul ca Politia Rutiera spune ca nu poate amenda soferii care parcheaza neregulamentar daca acestia nu sunt prezenti la masina. In alte tari problema s-a rezolavt simplu fiind amendat proprietarul masinii. Si la noi a fost posibil acest lucru in cazul rovinietei, cand proprietarii primeau amenzile acasa.
3. Cat de poluat este Bucurestiul
Comisia Europeana a lansat la finalul anului 2014procedura de infringement impotriva Romaniei deoarece tara noastra nu isi protejeaza cetatenii de poluarea cu particule fine (praf, PM 10) si a cerut autoritatilor sa ia masuri urgent.
Primaria Capitalei si-a asumat inca de 2010 un plan de masuri pentru a reduce poluarea, insa in mare parte acesta a ramas doar pe hartie. Situatia este cu atat mai grava cu reteaua de statii de masurare a calitatii aerului din Bucuresti nu functioneaza corespunzator, deci nici macar nu se poate masura cat de poluat este aerul si sa se faca raportarile obligatorii catre UE.
Calitatea aerului in Bucuresti este masurata de 8 statii amplasate in diferite puncte ale orasului: Cercul Militar, Mihai Bravu, Drumul Taberei, Titan, Balotesti, Magurele, Lacul Morii si Berceni.
Potrivit datelor oferite de Agentia pentru Protectia Mediului Bucuresti la solicitarea HotNews.ro, aceste statii nu functioneaza din 2010, in majoritatea timpului, iar potrivit legislatiei ar trebui sa adune date in cel putin 90% din timp ca sa se poata realiza un raport asupra calitatii aerului.
Pentru remedierea lor este nevoie de circa 50.000 de euro, bani pe care trebuie sa ii dea Ministerul Mediului. Potrivit informatiilor de pe site-ul dedicat, aceste staii nu functioneaza nici in prezent, nefiind publicate rapoarte ale calitatii aerului.
HotNews.ro a scris aici despre acest subiect.
4. Pe termen mediu – finalizarea lucrarilor la centura Capitalei si la metrou