Sari direct la conținut

Balanța comercială, echilibrată de un sector în creștere. Cum câștigă România din export

Smile Media
Fabrica Philip Morris din Otopeni , Foto: Philip Morris România
Fabrica Philip Morris din Otopeni , Foto: Philip Morris România

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) a României a ajuns la 21,37 miliarde de euro în primele 11 luni ale anului 2021, în creştere cu 4,93 miliarde de euro faţă de acelaşi interval din 2020, au relevat datele Institutului Naţional de Statistică (INS). În primele 11 luni ale anului 2021 importurile CIF s-au ridicat la aproape 89,54 de miliarde de euro, în vreme ce exporturile au înregistrat doar 68,17 de miliarde.

Cele mai semnificative deficite, de 9.976,7 milioane euro, au fost înregistrate în grupa de produse chimice și produse derivate (categorie care conține produse chimice organice și anorganice, produse medicale și farmaceutice, parfumuri, îngrășăminte sau materiale plastice).

Mărfurile manufacturate clasificate în principal după materia primă (categorie care conține cauciuc prelucrat, articole din lemn – exclusiv mobilă, fier și oțel, articole prelucrate din metal, precum și fire, țesături sau articole textile) au ocupat poziția a doua pe lista deficitelor, cu scăderi de 4.772,2 milioane euro.

Alte 4.158,5 milioane euro au fost înregistrate cu minus și în grupa combustibililor minerali, lubrifianți și materiale derivate (categorie care conține în principal petrol, produse petroliere și produse înrudite, gaz și produse industriale obținute din gaz, precum și energie electrică), care ocupă a treia poziție în topul sectoarelor care au generat deficite.

Dacă ne oprim doar la un exemplu, pe segmentul „Mașini și echipamente pentru transport”, care are în mod tradițional cea mai mare contribuție la comerțul exterior (48,6% la export și 37,1% la import în anul 2020), spre deosebire de anii precedenți contribuția acestui sector a devenit negativă în anul 2021. De la excedentul de 313,2 milioane de euro dina nul 2020, sectorul a ajuns să înregistreze un deficit de 806,5 milioane de euro în perioada ianuarie-noiembrie 2021.

Și totuși, cine echilibrează balanța?

În mod cu totul neașteptat, în primele 11 luni ale lui 2021, cele mai importante excedente comerciale au fost generate de grupa Băuturi și tutun, unde exporturile FOB s-au ridicat la 1411,6 milioane de euro și importurile, la 782,5 de milioane, ceea ce a rezultat într-un excedent de 629,1 milioane de euro.

O analiză aprofundată relevă însă faptul că, în ultimii șase ani, segmentul Băuturi înregistrează constant deficite considerabile, de la -149,41 de milioane de euro în 2015, la -342,27 milioane în 2020. Pierderea este compensată, la nivel de categorie, de segmentul Tutun și înlocuitori de tutun, care aproape și-a dublat excedentele realizate în ultimii șase ani, de la 590,63 de milioane în 2015, la peste 1,02 miliarde de euro în 2020. (Sursa: INS)

Acest fapt se datorează prezenței în România a trei unități de producție importante, aparținând companiilor Philip Morris International (PMI), Japan Tobacco International (JTI) și British American Tobacco (BAT), inclusiv a facilităților de fabricație a produselor din tutun încălzit deținute de PMI (în Otopeni) și BAT (în Prahova).

Remarcabilă în acest sens este creșterea exponențială, de la 5,1 milioane euro în 2015, la 669 milioane euro în 2020, a exporturilor produselor din grupa „Alte tutunuri și înlocuitori de tutun prelucrate; tutunuri omogenizate sau reconstituite; extracte și esențe de tutun”. Grupa este alcătuită preponderent din produse din tutun încălzit, care au început să fie fabricate în România din 2017 și a generat în 2020 un excedent de 573,6 milioane euro, valoare similară cu cea înregistrată pentru categoria țigaretelor, trabucurilor și țigărilor de foi. Această categorie de produse se situează în top 5 produse agroalimentare exportate din România, depășind în anul 2020 valoarea exporturilor de semințe de floarea-soarelui. România este cel mai mare producător de semințe de floarea-soarelui din UE și ocupă constant din anul 2015 primul loc atât la producţia de floarea-soarelui, cât şi la suprafaţa cultivată.

Fabrica Philip Morris România din Otopeni a început să fabrice produse din tutun încălzit chiar în 2017, an care marchează debutul trendului crescător al exporturilor. Anterior debutului producției în Otopeni, această grupă înregistra deficite de aproximativ 65 de milioane de euro. În prezent, 92% din producția de tutun încălzit a acestei unități merge la export, către 54 de țări de pe 5 continente. Din 2017, în fabrica de produse din tutun încălzit din Otopeni au fost investiți 500 de milioane de dolari în dezvoltarea capacităților de producție, formarea angajaților și soluții de sustenabilitate. Alți peste 100 de milioane de dolari urmează să fie investiți în fabrică pentru dezvoltarea capacității de producție a consumabilelor pentru dispozitivele fără fum pentru piața internă și externă, dar și pentru un impact cât mai redus asupra mediului.

Celelalte grupe care au contribuit la echilibrarea balanței comerciale a României în primele 11 luni ale lui 2021 au fost:

  • Materiale crude, necomestibile, exclusiv combustibil (categorie care conține semințe și fructe, lemn, pastă de hârtie, fibre textile și minereuri sau deșeuri metalifere): +482,3 milioane euro;
  • Uleiuri, grăsimi și ceruri de origine animală și vegetală: +58 milioane euro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro