Cum s-a scumpit RCA, deși modul de calcul a fost înghețat. Șef ASF: „Nu poți să faci prețuri RCA în funcție de culoarea sau marca mașinii”
ASF n-a depistat asigurători care să fi schimbat modul de calcul al prețurilor RCA, care este înghețat din primăvara anului 2023, după falimentul Euroins, dar prețurile au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate. De aceea n-au fost aplicate sancțiuni asigurătorilor, explică într-un interviu HotNews.ro Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF. Prețurile au crescut pentru că unele date care intră în formula de calcul, cum ar fi vârsta șoferului sau a mașinii, s-au schimbat odată cu reînnoirea poliței. Pe de altă parte, unii asigurători țin cont și de culoarea sau marca mașinii, lucru considerat anormal și care va fi corectat anul viitor, promite acesta.
Guvernul tocmai a aprobat din nou prelungirea plafonării prețurilor RCA până în martie 2025, motivând situația de criză care persistă în piață.
Cu această nouă prelungire vom ajunge la 2 ani de înghețare a prețurilor RCA la nivelul celor stabilite de fiecare asigurător la data de 28 februarie 2023, cu mențiunea că de la 1 ianuarie 2024 Guvernul a permis o creștere a acestor tarife cu maxim 6,8% raportate la inflație.
Plafonarea în acest mod a prețurilor RCA și prelungirea constantă a acestei măsuri a fost decisă de Guvern pentru a preveni explozia creșterii prețurilor RCA, după falimentul demarat la fostul lider RCA Euroins, asigurător la care își aveau asigurate mașinile aproape trei milioane de șoferi, la prețuri prea mici pentru ca firma să mai poată plăti ulterior despăgubirile apărute.
Prețurile RCA au crescut însă, în ciuda plafonării decise de Guvern, iar în vară ASF a anunțat că a demarat controale la asigurători pentru a verifica motivele.
HotNews.ro a discutat cu Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF, responsabil de sectorul asigurărilor, pentru a afla de ce și cu cât au crescut prețurile în ciuda plafonării și care a fost rezultatul controalelor la asigurătorii care vând RCA.
Prețurile RCA n-au fost plafonate la un nivel care să rămână neschimbat ca în energie. S-a înghețat doar modul de calcul al tarifelor
„Este necesar a se discuta ceva mai mult despre ce înseamnă această plafonare, pentru că de regulă se face o comparație cu plafonarea la prețurile la energie sau alte bunuri de tipul acesta, la care a existat un regim de control al prețurilor și așteptările sunt să fie un efect similar, anume e un preț definit și același să rămână. Nu este același lucru în cazul asigurărilor de răspundere civilă”, spune Sorin Mititelu.
Acesta subliniază că ce s-a înghețat de fapt a fost doar modul de calcul al tarifelor, care este însă diferit de la un asigurător la altul.
„La asigurările de răspundere civilă auto ceea ce a fost înghețat a fost mecanismul de tarifare, deci modul de calcul al prețului. Acest mecanism trebuia să rămână nemodificat, în sensul că toți asiguratorii trebuiau să păstreze același mod de calcul, aceleași formule, aceeași metodologie și în final trebuia să obțină rezultate diferite de la segment la segment, dar după aceeași regulă de calcul. Din această perspectivă nu au fost identificate schimbări, deci asiguratorii RCA n-au efectuat modificări în privința modalității de tarifare”, a precizat executivul ASF.
Ce s-a schimbat în formula de calcul: Prețurile au crescut și pentru că tu și mașina ta ați îmbătrânit
Cum de au crescut atunci prețurile? Oficialul ASF spune că explicația este dată de faptul că în formula de calcul a acestor tarife sunt și elemente care au putut fi schimbate, precum reducerea discount-ului comercial din ofertele RCA.
„Prin schimbarea politicii comerciale în această perioadă asigurătorii au oferit practic discount-uri mai mici, reduceri mai mici și asta condus la o ușoară creștere a tarifelor. Aceasta este o primă explicație. Un alt element de creștere a prețurilor a fost clar acea actualizare de 6,8% cu rata inflației”, a declarat Mititelu.
Sunt însă și anumite „modificări obiective” care s-au făcut la formula de calcul, despre care s-a discutat mai puțin, și care au apărut la reînnoirea poliței RCA.
„Un vehicul care într-o anumită perioadă era încadrat într-un anumit segment, după un an de zile, la reînnoirea contractului RCA, datele despre acel vehicul și proprietar au suportat modificări obiective, precum: vârsta proprietarului mașinii, vechimea mașinii, numărul de kilometri parcurși sau numărul de daune din anul anterior. Unii asigurați au fost încadrați practic într-o altă categorie. Evident că sunt și situații de scăderi de tarif, dar și situații de creșteri de preț.”, a declarat Sorin Mititelu.
E firesc ca prețul să-ți crească dacă ai înaintat în vârstă și experiență? Nu plătesc tinerii un RCA mai scump pentru acest risc?
„Nu e vorba doar de vârsta aici, ci și de alți factori ca numărul de kilometri. Spre exemplu, dacă ai circulat în anul anterior 100.000 km, primești o altă încadrare decât atunci când ai circulat numai 10.000 km în situația acelor companii care folosesc acest predictor în calculul tarifului, care ca mod de stabilire a rămas neschimbat încă de la finalul anului 2022”, a spus șeful ASF.
„Nu poți să vii cu factori gen culoarea sau marca mașinii în stabilirea prețurilor RCA”
Pe de altă parte, vicepreședintele ASF spune că s-au descoperit și criterii anormale care sunt luate în calcul de unii asigurători în stabilirea prețurilor RCA.
„Când e vorba de criteriile care se iau în calcul la tarifare, acestea trebuie să fie deterministice. Când alegi criteriu vârstă, puterea sau vechimea mașinii ori numărul de kilometri, trebuie să existe o legătură deterministică între riscul, probabilitatea de a se întâmpla de a avea un eveniment rutier asigurat și prima de risc calculată. Nu poți să vii cu criterii, cu factori care n-au legătură: gen culoarea sau marca mașinii. Marca mașinii nu poate fi un predictor în stabilirea prețului”, susține Sorin Mititelu.
Există asigurători care folosesc astfel de criterii? „Din păcate, da”, a dezvăluit acesta.
Pentru că ASF nu poate interveni în modul de stabilire a prețurilor RCA, Sorin Mititelu spune că soluția identificată este implementarea unui ghid de conduită pentru asigurătorii RCA.
Acest ghid va cuprinde un set de recomandări de bune practici, care odată acceptate de asigurători vor deveni obligatorii, astfel încât să fie eliminate situații precum cea legată de stabilirea prețului RCA în funcție de culoarea ori marca mașinii.
„Ghidul este în momentul de față pregătit. Intră în procedură de aprobare la începutul lunii ianuarie și va fi implementat în piață în primul semestru al anului viitor”, a precizat Sorin Mititelu.
Prețurile RCA au crescut în medie cu 11% după un an și jumătate de plafonare
Vicepreședintele ASF a dezvăluit în premieră pentru HotNews.ro evoluția prețurilor RCA după primele nouă luni din acest an, în contextul plafonării prețurilor.
Prima medie RCA (calculată ca raport între primele brute subscrise și numărul de contracte) a fost de 1.298 de lei la sfârșitul lunii septembrie din acest an, în creștere cu aproximativ 11% față de situația de la sfârșitul lunii martie 2023, când prima medie RCA a fost de 1.171 de lei (datele pe 2023 vizează doar firmele de asigurări autorizate de ASF, fără sucursalele autorizate în alte țări).
Persoanele fizice au plătit în medie o primă RCA de 1.052 de lei, în creștere de la 922 de lei în martie 2023, în timp ce firmele au plătit în medie o primă RCA de 2.150 de lei, comparativ cu 1.939 de lei în luna când Euroins a rămas fără autorizația de a mai vinde RCA.