Sari direct la conținut

Urme ale unei fresce neterminate a lui Leonardo da Vinci, descoperite pe unul din peretii Palazzo Vecchio din Florenta

HotNews.ro
Matteo Renzi (primarul Florentei) si Terry Garcia. Pe fundal, copie dupa Batalia de la Anghiari, de da Vinci, Foto: Agerpres/AP
Matteo Renzi (primarul Florentei) si Terry Garcia. Pe fundal, copie dupa Batalia de la Anghiari, de da Vinci, Foto: Agerpres/AP

Cercetatorii si expertii in arta au anuntat luni ca au descoperit, folosind microcamere si sonde, dovezi ca pe peretele cladirii Primariei din Florenta, ascunsa sub o lucrare de Giorgio Vasari, s-ar gasi o fresca neterminata realizata de artistul renascentist Leonardo da Vinci in urma cu 5 secole, informeaza Reuters.

„Impreuna cu spcialisti in istoria artei si oameni de stiinta, combinand dovezi istorice si tehnologie, echipa de cercetatori a dezvaluit un mister care a fost cu noi pentru mai mul de 500 de ani”, a declarat Terry Garcia, vice-presedinte executiv a Societatii Nationale americane de Geografie, institutie care a finantat cercetarea.

Proiectul cunoscut ca „Lost Leonardo” („Lucrarea pierduta a lui Leonardo”) a fost unul controversat pentru ca a presupus efectuarea unor orificii intr-o lucrarea de arta semnata de Giorgio Vasari in conditiile in care pastrarea lucrarii lui da Vinci era pusa sub semnul intrebarii.

La inceputul secolului al XVI-lea, Senioria Florentei l-a insarcinat pe Leonardo da Vinci sa picteze, pe peretele unei sali a Palazzo Vecchio , „Batalia de la Anghiari” (Battaglia di Anghiari) care sa redea victoria florentinilor impotriva milanezilor in lupta din campiile de la Anghiari, din 29 iunie 1440.

Leonardo da Vinci, care detesta ideea de razboi, a ales sa reprezinte un grup de calareti prinsi in lupta. A abandonat proiectul dupa numai un an aparent din cauza fapului ca tehnica sa de lucru experimentala a esuat. S-au pastrat unele schite de lucru, precum si copii ale frescei originale realizate de alti artisti (vezi o copie a lucrarii realizate de Peter Paul Rubens).

Urma originalului a fost pierduta 50 de ani mai tarziu cand Giorgio Vasari a acceptat sarcina de a renova Sala dei Cinquecento din Palazzo Vecchio si de a picta o noua fresca, „Batalia de la Marciano”.

Unii cred ca Vasari nu a vrut sa distruga opera lui da Vinci astfel incat a construit un nou zid, la cativa centrimetri distanta de zidul original, astfel incat sa protejeze ramasitele lucrarii.

Cercetatorii au introdus sonde asemanatoare cu cele medicale si alte aparate prin crapaturile zidului extern si au extras esantioane de vopsea. Au fost nevoiti, de asemenea, sa faca cateva gauri in lucrarea lui Vasari, gauri pe care le-au acoperit ulterior restaurand opera de arta.

„Am gasit urme de pigmenti care par sa fie dintre cei folositi exclusiv de Leonardo”, a declarat profesorul de istoria artei Maurizio Seracini, care se afla pe urmele operei pierdute a lui da Vinci de aproximativ 3 decenii.

Seracini a explicat ca, in urma cercetarilor, a fost confirmata existenta unui spatiu in spatele zidului cu pictura lui Vasari si existenta pigmetilor pe zidul ascuns. „Aceste date sunt foarte incurajatoare” a declarat Seracini adaugand ca pigmentul negru gasit se crede a fi acelasi cu cel folosit de da Vinci pentru Mona Lisa.

Terry Garcia, vice-presedinte executiv a Societatii Nationale americane de Geografie, a precizat ca urmatorul pas va fi decis de Ministerul Culturii din Italia. „Nu va putem spune astazi in ce conditie se afla pictura lui Leonardo. Acesta lucru va fi dezvaluit de explorari si cercetari ulterioare. Ce a mai ramas din opera lui Leonardo se afla in spatele zidului”, a explicat Terry Garcia.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro