Un elev din Bihor notat cu 2,80 la Evaluarea Națională a luat 8,70 după contestație / Ce spune ministrul Educației
Cea mai mare diferență de notă la Evaluarea Națională, în urma contestațiilor, a fost în cazul unui elev din Bihor care a primit 2,80 la examenul la Limba Română, iar în urma recorectării nota i-a crescut la 8,70.
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a justificat diferența de 5,9 puncte printr-o „eroare de transcriere”, spunând că greșeala a fost făcută la transcrierea notelor din borderou.
O altă diferență foarte mare – de 3,75 de puncte – a fost în cazul unui elev din Prahova, tot la Limba română.
În urma contestațiilor, în total au existat 17 lucrări cu note modificate cu o diferență de peste două puncte – 16 la Limba română și una la matematică. Aceste diferențe au fost în județele Constanța, Dâmbovița, Bacău – cu câte 3 note schimbate, Buzău – 2 note schimbate, Cluj, Călărași, Covasna, Gorj, Suceava și Vâșcea, cu câte o notă schimbată cu o diferență de peste două puncte.
Vor fi sancționați profesorii care au corectat inițial aceste lucrări?
Ministrul Educației a susținut că, pentru a nu mai apărea asemenea situații la corectarea lucrărilor, soluția este evaluarea digitalizată, așa cum s-a întâmplat acum în județul Dâmbovița, unde a fost un proiect pilot pentru evaluarea digitalizată. În acest județ,laa proba de Matematică, 98,5% dintre notele contestate au rămas nemodificate sau au suferit modificări cu o diferență de cel mult 0,5 puncte.
„Factorul uman generează erori. A fost o eroare de transcriere”, a spus Cîmpeanu
Întrebat ce riscă acești profesori, ministrul Educației a evitat să dea un răspuns clar: „Abordarea cea mai eficientă este aceea a susținerii digitalizării evalurării. Mai grave sunt erorile în evaluare, care sunt inadmisibile . Cei care au greșit anul trecut anul acesta nu au mai făcut parte din comisiile de evaluare a lucrărilor. (…) Până la sancțiuni, trebuie să formăm profesorii”.
Rezultatele finale la Evaluarea Națională 2022 au fost publicate joi.
Ponderea elevilor care au obținut medii peste 5 la Evaluarea Națională 2022 a crescut ușor, de la 82,3% la 82,4%, în urma soluționării contestațiilor.
Evaluarea Națională 2022 – principalele informații:
- Rata de participare la Evaluarea națională 2022 a fost de 95,5%: 148.496 de elevi prezenți, dintr-un total de 155.561 de absolvenți înscriși.
- Dintre aceștia, 26.195 de candidaţi (17,6 %) au obţinut medii sub 5.
- Au fost înregistrate 21.854 de contestații (7,12% din numărul total de lucrări), dintre care 13.324 la Limba și literatura română, 265 la Limba și literatura maternă și 8.265 la Matematică. În cazul a 13.757 de lucrări, contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 5.906 de lucrări notele au fost modificate prin scădere.
- În urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 este de 82,4% (122.301 elevi, cu aproape 28.000 mai mulți decât în anul 2021), în creștere cu 0,10% (135 de elevi) față de rezultatele inițiale (82,3%). A crescut, de asemenea, și numărul elevilor cu media generală 10: 237 (+ 16).
- La nivel național, la proba de Limba și literatura română, 128.159 de elevi (86,1%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 824 de elevi au obținut nota 10 (+ 14 în raport cu prima afișare).
- La Matematică, 115.223 de elevi (77,5%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 3.038 au obținut note de 10 (+ 72 în raport cu prima afișare).
- La Limba și literatura maternă, 8.903 elevi (96,1%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 83 de candidați au obținut note de 10 (numărul notelor de 10 a rămas nemodificat).