Impactul Directivei CSRD în aria Prețurilor de Transfer
Directiva Corporate Sustainability Reporting (CSRD) este noul standard adoptat în anul 2022 pentru raportarea sustenabilității care ridică ștacheta calității, consecvenței și comparabilității în rândul companiilor.
Conform Ordinului nr. 85/2024 privind reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, care a transpus această directivă în legislația națională, companiile de interes public cu peste 500 de angajați vor avea obligația de raportare pentru anul fiscal 2024, cu termenul de depunere a raportului în 2025. Totodată, conform Ordinului nr. 4164/2024 privind actualizarea criteriilor de mărime ale entităților raportoare, începând cu anul fiscal 2025, având termenul de depunere a raportului în 2026, vor intra sub lupa raportării obligatorii companiile care bifează cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- un număr de peste 50 de angajați,
- active în valoare de peste 25 milioane RON sau
- o cifră de afaceri de 50 milioane RON.
Raportarea în scop de CSRD va impacta diverse arii de business precum lanțul creator de valoare, logistica, resursele umane, finanțe, marketing-ul și nu numai.
Astfel, concentrându-ne pe lanțul creator de valoare, CSRD invită companiile să își evalueze și să raporteze impactul și riscurile de mediu, sociale și guvernamentale (ESG) pe întregul lanț valoric, începând de la furnizori și până la clienți. Adoptarea unor practici de aprovizionare, producție, distribuție și consum mai sustenabile și responsabile va ajuta companiile să treacă cu ușurintă de noile cerințe. Aceasta poate însemna schimbări majore în modul în care sunt selectați și evaluați furnizorii, în modalitatea de inovare a noilor produse, în optimizarea eficienței resurselor și în comunicarea eficientă cu deținătorii de interese.
Din perspectiva prețurilor de transfer, companiile trebuie să fie vigilente și să analizeze cu atenție schimbările operaționale și a modelului de afaceri. Acestea pot implica o restructurare a proceselor și a funcțiilor, costurile suplimentare ce pot fi generate de investițiile în infrastructură, echipamente, resurse umane, cercetare-dezvoltare și riscurile privind continuitatea afacerii sau cele reputaționale, în cazul nerespectării obligațiilor de raportare sau standardelor de sustenabilitate
De asemenea, investițiile în cercetarea și dezvoltarea activelor intangibile legate de sustenabilitate, cum ar fi tehnologiile verzi, soluțiile inovatoare, standardele de calitate, pot conferi un avantaj competitiv, o diferențiere sau o loialitate a clienților, pot implica o alocare diferită a costurilor și beneficiilor între entități afiliate. Toate aceste schimbări pot schimba profilul funcțional al companiei, necesitând o reconsiderare a modului de înțelegere și analiză a prețurilor de transfer.
Citește continuarea articolului pe blogul PwC România
Articol semnat de Ionuț Simion, Partener, Ala Popa, Senior Manager, Daniela Gogu, Senior Associate
Articol susținut de PwC România