Sari direct la conținut

Asociația Pro Infrastructura: „Tunelurile forate sunt singura soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea. România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva”

HotNews.ro
Asociația Pro Infrastructura: „Tunelurile forate sunt singura soluție 
fezabilă pe traseul Margina-Holdea. România riscă să piardă toți banii 
europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva”

„În sfârșit, după 6 ani de tergiversări, bâlbe, minciuni și fugă de responsabilitate, CNAIR decide să facă fix ceea ce am cerut noi și specialiștii în tot acest timp: construirea celebrelor tuneluri „pentru urși” de pe Autostrada A1 Lugoj-Deva impuse de acordul de mediu revizuit”, anunță Asociația Pro Infrastructura. Chiar și-așa, în cazul în care traficul nu va fi deschis până în 2023, măcar pe un sens, „România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva”.

„Pe 14 aprilie, la întâlnirea solicitată de CNAIR cu experții de mediu de la WWF România, Asociația Zarand și compania EPC și cu noi, Directorul General CNAIR Mariana Ioniță a confirmat că tunelurile forate sunt SINGURA soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea. Salutăm decizia pe care o așteptam de prea mult timp și pentru care am luptat cu toate forțele, așa cum bine știți mulți dintre voi”, transmite Asociația Pro Infrastructura.

„Din păcate, ea vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă TOȚI banii europeni folosiți pe TOATĂ Autostrada Lugoj-Deva deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023 ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, avertizează API.

Potrivit Asociației, oficialii de la drumuri trebuie să ia măsuri urgente pe trei direcții:

– E nevoie să completeze licitația lansată în iulie 2019 cu forajele suplimentare din contractul semnat recent și să răspundă profesionist la clarificările cerute de ofertanți.

– Apoi, este nevoie să ceară expres constructorilor să execute autostrada în sistem semi-profil ca să ne mărim șansele ca în 2023 să fie gata măcar un sens de circulație.

– În plus, trebuie începute ACUM NEGOCIERI la Bruxelles pentru a găsi soluții birocratice de a asigura atât decontarea tunelurilor din fonduri nerambursabile, dar mai ales evitarea corecțiilor financiare mamut!

Tunelurile „uitate” de pe autostrada A1 Lugoj – Deva

Licitația pentru realizarea secțiunii cu tuneluri de pe autostrada Lugoj – Deva a fost lansată în iunie 2019. Despre nevoia tunelurilor se știa din 2013, de când toate loturile au fost contractate, iar din 2015 tot a fost promisă o licitație pentru construirea lor.

Licitația lansată de CNAIR este una de tip restrânsă, vizează o bucată de circa 9,13 km din care 2,13 km vor fi tuneluri forate cu două benzi pe sens și bandă de urgență. Costul total: 296 milioane de euro.

Conform condițiilor din Acordului de mediu, în 2013, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E2 în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ cu implicații majore asupra mediului. Cele două tuneluri au fost impuse prin acordul de mediu după ce loturile 2,3 și 4 din A1 Lugoj – Deva au fost contractate în baza unor documentații care prevedeau săpături în acele locuri.

Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale prevăzute pe fiecare cale de circulație cu platforma de 11,25 m din care parte carosabilă 2×3,75 m, banda de încadrare de 0,25 m, banda de urgență de 2,50 m și acostamente de 2×0,50m, la care se mai adaugă trotuare laterale 2×0,75 m.

Unde vor fi tunelurile – conform unei schițe aprobate în CNAIR în 2016:

Bucata cu tuneluri, „gaura” din Sibiu – Nădlac care va da bătăi de cap șoferilor mult timp de acum înainte

Bucata scoasă anul trecut la licitație reprezintă practic o „gaură” de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj – Deva au fost deschise anul trecut.

În 2013, după ce au fost contractate loturile 2,3 și 4 din A1 Lugoj – Deva, Acordul de Mediu a fost modificat și a impus realizarea unor tuneluri între Holdea și Margina, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Cum contractele erau deja semnate, Compania de Drumuri avea de scos bucata cu tuneluri separat și să lanseze separat o procedură pentru proiectarea și execuția tunelurilor.

Au urmat, însă, ani la rândul de bâlbâieli și răzgândiri birocratice. Încă din 2015 șeful de atunci, Narcis Neaga (n.r. care a mai trecut o dată între timp pe la șefia Companiei), promitea că la final de an va scoate la licitație tunelurile de pe A1 Lugoj – Deva.

Unde sunt tunelurile pe traseul autostrăzii:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro