UPDATE Dupa aproape doi ani la Primarie, Firea a gasit vinovatii pentru haosul din traficul din Bucuresti: lipsa de aeroport nou, lipsa centurii si a canalului Dunare – Bucuresti
Dupa aproape doi ani petrecuti ca primar al Bucurestiului, Gabriela Firea a enuntat cateva cauze externe pentru haosul traficului din Bucuresti. Gabriela Firea nu a spus nimic despre marile restante la masurile propuse de ea insasi, ci a dat vina pe nefinalizarea proiectului de extindere a soselei de centura, lipsa centurii feroviare, a unui aeroport in Sudul Capitalei, nefinalizarea canalului Dunare- Bucuresti, intarzierea construirii autostrazii Pitesti-Sibiu si faptul ca metroul este la Ministerul Transporturilor, nu la primarie.
Declaratia primarului general se afla incepand cu minutul 18
Primarul general nu a vorbit despre marile restante ale Primariei Capitalei, care potrivit ultimelor studii, sunt cauzele congestiei urbane: lipsa unui transport in comun viabil cu benzi dedicate, lipsa pistelor pentru biciclete, faptul ca trotuarele sunt pline de masini parcate, iar cei care doresc sa mearga pe jos nu au pe unde, lipsa unei retele de transport integrate Bucuresti-Ilfov, lipsa unei retele de parcari park&ride.
Insa a enumerat solutii pentru rezolvarea acestor probleme:
– extinderea la 4 benzi si linie tramvai rapid pe Prelungirea Ghencea pana la soseaua de Centura, cu realizarea unei parcari de tip Park & Ride.
– construirea parcarii tip Park & Ride de la capatul sos. Pantelimon, langa Cora cu statie de tramvai. Acest concept va fi extins la toate iesirile din Bucuresti pe la intersectia soselei de centura cu A1, A2 si A3, DN1 pana la DN7, DJ 101, 200B, 301, 401, 602.”Pasul urmator va fi construirea de statii de cai ferate in aceste locatii (noduri intermodale) si introducerea transportului local de calatori pe centura feroviara”, a spus edilul sef.
– Dezvoltarea si reorganizarea retelei de transport public de calatori in Ilfov – 63 trasee pe o lungime de 1150 km.
– Reorganizarea traseelor de autobuz in Bucuresti pentru a raspunde mai bine nevoilor calatorilor; traseele existente sunt uneori prea scurte cu o rata mare de transfer ¬ 1,6 imbarcari pe deplasare; crearea de rute care traverseaza orasul.
– Achizitionarea de material rulant tramvaie – 100 buc
– Achizitionare autobuze euro 6 – 400 buc
– Achizitionare autobuze electrice si statii de incarcare- 100 buc
– Achizitionare troleibuze – 100 buc
– Achizitionare autobuze GNC – 100 buc
– Modernizare tramvaie – 50 buc
– Modernizare linii tramvai si echipamente anexe- aprox 23 km cale dubla
– Trasee pietonale si pentru biciclete Bucuresti- Ilfov. Saptamana trecuta a fost aprobat in CTE ¬ Comisia Tehnico Economica a Ministerului Mediului Proiectul pentru realizarea pistelor de biciclete, pe o distanta de 67 km,proiectul urmand sa fie demarat anul acesta.
– Sistem de gestionare inteligenta a parcarilor
– Modernizarea sistemului de management al traficului si informarea cetatenilor
Cele mai importante dificultati care reprezinta cauza congestiei urbane, potrivit primarului Gabriela Firea sunt:
– Lipsa centurii rutiere la 4 benzi, lucrare intarziata nepermis de catre Min Transporturilor, in ultimii ani
– lipsa centurii feroviare complete si functionale ceea ce duce la blocaje in trafic, poluare si genereaza pierderi economice grave.
– lipsa unui aeroport in sudul Capitalei
– nefinalizarea Canalului Dunare-Bucuresti
– administrarea (exploatarea) metroului este la Ministerul Transporturilor. In toate capitalele lumii metroul este transport local, gestionat de Autoritatea locala dar subventionat de stat
– intarzierea extinderii Aeroportului international Bucuresti-Baneasa si a dezvoltarii unui HUB de transport marfuri in jurul acestuia
– intarzierea construirii autostrazii Pitesti-Sibiu
– lipsa unui plan integrat de dezvoltare a clusterului de la Magurele asumat de toate autoritatile si de guvern, pe termen mediu si lung
Prioritati pentru regiunea Bucuresti ¬ Ilfov, in viziunea primarului Gabriela Firea:
1. Conectarea Bucurestiului prin aeroport si structura sa de cai ferate si drumuri la reteaua trans-europeana de transport TEN-T si la localitatile din zona Dunarii;
2. Dezvoltarea Aeroportului International Henri Coanda ca principala poarta aeriana internationala din S-E Europei, cu potential de dublare a capacitatii de functionare, de pasageri si marfa;
3. Finalizarea Soselei de centura a Bucurestiului pentru a facilita mobilitatea a peste 3 milioane de cetateni ce locuiesc si tranziteaza aceasta regiune;
UPDATE Precizari Primaria Capitalei
Referitor la articolul publicat pe site-ul Hotnews, cu titlul „Dupa aproape doi ani la Primarie, Firea a gasit vinovatii pentru haosul din traficul din Bucuresti: lipsa de aeroport nou, lipsa centurii si a canalului Dunare – Bucuresti”, Primaria Municipiului Bucuresti face urmatoarele precizari:
Articolul semnat de jurnalista Catiusa Ivanov combina opiniile sale personale (tendentioase), cu informatiile oferite de Primaria Municipiului Bucuresti, rezultand un material care afecteza, injust, imaginea Primariei Municipiului Bucuresti si a Primarului General.
Desi informatiile pe care le contesta la inceputul articolului sunt enumerate la final, va oferim lamuriri punctuale la afirmatiile denigratoare de la inceputul materialului de presa:
1. Afirmatiile Primarului General, referitoare la „proiectul de extindere a soselei de centura, lipsa centurii feroviare, a unui aeroport in Sudul Capitalei, nefinalizarea canalului Dunare-Bucuresti, intarzierea construirii autostrazii Pitesti-Sibiu si faptul ca metroul estela Ministerul Transporturilor, nu la primarie” au fost facute in contextul evenimentului la care a participat si anume Seminarul ‘Impreuna pentru dezvoltare durabila – Dezvoltarea regiunii Bucuresti-Ilfov’, organizat de Departamentul de Dezvoltare Durabila al Secretariul General al Guvernului, la Primaria Capitalei, ceea ce inseamna ca in cadrul evenimentului s-au discutat problemele regiunii Bucuresti-Ilfov si nu problemele exclusive ale Capitalei.
Astfel, s-a discutat despre probleme punctuale si generale care afecteaza mobilitatea intregii regiuni si in special Bucurestiul, dezvoltarea Regiunii Bucuresti-Ilfov fiind strict conditionata de cresterea mobilitatii populatiei si a circulatiei marfurilor.
Asa cum in mod cert autoarea articolului cunoaste, dezvoltarea Regiunii Bucuresti-Ilfov nu se poate face decat integrat si prin cooperarea autoritatilor locale si centrale, iar afirmatia potrivit careia „Gabriela Firea a enuntat cateva cauze externe pentru haosul traficului din Bucuresti (…) si a dat vina pe nefinalizarea proiectului de extindere a soselei de centura” este tendentioasa si vadit falsa.
Congestia urbana de la nivelul Bucurestiului este cauzata atat de numarul mare de masini, de infrastructura greoaie, de lipsa parcarilor dar si de lipsa unor elemente esentiale de mobilitate situate in exteriorul Capitalei.
Toate aceste elemente reprezinta cauze ale agomerarilor de trafic (lipsa unei centuri corespunzatoare a Bucurestiului precum si a unei retele de transport destinate celor care tranziteaza zona Bucuresti-Ilfov ‘incarca’ seminifcativ traficul rutier cotidian din Capitala) si exemplele ar putea continua.
2. Totodata, subliniem inca o data ca Primaria Municipiului Bucuresti a facut toate demersurile necesare pentru implementarea cat mai rapida a proiectelor vitale pentru dezvoltarea Capitalei, proiecte care, conform legislatiei in vigoare, pot fi realizate de Municipalitate, fara implicarea altor institutii ale statului. Concomitent, Municipalitatea a semnalat, in repetate randuri, deficientele care conduc la decalarea termenelor de finalizare a proiectelor de infrastructura, atat din Capitala, cat si de la nivelul intregii tari, cum ar fi: legea deficitara a achizitiilor publice, blocajele intampinate la nivelul ministerelor de resort, sistem de avizare greoi etc.
3. Referitor la afirmatia tendentioasa si falsa din articol „Primarul general nu a vorbit despre marile restante ale Primariei Capitalei, care potrivit ultimelor studii, sunt cauzele congestiei urbane: lipsa unui transport in comun viabil cu benzi dedicate, lipsa pistelor pentru biciclete, faptul ca trotuarele sunt pline de masini parcate, iar cei care doresc sa mearga pe jos nu au pe unde, lipsa unei retele de transport integrate Bucuresti-Ilfov, lipsa unei retele de parcari park&ride, insa a enumerat solutii pentru rezolvarea acestor probleme” precizam:
– In primul rand exista o contradictie flagranta in text, intre afirmatia „Primarul general nu a vorbit despre marile restante ale Primariei Capitalei” si „insa a enumerat solutii pentru rezolvarea acestor probleme”, pentru ca, in mod evident, Primarul General nu poate ‘enumera solutii’ la probleme despre care nu a vorbit”!
– In al doilea rand, va informam inca o data, ca Primaria Municipiului Bucuresti desfasoara o serie de proiecte esentiale pentru imbunatatirea traficului si a mobilitatii in Capitala:
– Pentru prioritizarea transportului public de calatori, Municipalitatea, prin Administratia Strazilor Bucuresti, a executat lucrari de delimitare a amprizei liniei de tramvai 21 fata de traficul auto general, prin montarea de panouri separatoare intre ampriza tramvaiului 21 si carosabil. Acest proiect urmeaza a fi extins si in ceea ce priveste liniile de tramvai: 1, 10, 16 si 32.
– Anul acesta, Municipalitatea demareaza 14 proiecte de construire de parcari subterane si supraterane. In acest sens, suma alocata in bugetul pe anul 2018 este de aproximativ 11 milioane de euro, dupa cum urmeaza:
· 7 parcari supraterane rezidentiale – proiect tehnic si executie: aproximativ 9 milioane euro
· 3 parcari publice subterane la Gara de Nord, Edgar Quinet, Piata Dorobanti – studii si consultanta concesiune lucrari: aproximativ 650.000 euro
· 4 parcari publice, una la Sala Palatului (Nord), una la Piata Constitutiei si alte doua parcari care vor fi construite in cadrul proiectului de punere in valoare a monumentelor de for public ale lui Alexandru Lahovari și Gh. Cantacuzino – obiective de investitii realizate din bugetul local: aproximativ 1 milion de euro.
– De asemenea, in bugetul pe anul 2018, Municipalitatea a alocat 2,5 milioane euro pentru parcarea subterana prevazuta in proiectul de modernizare a Soselei Iancului, cu o capacitate de 200 de locuri.
– In ceea ce priveste parcarile de tip park&ride, Primaria Municipiului va demara luna viitoare construirea parcarii de la capatul sos. Pantelimon. Acest concept va fi extins la toate iesirile din Bucuresti pe la intersectia soselei de centura cu A1, A2 si A3, DN1 pana la DN7, DJ 101, 200B, 301, 401, 602.
– Proiectul „Aplicatia smart parking” este inclus in Strategia pentru Dezvoltarea unui Oras Inteligent -Smart City. Deschiderea ofertelor la procedura on-line pentru aceasta licitatie a avut loc in data de 8 februarie. Banii necesari implementarii proiectului „Aplicatie smart parking” au fost prevazuti in bugetul pe anul 2018 al Administratia Strazilor Bucuresti.
– In ceea ce priveste traseele pietonale si pentru biciclete Bucuresti-Ilfov, saptamana trecuta a fost aprobat in Comisia Tehnico Economica a Ministerului Mediului proiectul pentru realizarea pistelor de biciclete, pe o distanta de 67 km. Proiectul urmeaza sa fie demarat anul acesta.
– Primaria Municipiului Bucuresti a finalizat procedura de licitatie pentru achizitia a 400 de autobuze euro 6.. Intr-o prima faza, autobuzele aflate intr-o stare tehnica necorespunzatoare vor fi inlocuite de cele noi, urmand ca in a doua faza numarul de autobuze prezente zilnic in trafic sa fie suplimentat.
Proiectele de modernizare a parcului auto RATB, precum si proiectele destinate fludizarii traficului rutier vor continua, Municipalitatea urmand sa achizitioneze 100 de tramvaie, 400 de autobuze euro 6, 100 de autobuze electrice si statii de incarcare, 100 de troleibuze, 100 de autobuze GNC. In acest moment au fost prevazuti bani in buget si au fost realizate caietul de sarcini si documentatia pentru primele 42 de autobuze electrice. In ceea ce priveste cele 100 de tramvaie si cele 100 de troleibuze, Municipalitatea se afla in faza de definitivare caiet de sarcini.
De asemenea, Municipalitatea va moderniza 50 de tramvaie si va reabilita aproximativ 23 de km de linii de tramvai si echipamente anexe.
4. Referior afirmatia potrivit careia Primarul General „nu a vorbit (…) despre lipsa unei retele de transport integrate Bucuresti-Ilfov”, va informam, inca o data, ca Primarul General, Gabriela Firea, a avut o intalnire in luna decembrie cu reprezentantii transportatorilor care activeaza in zona Bucuresti-Ilfov, in care edilul sef a anuntat ca Municipalitatea va implementa un program care prevede 58 de trasee intre Bucuresti si toate localitatile din Ilfov, acestea insumand 1.150 de km, cu 300 de km mai mult decat exista in prezent. Este vorba despre Bucuresti si 40 de localitati din judetul Ilfov, adica 8 orase si 32 de comune, care vor beneficia de un sistem de transport eficient, integrat, durabil si sigur, care sa contribuie la dezvoltarea economica a zonei metropolitane. Aceste trasee vor fi asigurate atat de RATB cat si de operatorii privati. In perioada urmatoare se va publica anuntul de intentie privind licitatia de atribuire a celor 58 de trasee.