Sari direct la conținut

Utilajele „regilor asfaltului” nu stau niciodata pe uscat!

Saptamana Financiara

Simularea deszapezirii pe bani publici este deja un sport in care grupurile apropiate puterii au trecut la profesionisti. La asfaltari cu fonduri umflate aceleasi firme sunt in top, desi lucrarile cedeaza in fiecare an inainte de termen.

Pe langa aceste doua categorii de lucrari, firmele cu state vechi de plata la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale au mai gasit o modalitate de a-si rotunji conturile, bineinteles pe baza unor licitatii legale, prin inchirierea de utilaje. Nu este o afacere foarte banoasa pentru ele, dar nici de lasat altora pentru ca sita clientelei din jurul CNADNR nu scapa niciun leut.

Ce au de facut „simulatorii deszapezirilor“? Nimic mai simplu decat sa puna la dispozitie utilaje pentru transportul muncitorilor si materialelor acolo unde sunt necesare interventii de mici proportii, sa taie iarba (la caini) pe marginea drumului sau sa spele semnele de circulatie.

Practic, oricine are 20 de utilaje dotate cu cabina si remorca poate sa stea acasa si sa numere banii de la CNADNR. Numai ca nu oricine ajunge sa detina contract cu compania de stat. Un contract pe 12 luni poate aduce beneficiarului aproape un milion de euro, fara a misca un deget. Un simplu calcul arata ca un astfel de contract ar acoperi integral valoarea utilajelor noi achizitionate.

Afacere de 8,5 milioane euro

Numai pentru prima jumatate de an inchirierea de autoutilaje pentru activitati de intretinere curenta in sezonul vara-iarna a insumat peste 8,5 milioane euro. Clientii sunt aceiasi de la deszapeziri si tot ei sunt cei care mai au si lucrari de reparatii sau investitii la drumuri, platite tot de CNADNR.

Nimic nu pare sa-i mai sature de banii publici, desi este posibil ca schimbarile politice de la alegerile de anul viitor sa modifice pe ici, pe colo clientela. Banii pentru deszapeziri, spre exemplu, sunt de cinci ori mai multi, dar acest lucru este irelevant atata timp cat beneficiarii sunt aceiasi indiferent ce categorie de lucrari se liciteaza.

Care e pretul real?

Pretul de la licitatie este unul general, aprobat prin procedura de incredintare a lucrarii. Facturile emise si munca prestata in teren sunt de fiecare data lucruri de amanunt care nu prea intereseaza, dar se platesc.

De fapt, ce mai conteaza niste ore nelucrate cand o companie de stat plateste, chiar si cu intarziere?! Asta ar fi mizilic fata de teapa cu deszapezirile din iernile fara zapada, in care sute de utilaje stau in joc de glezne asteptand sa ninga.

„La intrebarea «care este pretul practicat pe ora sau pe zi de inchiriere ofertat de fiecare societate castigatoare?» nu s-a raspuns din urmatoarele considerente: Aceste contracte sunt incheiate de catre Regionalele de drumuri si poduri pentru fiecare sectie in parte si au ca obiect inchirierea de autovehicule, utilaje si echipamente cu diverse intrebuintari: autobasculante,

autospeciale LA, automacarale, trailere, autogredere, unimog cu echipamente de tuns iarba, de taiat copaci, forat gauri pentru stalpi, spalat indicatoare si semne de circulatie.

Pentru fiecare tip de utilaj sau echipament in parte prestatiile se tarifeaza cu patru tipuri de timpi de tarifare, in functie de numarul de ore prestate si anume: tarif actiune cu amortisment inclus, tarif actiune fara amortisment inclus, tarif tehnologic cu amortisment inclus si tarif tehnologic fara amortisment inclus.

Ofertantul castigator are prezentata in oferta financiara, pentru fiecare utilaj sau echipament, tarifele pe tipuri de tarifare, ceea ce presupune selectia unui volum foarte mare de documente din ofertele castigatoare pentru fiecare contract incheiat“, precizeaza reprezentantii CNADNR.

„Campioni au fost, campioni vor fi…“

Daca ar fi vorba sa discutam in termeni sportivi, atunci proprietarii societatilor comerciale care pun mana pe contractele cu CNADNR pot fi catalogati niste campioni in domeniul lor de activitate, pentru ca de fiecare data ajung pe primele locuri. Euro Construct Trading 98 SRL detine contracte de inchiriere de utilaje de peste 5,98 milioane lei.

Asociati la aceasta societate sunt cunoscutii Sorin Vulpescu si Dan Besciu, patroni ai restaurantului Golden Blitz. Aceeasi societate a avut sau mai are contracte de zeci de milioane de euro cu CNADNR sau Primaria Municipiului Bucuresti, dar nu ii strica nici aceste „firimituri“ de aproximativ 1,8 milioane euro.

Tot in top se afla si Argecom SA, o societate care a deszapezit si construit drumuri de alte cateva zeci de milioane in ultimul an. Societatea Argecom apartine omului de afaceri argesean Gheorghe Axinte si va beneficia de 9 contracte de inchiriere de utilaje in valoare totala de peste 4,1 milioane lei.

Gheorghe Axinte stie ce inseamna afacerile si mai ales cele cu bani publici, fiind un vechi client al statului. Omul de afaceri mai este actionar la Simarc SA, Prodmarcon SRL, Uni Prod Metal SRL, Construct Universal SRL, R.I.D.P. Prod SA, Industrial Parc SRL, Fenster Construct SRL, Campus Studentesc SRL, MGD Panoramix Group SRL.

De pe lista nu au disparut nici aici societatile Prodcus si Gecor, care au inchiriate utilaje pentru lucrari cu banul public in valoare totala de peste 1,6 milioane lei.

de Sorin Manea

integral in Saptama Financiara

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro