Taxa pentru intrarea cu automobilul in centrul Bucurestiului – propunere a Primariei Capitalei pentru scaderea poluarii
Introducerea unei taxe de acces in centrul Bucurestiului, eliminarea locurilor de parcare fara taxa si a parcarilor ilegale, modernizarea parcului auto RATB, modernizarea retelei de strazi, prioritizarea transportului public prin benzi unice, amenajarea de piste pentru biciclete si introducerea tuturor intersectiilor semaforizate in sistemul inteligent de management al traficului – sunt doar cateva dintre masurile propuse de Primaria Capitalei in planul integrat de calitate a aerului, document pus astazi in dezbatere publica.
- Participa mai jos la sondajul HotNews.ro: E oportuna o taxa pentru intrarea cu masina in centrul Capitalei?
In documentul pus in dezbatere publica nu e mentionat un nivel al taxei, in eventualitatea introducerii acesteia.
Despre implementarea acestor masuri firesti se discuta de mai bine de zece ani, acestea fiind enumerate in Programul Integrat de Gestionare a Calitatii aerului, aprobat in 2008, insa nu s-a facut aproape nimic.
Documentul este in curs de elaborare, forma finala urmand a fi aprobata dupa luarea in calcul a contributiilor de la cetateni in timpul dezbaterii publice. Urmatorul pas e aprobarea de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului. Planul integral de calitate a aerului este in lucru de doi ani.
Planul Integrat de Calitate a Aerului identifica si principalii poluatori din Bucuresti: traficul si sistemul de incalzire al orasului, astfel ca masurile sunt centrate pe diminuarea celor doua surse de poluare.
Reamintim ca Parlamentul, la initiativa lui Liviu Dragnea, a eliminat timbrul de inmatriculare, fapt ce a condus la explozia numarului de masini vechi inmatriculate in Bucuresti si in toata tara.
Ioana Suteu, coordonatoarea comisiei tehnice care a lucrat la Planul Integrat de Calitate a Aerului a declarat luni, in cadrul dezbaterii publice organizate de Primarie ca oricate masuri ar lua autoritatile, pana nu se va diminua traficul in centrul orasului, nu va scadea nivelul poluarii.
O parte din participantii la dezbaterea publica au reclamat faptul ca planul nu incurajeaza mersul pe jos, trotuarele fiind pline de masini, iar autoritatile nu iau masuri, iar modernizarea parcului RATB fara instituirea unui sistem coerent de benzi unice nu va duce la prioritizarea transportului public.
Principalele masuri propuse in Planul Integrat de Calitate a Aerului vizeaza efecte precum:
– reducerea emisiilor din traficul rutier prin:
– promovarea, imbunatatirea si extinderea transportului public;
– continuarea implementarii proiectelor majore de infrastructura;
– limitarea si gestionarea mai eficienta a traficului in zona centrala a municipiului;
– eliminarea autovehiculelor vechi din circulatie
– salubrizarea mai eficienta a strazilor;
– reducerea emisiilor din incalzirea in sectorul rezidential prin reabilitarea retelelor de distributie a energiei termice si continuarea programelor de reabilitare termica a blocurilor de locuinte;
– reducerea emisiilor din procesul de eroziune eoliana prin :
– intretinerea si extinderea spatiilor verzi;
– renaturarea terenurilor degradate supuse eroziunii eoliene;
Concret, Primaria Capitalei vrea sa reduca poluarea prin finalizarea urmatoarelor proiecte incepand din 2018:
1. Implementarea sistemului de management al traficului in Bucuresti (BTMS) -pana in anul 2020, se va realiza interoperabilitatea cu sistemul public de transport pentru toate cele 435 de intersectii din capitala;
2. Modernizarea parcului auto RATB prin achizitionarea a 400 de autobuze noi Euro 6.
3. Achizitionarea de mijloace de transport electrice, la standarde europene, moderne si nepoluante pentru dotarea transportului public de calatori – 100 tramvaie noi, 100 troleibuze noi, modernizarea a 100 de tramvaie in functiune, si introducerea a 100 de autobuze electrice din care 42 autobuze vor fi folosite in zona centrala a capitalei. Prin aceste masuri numarul de calatori va creste cu aproximativ 30%, spun reprezentantii municipalitatii.
4. Finalizarea masurilor de imbunatatire a transportului public cu metroul prin implementarea unui nou sistem de taxare compatibil cu sistemul RATB (finalizat in anul 2017 in procent de 95%) si prin modernizarea cailor de rulare si a sistemului de ventilatie (termen de finalizare 2020), construirea de noi accese (acces nou statia Tineretului in 2018), achizitia de trenuri noi (2017-2020);
5. Finalizarea in 2018 a liniei de metrou Magistrala 5 Sectiunea Raul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomitei – 7 km, 10 statii, 1 depou. Se estimeaza o reducere a traficului cu masini particulare de cel putin 20%;
6. Realizarea statiei intermodala, depou si park& ride ¬ Straulesti ¬ pentru M4 si M6, la noua statie de metrou Straulesti de pe Magistrala 4; se considera ca o astfel de statie poate reduce cu 50 % traficul pe ruta de acces respectiva;
7. Realizarea de piste de bicicleta (30 km) pe principalele bulevarde ale capitalei; Introducerea unui sistem de transport public cu biciclete (crearea de statii de inchiriere, parcari si achizitionarea de biciclete pentru utilizare de catre public care se materializeaza in anul 2018 – prin acordarea a 30.000 de vouchere pentru locuitorii capitalei);
8.Asigurarea prioritatii pentru transportul public de calatori prin realizarea a 8,4 km de banda unica;
9.Extinderea regimului obligatoriu de plata a parcarilor la nivelul intregului teritoriu al municipiului Bucuresti coroborat cu aplicarea unor sanctiuni complementare pentru stationarea neregulamentara (similar zonei centrale);
10.Aplicarea masurilor de modernizare a sistemului de termoficare si cogenerare – se vor moderniza 11 centrale termice de cvartal, prin dotarea cu cazane cu arzatoare cu emisii reduse de NOx, pentru care s-a considerat o eficienta de reducere a emisiilor proprii de NOx de 40%.
11. Continuarea programului de reabilitare termica a cladirilor la nivelul sectoarelor 1-6;
12. Extinderea suprafetelor de spatii verzi din capitala -prin renaturarea unor terenuri supuse eroziunii;
13. Demararea proiectului Centura Verde a Municipiului Bucuresti,realizarea unui inel verde prin reimpadurire pe anumite portiuni aterenurilor din jurul capitalei;
14.Implementarea proiectului integrat de gestionare a traficului in zona centrala a Municipiului Bucuresti, prin instituirea regimului parcarilor si stabilirea unui necesar de locuri de parcare permise intr-un perimetru delimitat in interiorul zonei centrale, restrictionarea accesului auto in perimetrul amintit, introducerea unui sistem de transport public (linia verde) care sa lege zonele de interes administrativ-institutionale din centrul capitalei, utilizarea sistemului de semaforizare inteligenta in vederea restrictionarii si redistribuirii accesului in/din perimetrul delimitat in interiorul zonei centrale;