2005 a fost un an al recordurilor pentru piata auto din Romania.
Anul 2005 a fost unul de exceptie pentru intreaga piata auto din Romania. Unul din motivele principale ale acestei cresteri il constituie succesul de care s-a bucurat Dacia Logan.
Exportul de autoturisme romanesti a inregistrat o crestere de 200% iar productia nationala a beneficiat de asemenea de o dezvoltare de 60%, se arata in raportul anual dat publicitatii de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Principalele cauze ale acestei evolutii sunt, potrivit APIA, succesul de care s-a bucurat introducerea cotei unice de impozitare, intarirea monedei nationale in fata euro, care au dus la o scadere a preturilor exprimate in lei la vehiculele de import si nu in ultimul rand schimbarea politicii bancilor comerciale in ceea ce priveste acordarea de credite pentru populatie.
Anul trecut a fost a cincilea an consecutiv de crestere a pietei auto incepand cu 2001. Comparativ cu 2000 vanzarile totale de autovehicule noi au fost de trei ori mai mari. Aceste rezultate plaseaza Romania pe locul doi in regiune, dupa Polonia, tara care are o populatie de doua ori mai mare decat a Romaniei.
Vanzarile de autoturisme noi au atins o medie de 1/100 de locuitori, comparativ cu Ungaria 1/54, Cehia 1/78 si Polonia 1/153.
Piata autovehiculelor comerciale a inregistrat la randul ei o restere de peste 13%, in timp ce vanzarile de autobuze si minibuze au crescut cu 37%.
Topul Vanzarilor
Cea mai vanduta marca auto ramane Dacia, cu 93 de mii de unitati vandute, urmata de Daewoo Matiz si Renault Clio. Pe locurile urmatoare se situeaza Renault Megane, Daewoo Cielo si Skoda Octavia. Vanzari foarte bune s-au consemnat si la Chevrolet Kalos, in pofida faptului ca acest model este fabricat in afara Europei si Volkswagen Passat, un model de clasa superioara.
Autoturismele Diesel au prezentat un regres fata de 2004 in ceea ce priveste cota de piata, care a scazut de la 28% la 24%. Regresul s-a datorat in mare masura vanzarilor de autoturisme de clasa mica care se vand cu preponderenta cu motoare pe benzina.
Productia nationala de autoturisme a consemnat o crestere de 60% datorata in principal succesului Dacia, pe piata interna consemnandu-se vanzari de peste 90 de mii de unitati, dar si exportului care a atins cifra de 60 de mii de unitati comercializate.
Experienta Poloniei-semnal de alarma pentru Romania
Potrivit APIA, anul 2006 va aduce un fenomen de saturatie in ceea ce priveste creditarea, consecinta fiind o crestere a pietei auto estimata la 5-10%.
Reprezentantii industriei auto se afla in discutii cu membrii Guvernului pentru ca acest sector al economiei sa nu fie afectat de adererarea Romaniei la UE in 2007. In acest sens, presedintele APIA a dat exemplul Poloniei, tara care dupa aderarea la UE a fost „invadata” de autoturisme second-hand din Vestul Europei.
Numarul total de autoturisme second-hand intrate in Polonia dupa aderare se ridica la aproximativ un 1.3 milioane de unitati, pretul mediu al acestor vehicule fiind de 260 de euro.
Constantin Stroe presedintele Dacia Pitesti atrage atentia nu numai asupra pericolului reprezentat de acest fenomen asupra productiei interna dar mai ales asupra efectelor nocive asupra mediului si a sigurantei circulatiei. Stroe a adugat ca in timp ce parcul auto din vestul Europei are o vechime de 3.7 ani in Romania vechimea medie a unei masini este de 12 ani.